Whisky uit je geboortejaar

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.

Vind je een whisky uit jouw geboortejaar interessant?

Ja, ik wil een whisky uit mijn geboortejaar.
216
58%
Nee, geboortejaar heeft voor mij geen meerwaarde.
22
6%
Ja, ik heb ik al een whisky uit mijn geboortejaar.
134
36%

Totaal aantal stemmen: 372

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky uit je geboortejaar

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Mar 2014, 15:00

momenteel begint dat bij mij toch een issue te worden... merk dat ik behalve een handvol distilleerderijen toch steeds een kleine tinteling krijg als ik plots een whisky uit 1976 tegen kom.

momenteel heb ik 2 Longmorns 1976, een net verworven Bunna 1976 en een ardbeg 1976. Het moet toch steeds een 85-90 punten whisky zijn, en (nog) niet al te veel kosten, prijs/kwaliteit zeg maar. Mochten er mensen een 76'er willen toesturen voor iets anders in mijn collectie, laat iets weten ;)

Voorlopig ben ik nog maar 37, dus ik kan wel nog wat whisky's open trekken die niet uit 76 komen, die toch iets te maken hebben met een verjaardag, bv voor mijn 38ste of 39ste of 40ste, vind je wel nog een sherried whisky om open te trekken van dezelfde leeftijd. Heb bovendien nog een lochside staan voor als ik 46 wordt, en een strathisla voor als ik 48 wordt :lol:
0 x
Afbeelding

yanouk
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor yanouk » 23 Mar 2014, 15:02

thnx vmk! ga vanmiddag mooi eens even kijken wat voor moois er allemaal tussen staat
0 x
Afbeelding

“Too much of anything is bad, but too much good whisky is barely enough.” - Mark Twain

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 23 Mar 2014, 15:18

Yapi schreef:momenteel begint dat bij mij toch een issue te worden... merk dat ik behalve een handvol distilleerderijen toch steeds een kleine tinteling krijg als ik plots een whisky uit 1976 tegen kom.

momenteel heb ik 2 Longmorns 1976, een net verworven Bunna 1976 en een ardbeg 1976. Het moet toch steeds een 85-90 punten whisky zijn, en (nog) niet al te veel kosten, prijs/kwaliteit zeg maar. Mochten er mensen een 76'er willen toesturen voor iets anders in mijn collectie, laat iets weten ;)

Voorlopig ben ik nog maar 37, dus ik kan wel nog wat whisky's open trekken die niet uit 76 komen, die toch iets te maken hebben met een verjaardag, bv voor mijn 38ste of 39ste of 40ste, vind je wel nog een sherried whisky om open te trekken van dezelfde leeftijd. Heb bovendien nog een lochside staan voor als ik 46 wordt, en een strathisla voor als ik 48 wordt :lol:

1976 is toch voor Benriach een zeer goed jaar geweest? Dat jaar is in ieder geval bijna goud waard als het op een fles Benriach staat!

Zelf zit ik steeds meer te kijken naar een Benrinnes uit 1984. Die is bij WB te koop voor minder dan €100,00 en dus nog enigzins te verantwoorden :gnif Heeft iemand ervaring met zulke oude Benrinnes whisky?

Frank
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 23 Mar 2014, 15:29

OpiumX schreef:1976 is toch voor Benriach een zeer goed jaar geweest? Dat jaar is in ieder geval bijna goud waard als het op een fles Benriach staat!

Frank

Laat nu net goud zijn wat ik niet bezit... ja, te laat begonnen om die 76'ers Benriach op de kop te tikken voor een normale prijs. Dus jammer maar ik ben niet gek :lol:

Ook Tomatin 76 begint toch erg duur te worden. We zien wel.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Mei 2014, 20:42

Vanwege de geboorte van mijn zoon wil ik nu een fles gaan aanschaffen die gedistilleerd is in mijn geboortejaar en gebotteld in 2014 (leuk idee van John!)
Nu is het jaar nog niet zo heel lang onderweg, maar ik heb ook pas 1 mogelijke kandidaat gevonden die net is uitgekomen.
Deze Mortlach 1981 GM. Er is echter nog geen review of notitie van te vinden, maar aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat hij de komende 18 jaar geopend wordt.

Wat zouden jullie doen? Kopen, sealen en bewaren of toch nog even een half jaartje wachten en kijken welke 81'ers er nog meer op de markt komen in 2014? Aan de ene kant ben ik wel nieuwsgierig wat er nog meer op de markt komt, aan de andere kant zal deze Mortlach over 18 jaar ongetwijfeld ook erg bijzonder zijn denk ik.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 06 Mei 2014, 20:50

Ik kon de verleiding toch niet weerstaan. Vandaag binnen gekregen: bunnahabhain 23 y.o. Van Kintra! (Uiteraard uit mijn geboortejaar)
Ik zag dat hij bij menig forumlid in de kast staat :goedgedaan
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Mei 2014, 20:58

Eén van mijn schoonbroers heeft vroeger ook zoiets gelijkaardigs gedaan, maar dan met wijn. Hij kocht voor de geboorte van zijn zonen een fles wijn uit hun geboortejaar. Eens ze 18 ( of ouder, daar ben ik niet helemaal zeker van) waren kregen ze van hem die fles. De ene heeft die nog steeds, van de andere weet ik het niet zeker maar ik denk dat die hem geopend heeft.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Mei 2014, 21:04

Tomh schreef:Ik kon de verleiding toch niet weerstaan. Vandaag binnen gekregen: bunnahabhain 23 y.o. Van Kintra! (Uiteraard uit mijn geboortejaar)
Ik zag dat hij bij menig forumlid in de kast staat :goedgedaan

:goedgedaan
hoop dat je er veel plezier van zult beleven, anders stuur je hem maar weer terug! :P
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Mei 2014, 21:31

johan brugge schreef:Eén van mijn schoonbroers heeft vroeger ook zoiets gelijkaardigs gedaan, maar dan met wijn. Hij kocht voor de geboorte van zijn zonen een fles wijn uit hun geboortejaar. Eens ze 18 ( of ouder, daar ben ik niet helemaal zeker van) waren kregen ze van hem die fles. De ene heeft die nog steeds, van de andere weet ik het niet zeker maar ik denk dat die hem geopend heeft.

Dat heeft mijn vader ook bij mij en mijn zus en geloof ook mijn broer gedaan. Die moesten echter bewaard blijven tot een huwelijk. Die van mijn zus was nog maar net drinkbaar haha

maar ehhh wat zou jij doen? Die Mortlach of toch nog maar even wachten op wat anders?
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 06 Mei 2014, 21:41

Met een vergelijkbare gedachte heb ik begin dit jaar twee flessen Lagavulin 21yo Special Release 1985/2007 gekocht, hopelijk ooit te openen op de 21e verjaardag van mijn zoontje die over drie maanden geboren wordt.
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Mei 2014, 21:48

Ik zou nog een beetje wachten, zeker als die fles (voorlopig) nog goed te verkrijgen is. Maar aan de andere kant, indien ik zou denken dat die Mortlach bijzonder zal zijn, zou ik die fles wel kopen. Wie weet wat er nog allemaal op de markt komt, hè? Misschien vind je wel je gading niet meer. Trouwens, de tijd die hem nog rest in de fles zal hem misschien wel ten goede komen.
0 x

whiskybar
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whiskybar » 06 Mei 2014, 22:22

Deze topic was mij nog niet eerder opgevallen. Ik ben van 1948, mijn vrouw van 1954. Ik heb interesse om een fles malt van een of beide jaren te kopen, tegen betaalbare prijs.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Mei 2014, 22:30

johan brugge schreef:Ik zou nog een beetje wachten, zeker als die fles (voorlopig) nog goed te verkrijgen is. Maar aan de andere kant, indien ik zou denken dat die Mortlach bijzonder zal zijn, zou ik die fles wel kopen. Wie weet wat er nog allemaal op de markt komt, hè? Misschien vind je wel je gading niet meer. Trouwens, de tijd die hem nog rest in de fles zal hem misschien wel ten goede komen.

ja das zeker waar. Hoe goed die te verkrijgen blijft vond ik lastig in te schatten, zeker nu de slechte publiciteit rondom de nieuwe aankomende Mortlachs mogelijk als tegenreactie heeft dat oudere IB Mortlachs daardoor juist weer meer aandacht lijken te krijgen de laatste tijd. Zat ook nog te twijfelen om gewoon ervoor te gaan en dan desnoods als ik iets anders tegen kom dat ik toch mooier vind voor deze gelegenheid, te kijken of de Mortlach tzt wel weer door te verkopen is. Keuzes en nog eens keuzes...
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Mei 2014, 22:41

whiskybar schreef:Deze topic was mij nog niet eerder opgevallen. Ik ben van 1948, mijn vrouw van 1954. Ik heb interesse om een fles malt van een of beide jaren te kopen, tegen betaalbare prijs.

ehhhhh betaalbaar? Misschien goed om even aan te geven wat je betaalbaar vindt ;)
Betaalbaarder dan deze zul je denk ik niet vinden, maar volgens mij hebben ze hem in 2013 al gebotteld en is hij uit 1953
Master of Malt 60 Year Old Speyside

En anders moet je naar vintages gaan zoeken, maar veel goedkoper zullen die ook niet zijn denk ik.

Paar voorbeelden:
http://postmaster.whiskybase.com/whisky/10786/mortlach-1954-gm
http://postmaster.whiskybase.com/whisky/143/glenfarclas-1954

Je kunt op Whiskybase zoeken naar vintage:1954 of vintage:1948 en dan krijg je wel wat resultaten waarvan sommigen misschien ook shoplinks hebben.
http://postmaster.whiskybase.com/search?q=vintage%3A1954
http://postmaster.whiskybase.com/search?q=vintage%3A1948
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Mei 2014, 23:17

Yapi schreef:momenteel begint dat bij mij toch een issue te worden... merk dat ik behalve een handvol distilleerderijen toch steeds een kleine tinteling krijg als ik plots een whisky uit 1976 tegen kom.

Ik heb nog een BenRiach 1976 cask 8795 staan. Ik wil die gerust ruilen voor een Longmorn 1971 Spirito Divino. Da's toch geen whisky uit je geboortjaar, dus dat kan geen kwaad hè? ;) :D
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”