rizzx schreef:Ardbeg 10 yo inderdaad. Ik had ook beter kunnen vragen wát het verschil is ipv of er verschil is. Ik snap dat islay whisky's niet allemaal hetzelfde smaken.
Dus die QC is milder, ik dacht dat ie sterker zou zijn. Interesting. En hoe zit dat met de Triple Wood, is die nog milder? Of meer sherry-ig?
Ik herken het peperige in de Talisker 10, en de ziekenhuis/pleister lucht van de Caol Ila 12. Van de Laphroaig 10 heb ik slechts een sampletje gehad, zou die verder willen ontdekken. Maar twijfel dus welke Laphroaig en/of welke Ardbeg, binnen een budget van ongeveer 50 euro, als ik op zoek ben naar rook/turf/heftigheid
Tsja, over die QC zijn nogal wat discussies hoor. De ene vind hem heftiger dan de 10yo, maar ja het ABV is ook een stuk hoger dan de 10yo (48% versus 40%). De smaak is smoother imho en zal ongetwijfeld door de vaten komen. Kleinere vaten zorgen voor meer invloed van het hout op de spirit, dat kan er voor zorgen dat iets scherper wordt, maar kan ook voor meer andere eikenhouten eigenschappen zorgen zoals vanillie tonen e.d.
Echt de juiste tip voor een turfbom in een bepaalde prijsklasse zou ik toch aan iemand anders over laten

)