Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Kay » 07 Apr 2014, 16:52

DramdrummerTom schreef:Hoi allen,

ik ben heel benieuwd naar de Longrow 14, heeft iemand daar ervaring mee? Hoe verhoudt deze zich tot andere standaard expressies zoals Springbank 10, Longrow cv (nu peated) en Longrow 18?

Ik vind hem wel een aanrader, maar ja dat vind ik over vrijwel alle Longrows. Hij is een stuk minder rokerig dan de CV en Peated en daarom komt de fruitigheid veel meer naar boven. Maar hij is nog steeds rokeriger dan Springbank. Het is meer een opstapje naar de 18 dan het vervolg op de CV / Peated vind ik, maar hij heeft niet dat wassige dat de 18-jarige heeft.

Mijn scores:
CV: 85
Peated: 85
10: 86
14: 87
18 (2011): 89
18 (2008): 90
0 x
Afbeelding

Tinus
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tinus » 08 Apr 2014, 09:19

Onderschrift op de verpakkingen gaat het om..
0 x
Afbeelding

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 08 Apr 2014, 11:55

dank voor de uitgebreide reactie Kay! Zeker weten dat er later dit jaar een longrow 14 in de kast komt te staan... :D
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Okt 2014, 18:28

Ik dacht vandaag weer eens een nieuwe Springbank 12yo CS te bestellen... Kom ik erachter dat'ie zo'n beetje 60% in prijs is toegenomen :o :( Van €39,95 een jaar geleden naar €64,95 nu... (of €54 afhankelijk van de batch) WTF?!

Is er een directe aanleiding voor deze enorme stijging of is het "gewoon" de hogere vraag naar Springbank?
0 x
BAM! - ook op Facebook

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 13 Nov 2014, 16:00

Naar het schijnt komt er een Springbank 18 jaar CS uit voor de Nectar. Ruben van Whiskynotes is er enthousiast over. Heeft iemand deze al geproefd? Hij werd oa al gepresenteerd op het SITS festival en wordt in dezer dagen in Belgie geleverd.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 13 Nov 2014, 16:08

DramdrummerTom schreef:Naar het schijnt komt er een Springbank 18 jaar CS uit voor de Nectar. Ruben van Whiskynotes is er enthousiast over. Heeft iemand deze al geproefd? Hij werd oa al gepresenteerd op het SITS festival en wordt in dezer dagen in Belgie geleverd.

Uiteraard geproefd op SITS :) . Hij is zéér goed. Als ik het me goed herinner is Yapi zelfs tot twee maal toe om een goedgevuld glas gegaan omdat 'ie er niet genoeg van kon krijgen. Typisch Campbelltown-karakter , ziltig / humus. Voor de rest geen notes genomen. Retailprice 144 EUR dacht ik.

Bart/Yapi heeft mss wel notes en/of een beter geheugen en dus meer informatie :).
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 13 Nov 2014, 16:12

0 x

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 14 Nov 2014, 09:50

Haha ik ken het van een lekkend geheugen, zeker bij een festival...

Dank iig voor jullie tips, ik heb hem maar alvast gereserveerd :lekker
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Nov 2014, 11:26

ik herinner me dat de neus op zich niet zo bijzonder leek, tot je hem wat liet luchten, en er wat drupjes water in deed. Toch een explosie hoor! Ik hield vooral van die mooie combo zilt, fruit en peat in de mond, heel mooi in balans, zoals de beste Bowmore of Ardmore of Springbank dat goed kan! Hij leek me zelfs beter dan de 21yo van MOS die ik staan heb, die ik uiteindelijk van 90 naar 91 heb gescoord halverwege een fles. Deze gaf ik meteen 91. 't Is natuurlijk een ex-bourbon springbank, maar voor wie tussen de lijnen kan lezen bij Ruben, hij houdt vooral van Sherried Springbank. Als hij al onder de indruk is van een bourbon Springbank, mag je er toch van op aan dat het een toppertje is! En laat ons eerlijk zijn, de gewone 18 jaar is al geen gewone ;)

even om een idee te geven, vanmiddag ga ik om 4 flessen, lekker voor mezelf, bij Crombé :Bye
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 14 Nov 2014, 11:29

Hee, kap eens met die verhalen! Zo kom ik er nooit aan toe om geen whisky meer te kopen. :evil: :Tongue
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Mike01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mike01 » 14 Nov 2014, 18:04

Willem vd K schreef:Ik dacht vandaag weer eens een nieuwe Springbank 12yo CS te bestellen... Kom ik erachter dat'ie zo'n beetje 60% in prijs is toegenomen :o :( Van €39,95 een jaar geleden naar €64,95 nu... (of €54 afhankelijk van de batch) WTF?!

Is er een directe aanleiding voor deze enorme stijging of is het "gewoon" de hogere vraag naar Springbank?

Ik vroeg met hetzelfde af. In juni kocht ik batch 7 nog voor 44,50 en in augustus batch 1 voor 44,95. Nu via Drankvinder een prijs van 64,50 sinds begin november :?. Ik denk dat de vraag het aanbod van deze naar mijn mening lekkere whisky met een goed vakmanschap overtreft.

Ben overigens benieuwd naar de batch 1, deze had bij de verkoper van Cadenhead's Shop in Edinburgh vorig jaar de voorkeur.

Iemand anders nog ideeën over de 'beste' batch 12yo CS?

:nat
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 14 Nov 2014, 18:10

Mike01 schreef:

Iemand anders nog ideeën over de 'beste' batch 12yo CS?

:nat

Whiskybase.com bekeken? ;)
0 x
Afbeelding

Mike01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mike01 » 14 Nov 2014, 19:01

:nat[/quote]

Whiskybase.com bekeken? ;)[/quote]

Terechte opmerking, maar zeker heb ik daar al eens gekeken (heb er ook een account zelfs :bigsmile )! Tegelijkertijd vind ik het ook leuk om gebruik te maken van de interactiviteit van een forum en de meningen van liefhebbers hier te horen :goedgedaan.
0 x

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 15 Nov 2014, 13:17

Inderdaad erg goed verhaal Bart! Ruben van whiskynotes is een grote fan van fruitige whisky's en als hij deze heel fruitig vind, 'exquisite' en daarnaast ook nog typisch Springbank... als hij er een reviewtje tegenaan gooit dan stijgt de waarde ook meteen met een paar extra tientjes. ;) Een 18 jaar oude CS topcask bourbon komt niet vaak langs dus voor Springbank fan als ikzelf is het een gemakkelijke keus. Ik heb zelf in Duitsland twee flessen gereserveerd en een sample.

Over de Springbank 12 CS, ik heb zelf lang niet allemaal geprobeerd, alleen 5, 7 en 8. De kwaliteit is van alledrie erg hoog maar ik vond zelf de 8 er duidelijk bovenuit springen. De sherry is meer duidelijk aanwezig en mooi geintegreerd met het karakter van de destilleerderij. Maar vergis je niet, het is op en top Springbank. Batch 5 zou ik 87 punten geven, batch 7 88 punten en batch 9 een dikke 89 punten.
0 x

Mike01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Mike01 » 15 Nov 2014, 17:40

DramdrummerTom schreef:Over de Springbank 12 CS, ik heb zelf lang niet allemaal geprobeerd, alleen 5, 7 en 8. De kwaliteit is van alledrie erg hoog maar ik vond zelf de 8 er duidelijk bovenuit springen. De sherry is meer duidelijk aanwezig en mooi geintegreerd met het karakter van de destilleerderij. Maar vergis je niet, het is op en top Springbank. Batch 5 zou ik 87 punten geven, batch 7 88 punten en batch 9 een dikke 89 punten.

Bedankt voor je info DramdrummerTom, ik ga de 7 en 8 eens een keer naast elkaar zetten om de verschillen te proeven!
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”