Ledaig expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Ledaig expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 24 Jan 2011, 15:47

Ik ben blij jullie reacties te lezen, want blijkbaar hangt veel af van een bepaalde cask. Als er nog zijn die ervaringen hebben met Ledaig bottelingen dan hoor ik dat graag.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Arnold1974
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arnold1974 » 27 Jan 2011, 20:44

Heb afgelopen zaterdag met een vriend de 900012 geproefd. We vonden hem beiden niet heel bijzonder, een beetje vlak. Na wat (te veel) verdunnen vond deze vriend hem naar condoom ruiken :P . Vind het nu wel erg jammer dat ik niet de sherry versie heb!

Arnold
0 x
Afbeelding

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Re: Ledaig expressies

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 13 Feb 2012, 19:09

johan brugge schreef:Ik heb nog niet bijster veel ervaring met Ledaig versies, maar ik heb nu onlangs een tweede Ledaig sample geproefd en beiden bevielen mij heel goed. Heeft iemand nog andere ervaringen met Ledaig expressies, bv. met de 1997 en 1998 Malts of Scotland versies?

Hallo Johan,

Ik heb de 1998 versie in huis (sherry butt) ik ben er wel van gecharmeerd, wel een tamelijk ruige dram!
Of hij zijn geld waard is????? Ben ik nog niet uit 2 glaasjes op tot nu toe.

Rene
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 13 Feb 2012, 20:15

Dat zijn ook twee relatief jonge edities, hè. Heb je ook al 'oudere' Ledaig whisky geproefd? Ik ben echt benieuwd hoe die smaken.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Renefatdude
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Renefatdude » 13 Feb 2012, 20:26

johan brugge schreef:Dat zijn ook twee relatief jonge edities, hè. Heb je ook al 'oudere' Ledaig whisky geproefd? Ik ben echt benieuwd hoe die smaken.

Nee tot mijn schande moet ik bekennen dat dit mijn eerste aankoop van Ledaig is, maar er gaan er meer volgen!

Rene
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 17 Feb 2012, 10:57

muv van enkele jonge ledaigs die ik drinkbaar vond zijn de enige goede ledaigs die ik al geproefd heb allemaal uit 1972.

Het is wel zo dat alles wat zwavel, plastics en sherry aangaat totaal niet aan mij besteed is dus eigenlijk valt ledaig voor mij sowieso al af
0 x
Afbeelding

André_84
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor André_84 » 24 Mar 2014, 11:32

Vorige week in Edinburgh in 'the whisky shop' een 0,5l fles laten vullen met een speciale editie van Ledaig, rechtstrees uit t vat. Het zal gaan om deze versie: http://www.whiskyshop.com/Shop/Ledaig-9-year-old-PID1481.aspx.

Ik heb geen ervaring met de reguliere Ledaig, maar volgens de whiskyshop verkoper was deze net iets 'feller' en vooral meer rokerig dan de standaard versie. Als Islay liefhebber valt deze in ieder geval bijzonder in de smaak bij mij :D
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 24 Mar 2014, 11:43

Ik kocht in Schotland een mini van de gewone 10 jarige en vond die toen best goed. Toen ik 'm later dronk viel het eigenlijk wel mee. Ik heb nu ook de sherry finish, maar dat is wel heel veel sherry!
0 x

edwin1973
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor edwin1973 » 24 Mar 2014, 12:46

Heb vorig jaar een mooie 15 jaar oude ledaig gehad.

was van G & M caskstrenght

was top en voor net geen 60 euro

:Slainte
0 x

Peaty Zealot
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Peaty Zealot » 25 Mar 2014, 22:30

Heb tnt de NAS, Sherry finish, 10jr en de 15jr gehad, allemaal officiële bottelingen en ze waren erg lekker op hun eigen manier.
t Is allemaal n btje 'farmy' en 'dirty' en daar moet je wel van houden natuurlijk.
0 x

Wolf2112
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wolf2112 » 30 Mar 2014, 19:16

Ik heb momenteel een 15 jarige GM Ledaig uit 1997.
Inderdaad wat 'dirty'. Maar wat mij betreft is dit helemaal top. Verwarmende turf, maar heel anders dan de Islay geturfde whiskies. Ook wat zoetigs en al met al een feestje voor mijn smaakpapillen.
Afgelopen jaar 3 verschillende Ledaigs gedronken en allemaal geweldig.
0 x

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 31 Mar 2014, 10:48

goede discussie! ik had veel goede dingen gelezen over gesherryde jonge ledaigs dus ik heb er eens eentje geprobeerd, de Single Malts of Scotland 2005-2012 56%. Gister mijn tweede dram van genomen en de integratie van sherry en turf in deze whisky is heel mooi gedaan. Mooi zoet, 'dirty', en een lange 'diepe' rokerigheid. Heel complex voor een whisky van nog geen 7 jaar oud.

heeft iemand anders nog tips voor jonge gesherryde ledaigs?
0 x

DramdrummerTom
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DramdrummerTom » 19 Dec 2014, 19:51

Bericht eerder vandaag van Tobermory over nieuwe botteling uitsluitend verkrijgbaar via de destilleerderij winkel:

Christmas has come early - a brand new distillery exclusive has just landed on our shelves!
The Ledaig 18YO (56.3% ABV) has spent its maturation years in Spanish sherry casks and has an exquisite peppery taste with smoky hints of peat. With aromas of figs and dates, this beautiful whisky will remind you of the festive period all year round!

Mocht iemand de komende weken naar Mull in Schotland gaan en een extra flesje kunt meenemen dan hou ik me van harte aanbevolen :Tongue
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 14 Mei 2015, 12:37

Had op whisky in leiden 2 ledaigs geprobeerd, een jonge van The Whisky Merchident en een oudere van cadenhead small batch, beide bourboncask en cs, enigszins verschillend maar verdorie ze waren allebei lekker, dus staan ze op m'n verlanglijstje.. Was een leuke kennismaking met ledaig..op naar het isle of mull volgend jaar.
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 15 Mei 2015, 15:23

Arnold1974 schreef:Heb afgelopen zaterdag met een vriend de 900012 geproefd. We vonden hem beiden niet heel bijzonder, een beetje vlak. Na wat (te veel) verdunnen vond deze vriend hem naar condoom ruiken :P . Vind het nu wel erg jammer dat ik niet de sherry versie heb!

Arnold

900008

Die heb je nodig ;)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”