Graanbranderij de IJsvogel, Arcen

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
JayDie
Moderator
Moderator

Graanbranderij "De IJsvogel", Arcen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Mei 2011, 11:53

Gisteren samen met m'n pa naar Graanbranderij "De IJsvogel" in Arcen (L) geweest.
P5142367 (Custom).JPG
Graanbranderij De IJsvogel, Arcen
P5142367 (Custom).JPG (30 KiB) 8235 keer bekeken

Leuker dan verwacht; het hele gebeuren is nog in werking en zelfs gisteren tijdens de rondleiding! Eea wordt daar aangedreven via een waterrad. Ook waren ze op dat moment aan het distilleren en wat het leukste weetje was... ze distilleren alcohol uit de batches Hertog Jan bier die 'teveel gebrouwen' / over / niet meer voor de markt zijn. De oplettende whiskyliefhebber weet dan nu ook dat ze daarvan nooit Whisky kunnen maken... Hetgeen na distilleren overblijft is eigenlijk alcoholvrij Hertog Jan bier, wat de brouwerij zelf niet eens in haar assortiment heeft :gnif
P5142395 (Custom).JPG
Distilleren bij De IJsvogel, Arcen
P5142395 (Custom).JPG (30.99 KiB) 8235 keer bekeken

Na de rondleiding de Bierenbitter likeur en Aspergelikeur geproefd. :lekker Voor en na de rondleiding nog wat (lokale) biertjes als Venloosch Alt (wit en donker) en een Gouveneur. Uiteraard eea afgesloten met een heerlijk etentje met asperges! :lekker
P5142407 (Custom).JPG
Asperges met Zalm - Alt Arce, Arcen
P5142407 (Custom).JPG (26.27 KiB) 8235 keer bekeken
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Graanbranderij "De IJsvogel", Arcen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Mei 2011, 21:05

Piet schreef:
JayDie schreef:Gisteren samen met m'n pa naar Graanbranderij "De IJsvogel" in Arcen (L) geweest.

Ziet er uit als een mooie locatie, ook om een drankje te drinken op het terras. Staat genoteerd.

Ja, is het ook. Ze zitten ook in een "Trappen & Happen" arrangement. Dan fiets je in een route langs diverse terrasjes en restaurantjes en bij de een 'krijg' je dan een koffie, bij de ander een 'tussendoortje', weer ergens anders een diner, etc...
P5142373 (Custom).JPG
Venloosch Wit & Venloosch Alt, heerlijk op het terras bij Graanbranderij De IJsvogel, Arcen
P5142373 (Custom).JPG (30.41 KiB) 8214 keer bekeken

P5142404 (Custom).JPG
Gouveneur
P5142404 (Custom).JPG (26.46 KiB) 8214 keer bekeken
0 x

boyke
Actief lid
Actief lid

Re: Gezellig aan de bar...

Ongelezen berichtdoor boyke » 15 Mei 2011, 23:09

Net als JayDie ben ik ook bij de stokerij geweest.
Ik heb toen de volledige rondleiding gedaan. (de graanmolen en ook de stokerij plus een proeverijtje naar keuze na de rondleiding.

De molen zelf is niet meer in gebruik behalve op de nationale molendagen waarbij de molen zakjes graan maalt als souvenier. Dat de molen niet meer draait hebben we te danken aan die *kuch* geweldige *kuch*. Keuringsdienst van waren die ceel voor ons als mens toch verziekt.

Anyway. De molen is geweldig en oogt heel middeleeuws, dit terwijl het geheel binnen niet meer dan 30 of 40 jaar oud is. Het enige echt oude is de maalsteen en de bodem van de molen. Waar de techniek nog wel als vannouds is.

Na de molen kwamen we in het stokerij gedeelte. Eerst kregen we uitleg over de geuren en smaakstoffen die voor de verschillende jenever soorten aanwezig waren. Je kon ruiken aan extractflessen met asperge, vanille, citroen enz. Allemaal gebruikt voor de jenever.
Hierna gingen we naar de stokerij zelf.
De jenever wordt hier in de stokerij niet meer gestookt. Dit gebeurd op een andere locatie. Alleen de bruikbare alcohol wordt hier nog gestookt.dezewordt naar de huidige stokerij waar de graanjenever wordt gestookt gestuurd.

Een leuk weetje is dat veel verschillende varianten van de jenever wordt opgeslagen in oude jack daniels vaten.

Ik heb hier zelf de korenwijn geproeft
Erg lekker. Het is dqt ik met de auto was maar had graag de anderen ook willen proeven. Wil er nog een keer naar terug om de andere soorten te proeven

Het is als je dan toch in arcen bent voor hertog jan, bezoek deze stokerij ook eens. Echt een aanradertje
0 x
Volg mij via:
Twitter | Facebook

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Graanbranderij de IJsvogel, Arcen

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Okt 2013, 12:29

De IJsvogel maakt tegenwoordig ook whisky en je kunt het proces meemaken. Ik heb er over getwijfeld, maar me nog niet aangemeld:

http://www.ijsvogel.com/site/producten/ ... 007&aid=24

Dat is € 100,- voor twee keer de tussenstand proeven, één fles en een diner en hoogstwaarschijnlijk een matige whisky. Lijkt me toch wel leuk, maar ik weet het nog niet.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Graanbranderij de IJsvogel, Arcen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Okt 2013, 22:17

Ben er alweer een tijdje geleden geweest. Over de Kingfisher Whisky stond een tijdje terug een artikel in de Whisky Passion.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 08:48

Vonden ze het wat?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 15 Okt 2013, 10:21

-Roy- schreef:Vonden ze het wat?

Dat artikel, als je daarop doelt, ging erover dat ze hem gedistilleerd hadden en op vat gezet. Jan Beek (Van Wees) was daar geloof ik bij betrokken.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 16 Okt 2013, 09:05

Ah. Wat ik er van begrepen heb, zijn ze nu drie jaar bezig, dus zou de eerste in de fles kunnen zitten. Misschien nog niet dan.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 16 Okt 2013, 15:19

-Roy- schreef:Ah. Wat ik er van begrepen heb, zijn ze nu drie jaar bezig, dus zou de eerste in de fles kunnen zitten. Misschien nog niet dan.

Nee, nog niet 3 jaar bezig en het mag pas na 3 jaar op eiken Whisky heten
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 19 Mar 2014, 16:10

Zojuist gelezen in het NFR (Nationaal Faillissementsregister) - De IJsvogel is failliet.

Ik zag dat er mensen over hadden nagedacht over een deelname in een vat o.i.d. - ik hoop niet
dat dit faillissement ze in de vingers snijdt.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Mar 2014, 17:53

Damn, wat jammer (als het over hetzelfde gaat én de informatie klopt!).

Ik had geen investering, wel over gedacht. Jan Beek was hier toentertijd druk mee.

Edit: http://www.l1.nl/nieuws/246897-graanbra ... n-failliet
0 x

rizzx
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor rizzx » 10 Apr 2014, 15:59

De IJsvogel in Arcen maakt doorstart

http://www.omroepvenlo.nl/nieuws/artike ... doorstart/
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 10 Okt 2016, 10:39

Vrouwlief was eind vorige week in Arcen bij de IJsvogel. Blijkt dat ze daar net hun tweede badge whisky op de fles hadden gedaan. De eerste badge was al op voor inschrijving uitverkocht, maar nu hadden ze nog flessen staan van de nieuwe badge. Kleine flesjes nog wel. Ze bracht er dus een mee (€ 25,-).

Voor de eerste badge is me daar wel eens gevraagd een 'aandeel' (of hoe het ook weer heette) te kopen, maar dat was iets van € 100,- voor een whisky die waarschijnlijk matig zou zijn. Ik heb dat niet gedaan. Ook de tweede badge is jong, drie jaar en een dag. Hij is flink gekleurd, dus ik had verwacht een Amerikaans-achtige whisky van een actief vat te gaan drinken. Toch smaakt hij beter dan veel Amerikaanse whisky. Ik gokte erop dat hij dan wel op Frans eiken ipv Amerikaans eiken gerijpt zou hebben.

Kom ik net deze afbeelding tegen. Het eiken zal dus van het Jack vat komen. De Port haalde ik er niet direct uit, maar hij is inderdaad wat zacht, niet heel kruidig. Hij valt me niet tegen, maar dit is geen soort whisky die ik graag drink. Een foto van een flesje staat trouwens op de Facebook pagina van de IJsvogel.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Aug 2020, 11:16

Vorige week heb ik ook een bezoekje gebracht aan deze graanstokerij. Ik was in de buurt omdat we Hertog Jan wilden bezoeken. Nu hadden we in de middag nog niet zoveel te doen, dus ik opperde om hierheen te gaan.

Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal aangekomen werden we hartelijk ontvangen. De dagelijkse tour van 14:00 uur zat al helemaal vol, maar we konden onszelf rondleiden. Je betaald dan €8,50 per persoon en je krijgt na afloop 3 borrels naar keuze. Je kan ook voor €6,- jezelf rondleiden, dan krijg je één borrel. Die €2,50 extra leek ons dus een prima deal.

De IJsvogel is een door water aangedreven molen die graan maalt voor een lokale bakker en verder graan maalt voor de productie van alcohol. Ze importeren dus geen kant en klare alcohol. Van de alcohol die gemaakt wordt, worden momenteel 60 verschillende alcoholhoudende dranken geproduceerd (whisky, jenevers, korenwijn, kruidenbitters, likeuren etc.etc.).

Afbeelding

Het graan wordt traditioneel gemalen op ronde stenen. Drie van de vier stenen zijn nog in gebruik. De ene die dat niet is, is een hele oude uit de beginjaren van de molen. Deze ligt er voornamelijk om te laten zien hoe het maken in zijn werk gaat (op de foto rechts voor).

Afbeelding

De vergisting van het graan gebeurd op een andere locatie op een industrie terrein in de buurt van Arcen. Hier gaat ook alles op fles en liggen diverse stooksels te huwen. Dit gebeurd simpelweg omdat er geen ruimte is in de stokerij zelf.

Hier bier wat gemaakt is (ze stoken overigens ook Lindeboom af... ik heb me er maar niet aan gewaagd), wordt dan tweemaal gestookt in ketels en heeft dan een percentage van respectievelijk 25 en 50-60%.

Afbeelding

Wat De IJsvogel ook bijzonder maakt is dat ze zelf hun tincturen van kruiden maken. Op de zogenaamde kruidenzolder sta je midden tussen de kruiden die staan te trekken in grote potten, gedroogd in pijpenlaatjes liggen, aan het plafond hangen en dergelijke. Best wel interessant om allemaal mee te maken.

Met het glazen keteltje wat op de foto rechtsvoor staat, worden de extracten en tincturen gemaakt.

Afbeelding

In de stokerij zelf liggen ook diverse vaten van het een en het ander. Nu waren wij helemaal alleen, dus ik was zo vrijmoedig ome een paar vaten te openen en even te ruiken. De aankomende whisky rook prima.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Na de tour kom je weer beneden in het cafe uit en kun je drie verschillende borrels uitkiezen. Ik had een oude jenever, gin gemaakt van rood fruit en een korenwijn. De whisky is pas weer verkrijgbaar in het eerste weekend van oktober, maar die had ik al eens eerder op en daar mis je niks aan.
Mijn reisgezel had knuffellikeur (passievrucht), Limocello en aardbeienlikeur.
We zijn met een fles oude jenever en limocello naar huis gegaan. Zeker de limocello is erg goed gelukt, daar bestellen we later nog wel een paar flesjes van. (de online verzendkosten liggen op €5,-).
Al met al een prima plek om eens te bezoeken. Goede service, aardige mensen en de gastvrouw achter de bar had bijzonder goede kennis van zake. Ook het personeel kreeg een mooie fooi. Die liepen vlot af en aan, terwijl het toch 36 graden was buiten.
Ga er niet heen voor de whisky, maar ga er wel heen voor een mooi en authentiek, kleinschalig en lokaal product. Wat ook zeker lekker smaakt! :nl-vlag

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door defeatless op 15 Aug 2020, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
11 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 15 Aug 2020, 12:24

defeatless schreef:Vorige week heb ik ook een bezoekje gebracht aan deze graanstokerij
...... Je betaald dan €8,50 per persoon en je krijgt na afloop 3 borrels naar keuze. Je kan ook voor €6,- jezelf rondleiden, dan krijg je één borrel. Die €1,50 extra leek ons dus een prima deal. ..
Toch niet zo'n goede deal, die twee extra borrels zijn ten koste gegaan van je rekenvaardigheid.

Maar een mooi verslag van dit bezoek hoor!
4 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Whisky uit overige landen”