Nieuw lid Peter

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
peter1965
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Nieuw lid Peter

Ongelezen berichtdoor peter1965 » 17 Mar 2014, 01:10

Hoi allemaal,

Ik ben 48 jaar en heb vorig jaar van mijn neefjes de eerste fles whisky gehad, een Glenfiddich 12y.
deze beviel zo goed dat ik zelf ook maar eens whisky ging aanschaffen, ik ben normaal een wijn drinker.
Ik kocht een fles Johnnie Walker red label en Jack Daniels Old no 7.
Gigantische verschillen dat weet ik nu dus ook.
Nu ben ik gaan neuzen op het web en kom ik bijna altijd uit op dit forum.
Hierdoor zie ik door de flessen het bos niet meer!!!
Bij onze plaatselijke slijter die een zeer grote diversiteit aan whisky heeft staan ook wat raad gevraagd.
Nu heb ik op advies van hem een Aberlour 10y gekocht en een Sinleton of Dufftown 12y .

wat is jullie advies om mee te starten . en is het slim om eerst allemaal kleine flesjes aan te schaffen of is er een whisky waar ik zeker als eerste van geproefd moet hebben .

dank alvast voor de info,

groet Peter
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Nieuw lid Peter

Ongelezen berichtdoor Harrie » 17 Mar 2014, 08:01

Welkom Peter! En ja, er zijn inderdaad ontzettend veel whiskies. Om veel te proeven (zonder alle flessen te hoeven kopen) is het bezoeken van festivals/tastings. Dan kan je voor de prijs van 1 fles tientallen whiskies proeven en kijken waar je smaak naar uitgaat. Bevalt mij prima!
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Mar 2014, 08:39

Welkom Peter!

Het is een veelgestelde vraag, wat komt er na een Glenfiddich 12. Daar hebben we hier al een apart draadje over. Verder is het inderdaad een heel goed idee om als beginner wat kleine miniatuurflesjes of samples te kopen of "regelen", of zou een middagje naar een Mitra Whisky Xperience of een evenement zoals Woudenberg Whiskyevent of Whisky in Leiden binnenkort erg leuk en leerzaam kunnen zijn!
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Mar 2014, 09:02

Welkom Peter,
Naast de hiervoor genoemde tips over festivals of andere meetings zou ik beginnen met de Red Label en Jack aan je neefjes te geven voor de mix en zelf verder gaan met het verkennen wat er aan entry level single malts te vinden is (dus het rijtje aan 10, 12 jaar oude whiskies bij de plaatselijke slijter). Op die manier kun je prima ontdekken welk smaaktype je voorkeur heeft en zo kun je weer nog breder gaan of juist meer verdiepen in een bepaald profiel. Bij wijn heb je ongetwijfeld ook een voorkeur voor een druivensoort of regio/streek en zo kan dat met whisky ook zijn (alhoewel er genoeg mensen zijn die van alle typen graag wat drinken).
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Mar 2014, 09:16

Welkom Peter.

Ik denk dat er al e.e.a. staat waarmee je verder kunt dus pas ik even met advies.

....Hierdoor zie ik door de flessen het bos niet meer!!!
Zeer herkenbaar, alleen al de termen en afkortingen OB, IB, SM, SSM, CS, CS, ABV, QC,.....
Het is inderdaad een complex wereldje. Veel lezen hier en elders. Wellicht een keer een goed boek aan schaffen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Mar 2014, 09:36

Welkom Peter!

:duimop
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Tomcat
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tomcat » 17 Mar 2014, 10:26

Welkom Peter!

Je hebt al de nodige handreikingen gehad hier maar ook zeker van je lokale slijter, naar mijn bescheiden mening zijn de Aberlour 10yo en Singleton of Dufftown 12yo mooie whisky's om mee verder te gaan na je eerste fles Scotch Single Malt (SSM ;) ).

Ik zou zeggen probeer eens richting te zoeken, in de zin van wat vind je (op dit moment!) lekker. Wat volgens mij wel kan helpen daarbij is het (beperkte maar toch) Smaak diagram van een aantal (Classic) Malts. De drie flessen in jouw bezit staan er alvast op, zo kun je zien hoe ze zich onderling verhouden qua positionering en dus smaak en zo kun je verder gaan. Wil je dan bijvoorbeeld eens een rokerige whisky proberen, hoef je niet meteen naar een Laphroaig of Lagavulin te gaan, maar kun je bijvoorbeeld eens een Talisker 10yo of Highland Park 12yo proberen. Voor dat segment, wederom naar mijn bescheiden mening, absoluut aanrader(s).

Hetzelfde kun je natuulijk hanteren wanneer je naar een Mitra WX of festival mocht gaan, zonder als een dolle langs de stands te hoeven gaan :). Sterker nog, bij de stand van Diageo zul je dezelfde map aantreffen.

Succes met je ontdekkingstocht!
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 17 Mar 2014, 10:37

Welkom..!
0 x

peter1965
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor peter1965 » 17 Mar 2014, 15:56

Heren,

Dank je voor de info.
Ik zie wel dat als je naar een festival of tasting wil dat je op tijd moet inschrijven.
De slijter (is een Mitra slijter) had het hier ook over.hij informeert mij als er weer een komt.
Verder ga ik inderdaad wat boeken aanschaffen en veel lezen op dit forum.
En natuurlijk veel neuzen en proeven.

Groet
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 17 Mar 2014, 16:03

Welkom!

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het loont om het aanbod d.m.v. samples te verkennen. Anders zit je heel snel met een grote verzameling met daarin wellicht ook flessen die achteraf toch niet de juiste keuze voor jou blijken te zijn.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Mar 2014, 16:11

Kay schreef:Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het loont om het aanbod d.m.v. samples te verkennen. Anders zit je heel snel met een grote verzameling met daarin wellicht ook flessen die achteraf toch niet de juiste keuze voor jou blijken te zijn.

Komende van jou is dit echt heel erg grappig. Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat jij altijd samples van 70cl koopt? :P
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 17 Mar 2014, 16:21

:gnif
Wellicht had ik in het verleden juist minder gekocht als iemand me deze raad had gegeven.

Overigens koop ik recentelijk vrijwel alleen maar flessen waarvan ik al een sample geproefd heb en dus zeker weet dat ik ze héél erg de moeite waard vind, of die ik toch niet van plan ben open te maken omdat het een investering is. Blinde aankopen worden steeds zeldzamer. Als je uit dat eerste de conclusie trekt dat ik dan de laatste tijd ook wel heel veel samples geproefd heb, dan is dat een juiste :)

Maar goed, dit topic ging niet over mij ;)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Mar 2014, 18:22

Welkom!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”