Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
tronetti
Actief lid
Actief lid

Re: Kapotte kurk van een volle fles..wat nu ?

Ongelezen berichtdoor tronetti » 12 Feb 2014, 16:33

Grapje ook een keer meegemaakt bij een Glenlivet. Heb altijd een paar kurken liggen.
Meeste nog met een kurketrekker kunnen verwijderen, vervolgens overgegoten met een fijne keukenzeef in een lege
Glenfiddich. Die paar lege flessen komen zo ook weer van te pas. Daarna weer met een klein trechtertje overgegoten in de oorspronkelijke fles. Ging allemaal prima!
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 13 Feb 2014, 08:43

Heb al een paar keer gehad dat de kurk afbrak. Wat ik meestal doe is eerst proberen of de kurk er nog met een kurkentrekker eruit gehaald kan worden. Lukt dit niet omdat de kurk uit stukjes dreigt te vallen of de kurkentrekker duwt de kurk juist verder de hals in dan pak ik een satéprikker en haal zo de kurk eruit. Tot nu toe altijd geluk met één van beide opties. En heb uiteraard een voorraad kurken liggen voor dit soort gevallen...
0 x
AfbeeldingAfbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Feb 2014, 11:23

...en wat doe je dan met die prikker (als een kurkentrekker hem er al verder in duwt...?) :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 20 Feb 2014, 14:56

JayDie schreef:...en wat doe je dan met die prikker (als een kurkentrekker hem er al verder in duwt...?) :Scratch

Dat moet je dus zien te voorkomen. Is dus een kwestie van een goede inschatting maken. ;)
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Pier1984
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Pier1984 » 21 Feb 2014, 15:16

Caledonians schreef:
JayDie schreef:...en wat doe je dan met die prikker (als een kurkentrekker hem er al verder in duwt...?) :Scratch

Dat moet je dus zien te voorkomen. Is dus een kwestie van een goede inschatting maken. ;)

Maar das nog niet echt antwoord op de vraag hoe je nou precies met een satéprikker die kurk eruit krijgt ;)
0 x

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 21 Feb 2014, 19:10

Pier1984 schreef:
Caledonians schreef:

Maar das nog niet echt antwoord op de vraag hoe je nou precies met een satéprikker die kurk eruit krijgt ;)

Als ik een satéprikker gebruik is de kurk zo poreus dat het gewoon een kwestie is van de satéprikker heel voorzichtig schuin erdoorheen prikken. Als je eenmaal door de restant van de kurk bent dan wip je hem heel langzaam naar boven, dit terwijl je de fles schuin houdt zodat de kans dat de kurk terug de fles in valt kleiner wordt. Is bij mij tot nu toe altijd goed gegaan, denk toch al gauw z'n 5x gehad.
0 x
AfbeeldingAfbeelding

p.vollenbroek
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor p.vollenbroek » 26 Feb 2014, 20:40

Ik had twee jaar terug een mooie 21yo Linkwood Old Malt Cask gekregen. Helaas brak de kurk direct af.
Even een mailtje naar Douglas Laing gestuurd wat er was gebeurd en de vraag gesteld of er misschien een nieuwe kurk gestuurd kon worden.

Een week later een heel pakket bij de post met: een excuusbrief, een nieuwe kurk, een uitnodiging om hen in Glasgow te bezoeken voor een tasting in hun proefruimte met 2500 single malts en als klap op de vuurpijl nog een 20cl fles met een mooie Old Malt Cask Ardmore.

Dat was nog eens service.
1 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 27 Feb 2014, 12:07

Ik ga ook een fles van Douglas Laing kopen, en hoop dan dat de kurk afbreekt. :gnif
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 27 Feb 2014, 12:43

totalatool schreef:Ik ga ook een fles van Douglas Laing kopen, en hoop dan dat de kurk afbreekt. :gnif

Laat mij dat nou net gebeurd zijn! Ik moest wel behoorlijk wrikken, maar uiteindelijk is het gelukt.

:D
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Kapotte kurk

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 27 Jan 2015, 23:45

Wow. Ik heb een maand of 2 geleden een fles Ardbeg 10 gekocht waar ik sinds dien al wat drams uit gedronken heb.
Hij heeft rechtop uit de zon gestaan.
Nou wilde ik er net eentje drinken en toen ik de kurk eruit trok.... KRAK had ik de bovenkant in mijn hand :shock: de onderkant zit er dus nog in.

Ik kan begrijpen dat zoiets bij een hele oude fles kan gebeuren of bij 1 die gelegen heeft ofzo. Maar bij zo'n recente fles :o

Ik denk dat het moeilijk word om de fles nog open te krijgen zonder de whisky te verpesten en er zit nog meer dan de helft in de fles. En daarbovenop heb ik ook nog eens geen sampleflesjes :Cry
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Kapotte kurk

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Jan 2015, 00:09

Kan helaas ook gebeuren met nieuwe flessen. Zijn wel manieren voor, maar het makkelijkste is om hem er doorheen te drukken, en de inhoud door een zeef over te schenken in een andere fles. Desnoods koop je een goedkoop flutwijntje. Spoel je daarvan de fles goed om en giet je de Ardbeg er in over. Sowieso als tip: bewaar van zoveel mogelijk flessen een kurk. Mocht er dan een keertje eentje kapot gaan waarvan je het onderste deel toch nog er uit kan halen, dan kan je een oude kurk als vervanger gebruiken.
1 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 28 Jan 2015, 00:11

Kijk trouwens anders ook nog even dit topic door http://www.hetwhiskyforum.nl/viewtopic.php?f=9&t=1799

advanced tip: Er is ook een zoekfunctie ;)

edit: even de link aangepast
Laatst gewijzigd door Soundwave op 28 Jan 2015, 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Jan 2015, 00:11

Bedankt voor de tips :goedgedaan
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 28 Jan 2015, 00:12

Ik heb er eigenlijk niets eens bij stilgestaan dat er al een soortgelijk topic was. ga het gelijk even checken
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 28 Jan 2015, 07:37

Als je minder kans wilt hebben op een afgebroken kurk, kun je de kurk beter voorzichtig omhoog draaien ipv. trekken. Dan is de trekkracht van de lijm waarmee de kurk vast zit aan de houten cap groter. Wat je nu zou kunnen doen is de cap weer vastlijmen op de kurk in de hals, laten drogen, en voorzichtig los proberen te draaien. Zou moeten lukken.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”