BenRiach expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: BenRiach expressies

Ongelezen berichtdoor totalatool » 27 Feb 2014, 12:09

-Roy- schreef:Gisteren een BenRiach 10 Peated. Die was peated! Hij doet een beetje denken aan de 50 ppm Ballechin, maar die vind ik beter omdat die op sherry vaten heeft gezeten. Geen idee hoeveel ppm de BenRiach heeft.

Dit vind ik heel apart, komende van jou: beter want op sherry gerijpt?
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 27 Feb 2014, 13:44

Ahum, de Ballechin die ik bedoel heeft natuurlijk op Madeira vaten gezeten (we hebben er namelijk maar één Ballechin).
0 x

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 09 Mar 2014, 20:33

Ik heb sinds kort de Benriach 20 yrs. Niet verkeerd maar ik had er wat meer van verwacht. Ik geef 'm 84/100 en voor dat geld heb ik wel beter gehad.
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

André_84
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor André_84 » 25 Mar 2014, 10:39

-Roy- schreef:Gisteren een BenRiach 10 Peated. Die was peated! Hij doet een beetje denken aan de 50 ppm Ballechin, maar die vind ik beter omdat die op Madeira vaten heeft gezeten. Geen idee hoeveel ppm de BenRiach heeft.

Dan moet je voor de 13yo gaan, die is peated en heeft op madeira vaten gezeten.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 25 Mar 2014, 11:37

Die hebben we ook André :-)

Wat ik bij de Ballechin wel leuk vind, is dat het geen finish is. Toch vindt vrouwlief de BenRiach (en de Penderyn) meer naar Madeira smaken dan de Ballechin. Zelf vind ik de Ballechin duidelijk de betere van de drie. Leuke combinatie tussen rookkanon en zoet.

Maar goed, dit draadje gaat over BenRiach, maar dit is inderdaad één van de vele finishes die BenRiach aanbiedt.
0 x

Bouncer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 06 Apr 2014, 18:08

De 12yo sherry wood, 16yo sauternes, 17yo Solstice en 17 yo Septendecim vind ik uitstekende whisky's.
Mijn 25 yo blijft nog even dicht voor een speciale gelegenheid.
Mooi dat Benriach zo een uitgebreid aanbod van kwalitatief geturfde en niet-geturfde whisky kan uitbrengen!
0 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)

paps
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor paps » 10 Apr 2014, 23:29

http://www.whiskybase.com/whisky/226/be ... 0-year-old

Uitstekende whisky, voor een 20-jarige ook een mooi prijsje maar ik ken jongere whisky's die beter zijn. Aan de andere kant, ik ken ook jongere whisky's die duurder zijn... ;)
0 x
Hij die een oordeel heeft is opgehouden met nadenken.

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Benriach

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 08 Sep 2014, 21:47

Eigenlijk ben ik een Islay fan maar afhankelijk van het seizoen vind ik ook zachtere (zoetere) whisky's lekker en zo ben ik bij een voor mij niet zo bekende distilleerder, Benriach, terecht gekomen. Heerlijke whisky, en aan de score te zien ben ik niet de enige die dat vind. Ze brengen heel mooie batches uit en bijna allemaal single casks. Door de veelheid van bottelingen ben ik de weg een beetje kwijt geraakt. zijn er op dit forum nog meer fans die wat informatie willen delen?
0 x

Tinus
Senior
Senior

Re: Benriach

Ongelezen berichtdoor Tinus » 08 Sep 2014, 23:06

Ik heb er verschillende en vind ze stuk voor stuk goed eigenlijk!
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Benriach

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 09 Sep 2014, 09:37

Ik ben geen enorme BenRiach fan, maar wat ik wel waardeer aan dit merk, is dat je voor schappelijke prijzen heel veel dingen kunt proberen. Er zijn verschillende leeftijden, maar er zijn vooral een enorme hoeveelheid aan finishes. Met een reguliere BenRiach als basis kun je goed proberen wat de invloed is van een Madeira finish (een van de betere Madeira finishes in mijn optiek), een Rum finish, andere Sherry finishes, een Port finish, er is een 'peated' variant, ze gebruiken vreemde houtsoorten, enz.

Kortom, ik vind BenRiach prima voor smaakontwikkeling en het ontdekken van mijn smaak. Als je samples zoekt (bijvoorbeeld bij Teun), dan kun je snel kijken wat je nog meer lekker vindt dan de rookkanonnen van Islay.
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 21 Okt 2014, 20:15

Kan iemand mij vertellen hoe de BenRiach 16yo Sauternes Wood Finish zich verhoudt tot de Glenmorangie Nectar d'Or?

Uit de online reviews krijg ik de indruk dat de BenRiach minstens even goed is als de Nectar d'Or. Als dat inderdaad zo is, dan steun ik liever BenRiach dan Glenmorangie.
0 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 21 Okt 2014, 21:29

Ik kan het je niet zeggen, beide niet geproefd.

Wat ik wel kan zeggen is dat ik BenRiach altijd meer smaak vind hebben dan Glenmorangerie.
Ik vind ze altijd beter ruiken en voller smaken.

Glenmorangerie is imho wat lafjes (eigenlijk alle highlanders wel, hoewel dat niet betekend dat ze vies zijn (glenfarclas; Clynelish :respect )). BenRiach heeft me nog nooit teleurgesteld, zeker niet als je kijkt naar wat ze vergelijken per fles en in wiens zakken het geld uiteindelijk komt.
0 x

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 22 Okt 2014, 13:03

Bedankt voor je reactie.

Zoals je misschien in de draad met nieuwe aankopen hebt gezien, heeft je advies, in combinatie met de erg gunstige prijs bij Van Zuylen, ervoor gezorgd dat ik de BenRiach al besteld heb.
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 22 Okt 2014, 14:48

Zoals je misschien in de draad met nieuwe aankopen hebt gezien, heeft je advies, in combinatie met de erg gunstige prijs bij Van Zuylen, ervoor gezorgd dat ik de BenRiach al besteld heb.

Grrr! Ik heb hem vorige week voor een vriend van me gekocht. Die vond Nectar d'Or van Glenmorangie erg lekker. Nu is de Sauternes Finish wel erg goed geprijsd.
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 01 Nov 2014, 23:06

Benriach versus Diageo. Ik ben pas sinds kort bekend met de Benriach reeks en dan met name de Single Casks. Wat mij opviel was de brede range en de kwaliteit. Helaas is er over Benriach nog niet heel erg veel te vinden maar soms helpt wat beter zoeken toch echt wel. In de volgende link een leuk stuk waarmee de visie van Benriach management wat beter onderbouwt wordt.
http://www.dramming.com/2014/08/11/benr ... rspective/
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”