Kruidige Malt of Blend

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Rockbass
Actief lid
Actief lid

Kruidige Malt of Blend

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 14 Apr 2014, 16:39

Iemand nog suggesties voor een kruidige, niet te zware, turfloze Malt of Blend? Kan dit ook onder de 30 euro? Ik ben benieuwd.

Roept u maar.

Groet,
Rockbass
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Kruidige Malt of Blend

Ongelezen berichtdoor Kay » 15 Apr 2014, 12:08

Je hebt natuurlijk 'The Spice Tree' van Compass Box.

En wat single malts betreft moet dit zowat de kruidigste zijn die ik geproefd heb: http://www.whiskybase.com/whisky/39803/ ... -jura-1996
Hoewel ik geen Jura fan ben, zou ik deze dan toch nog wel aanraden.

En sommige sherry-gerijpte whisky's hebben ook een behoorlijk pittig karakter, deze bv:
http://www.whiskybase.com/whisky/45635/longmorn-1996-vw
http://www.whiskybase.com/whisky/41661/ ... es-1995-vw
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 15 Apr 2014, 12:13

Ik vind in die prijsklasse vooral de Glen Garioch Founder's Reserve best kruidig/pittig, naast dat' ie fruitig is.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 15 Apr 2014, 17:03

Glenrothes Special Reserve? Vond ik best pittig.

Glen Garioch FS +1
0 x
Afbeelding

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 16 Apr 2014, 16:26

Glen Garioch 15 years: ook kruidig en fruitig?

Zelf vond ik de Tomatin 12 years vrij kruidig van smaak. Samen met een zoetje, iets mout, fruitig en noten tot nu toe één van mijn favorieten.

Groet,
Rockbass
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Apr 2014, 16:37

Trouwens, wat versta je precies onder kruidig? Er zijn namelijk nogal wat interpretaties mogelijk (zie ook dit topic: http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=88&t=839). Zelf ben ik geneigd het te gebruiken wanneer ik veel veel verschillende (vaak oosterse) keukenkastkruiden ruik en ze niet goed afzonderlijk kan benoemen. Verwarrend is dat de Engelse variant meestal vertaald wordt (of andersom) naar spicy, terwijl dat bij mij meer de associatie met pepertjes, cajunkruiden, etc oproept. Meer groene mint-achtige kruiden die je typisch in gezonde theetjes verwacht ofzo zou dan weer beter vertalen naar 'herbal'. Weer een andere variant waarbij ik het woord 'kruidig' ook wel neig te gebruiken is bij geuren die passen bij 'mixed spice' of 'koekkruiden' wat opzich wel weer veel overlap heeft met dat eerder genoemde keukenkastje.
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 16 Apr 2014, 16:50

Probeer de Adelphi Private Stock blend eens. Die vond ik erg kruidig. Is al wel 5+ jaar geleden dat ik de fles heb gehad en gedronken dus weet uiteraard niet of de samenstelling en smaak nog steeds hetzelfde zijn als toen.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 16 Apr 2014, 16:58

Soundwave schreef:Trouwens, wat versta je precies onder kruidig? Er zijn namelijk nogal wat interpretaties mogelijk (zie ook dit topic: http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=88&t=839). Zelf ben ik geneigd het te gebruiken wanneer ik veel veel verschillende (vaak oosterse) keukenkastkruiden ruik en ze niet goed afzonderlijk kan benoemen. Verwarrend is dat de Engelse variant meestal vertaald wordt (of andersom) naar spicy, terwijl dat bij mij meer de associatie met pepertjes, cajunkruiden, etc oproept. Meer groene mint-achtige kruiden die je typisch in gezonde theetjes verwacht ofzo zou dan weer beter vertalen naar 'herbal'. Weer een andere variant waarbij ik het woord 'kruidig' ook wel neig te gebruiken is bij geuren die passen bij 'mixed spice' of 'koekkruiden' wat opzich wel weer veel overlap heeft met dat eerder genoemde keukenkastje.

Het is in het Nederlands inderdaad wat vaag. Ik probeer meestal te specificeren: groene kruiden, specerijen, peper, maggikruiden, koekkruiden, rode peper.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 16 Apr 2014, 17:02

Bij kruidig denk ik als eerste aan peperachtig. Of inderdaad zo'n chinees kruidenmixje uit de supermarkt. Kruidig, ruim begrip. Houdt het in mijn geval maar op peperachtig.

Groet,
René
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 16 Apr 2014, 17:20

Rockbass schreef:Bij kruidig denk ik als eerste aan peperachtig. Of inderdaad zo'n chinees kruidenmixje uit de supermarkt. Kruidig, ruim begrip. Houdt het in mijn geval maar op peperachtig.

Groet,
René

Aah kijk, dat is toch handig om te weten om een goed advies te kunnen geven. Heel specifiek (witte) peper is bijvoorbeeld typisch iets dat ik direct associeer met Talisker (niet alleen door mij overigens hoor). Alleen die is ook behoorlijk rokerig, dus dat zoek je dan weer niet.

Edit: Ik heb hier ook nog even een balletje over opgegooid op de Malt Maniacs Facebook pagina en de reacties zijn erg interessant.
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 17 Apr 2014, 10:04

Om het nog makkelijker te maken of juist moeilijker, de Aberlour 10 years vond ik ook een lekkere kruidigheid hebben. Deze deed mij niet echt aan peper denken, maar meer in de richting van nootmuskaat.

Een Four Roses Yellow Label vind ik ook een peperachtige kruidigheid hebben. Een Four Roses Small Batch ervaar ik niet als peperachtig, maar wel kruidigheid bevatten van een ander kruid. Niet zo scherp als peper, meer als zo'n zakje nasikruiden (een mengeling van, laat maar zeggen).

Iedereen beleeft een kruidachtige smaak natuurlijk ook op zijn/haar eigen manier. Daarom is het lastig een tip te geven voor een kruidige whisky.

Ik vind zelfs dat de Glen Grant zonderleeftijdsaanduiding een niet overdreven, maar wel aanwezige, lekkere kruidigheid bevat.

Tjsa, eigenlijk heb ik voor mijzelf al een aantal kruidige whiskies gevonden: Aberlour 10 years, Tomatin 12 years, Four Roses Yellow Label en Small Batch, Glen Grant zonder leeftijdsaanduiding en Glen Moray 12 years. Maar, ik wil wel eens iets anders proberen.

In dit verband: iemand ervaring met Tomatin Legacy? Of is dit een flauwe uitvoering van de 12 jarige?

Groet,
Rockbass
0 x

MafkACE
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor MafkACE » 17 Apr 2014, 15:27

Rockbass schreef:Om het nog makkelijker te maken of juist moeilijker, de Aberlour 10 years vond ik ook een lekkere kruidigheid hebben. Deze deed mij niet echt aan peper denken, maar meer in de richting van nootmuskaat.

Een Four Roses Yellow Label vind ik ook een peperachtige kruidigheid hebben. Een Four Roses Small Batch ervaar ik niet als peperachtig, maar wel kruidigheid bevatten van een ander kruid. Niet zo scherp als peper, meer als zo'n zakje nasikruiden (een mengeling van, laat maar zeggen).

Iedereen beleeft een kruidachtige smaak natuurlijk ook op zijn/haar eigen manier. Daarom is het lastig een tip te geven voor een kruidige whisky.

Ik vind zelfs dat de Glen Grant zonderleeftijdsaanduiding een niet overdreven, maar wel aanwezige, lekkere kruidigheid bevat.

Tjsa, eigenlijk heb ik voor mijzelf al een aantal kruidige whiskies gevonden: Aberlour 10 years, Tomatin 12 years, Four Roses Yellow Label en Small Batch, Glen Grant zonder leeftijdsaanduiding en Glen Moray 12 years. Maar, ik wil wel eens iets anders proberen.

In dit verband: iemand ervaring met Tomatin Legacy? Of is dit een flauwe uitvoering van de 12 jarige?

Groet,
Rockbass

de legacy is echt geen flauwe whisky...
Misschien iets delicater...
0 x

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 17 Apr 2014, 15:51

Legaccy? Prima spul. Maar ik zou toch voor de Glenrothes Special Reserve gaan. Vond ik spicy/peperig.
0 x
Afbeelding

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 17 Apr 2014, 21:15

Als je kruidigheid lekker vindt, kun je ook de Zuidam/Millstone 100 Rye proberen. Of een IB grain whisky, of een Bourbon zoals Woodford Reserve: naast walnoten en vanille ook een lekkere portie speculaaskruiden proefbaar :lekker Een single malt met kruidigheid schiet me zo niet te binnen...

Frank
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 18 Apr 2014, 14:14

Ah, Tomatin Legacy, iets verfijnder dan de 12 jarige. Moet ik maar eens gaan proberen.

En dan zijn er natuurlijk nog Bourbons die een bepaalde kruidigheid bevatten.

Keus zat, zal ik maar zeggen.

Groet,
Rockbass
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”