Whisky opdrinken, bewaren of verzamelen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
tronetti
Actief lid
Actief lid

Re: Whisky opdrinken of bewaren

Ongelezen berichtdoor tronetti » 03 Feb 2014, 20:54

whiksy schreef:
turfsmurf schreef:Nog niet zo heel lang geleden trok ik elke fles open direct nadat ik hem gekocht had. Inmiddels vind ik dat er toch wel een beetje veel open staat en daarom heb ik besloten niet elke aankoop direct te ontkurken. Nog steeds koop ik gemiddeld per maand meer dan ik in 1 maand op krijg, maar in principe heb ik elke fles aangeschaft om op te smikkelen.

+6

Eigenlijk drink ik door de week zelden, dus er komt sneller whisky bij, dan dat er af gaat.
En ja, er zijn een aantal flessen die voorlopig nog wel dicht blijven, maar het grootste gedeelte is gewoon open.
Het is immers ook gemaakt om op te drinken toch? :Slainte
0 x

daytona955
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Whisky verzamelen of opdrinken

Ongelezen berichtdoor daytona955 » 02 Mar 2015, 22:56

Hoi,
ik zit nu te genieten van een Balvenie Founders reservere 10y. Ik vind hem persoonlijk lekker, maar denk ook dat een whisky wordt die nog kan stijgen in waarde...
Dus ik denk nu eigenlijk doe ik de beide partijen (verzamelaars en genieters) een plezier.. Voor de verzamelaars weer een fles minder, en voor de genieters weer een fles extra om te proeven?

wat denken jullie?
1 x
Afbeelding
Sometimes its better asking for Forgiveness then permission.

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky verzamelen of opdrinken

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 02 Mar 2015, 23:13

Leuk onderwerp :D !

Persoonlijk,
Ik heb op dit moment maar 2 flessen in mijn collectie welke ik niet zou opentrekken.
Dit omdat ik aan die fles geen plezier meer zou beleven vanwege de prijs van aanschaf.
Natuurlijk denk ik dat voor iedereen deze grens anders ligt.
Laatst gewijzigd door Tom2 op 03 Mar 2015, 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

svennie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor svennie » 02 Mar 2015, 23:18

Met mijn beperkte budget (flessen tot +/- 50 €) is het voornamelijk opdrinken. Daarvoor is whisky tenslotte ook gemaakt. ;)

De duurste fles die ik heb (+/- 200 €), is momenteel nog gesloten maar bewaar ik voor speciale gelegenheden. Niet om te speculeren op prijsstijgingen.
0 x
Afbeelding

DennisLB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DennisLB » 03 Mar 2015, 08:42

Buiten één fles in m'n collectie, is alles bedoeld om op te drinken. Die ene fles is de "geboortedatumfles" van m'n petekindje en is bedoeld om hem over 17 jaar en 1 maand cadeau te doen. ;)
0 x
Afbeelding

Rien68
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 03 Mar 2015, 11:52

Ook bij mij is alles om te drinken. Ik heb nog wel een gesloten Macallan (met speciale doos) staan, maar dat is meer omdat ik nog steeds twijfel of ik die zal openen of verkopen/ruilen...
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 03 Mar 2015, 19:04

Ik heb in principe alles om te drinken. Wat wel het fijne van bepaalde flessen is, dat je weet dat deze in waarde nagenoeg gelijk blijven of zullen toenemen. (Uitzonderingen daargelaten). Ik vind het leuk om te zien dat een fles uit m'n collectie bijvoorbeeld meer waard wordt, de drempel om hem te openen gaat daarmee wel omhoog. (Te interpreteren als: het moment van openen moet nog specialer).
Daarnaast is het goed om te weten dat je bij openen een hele fles nog hebt om op verschillende momenten van te genieten & indien je hem dicht kunt laten nog iets hebt wat van waarde kan blijven.
0 x
Afbeelding

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 03 Mar 2015, 19:23

Eigenlijk is alles in mijn redelijk bescheiden collectie of wat ik bestel direct om van te genieten. Ik heb hier wel één uitzondering op, een fles Glen Moray die gevuld is op mijn verjaardag (15-03-1991). Deze blijft dicht tot een speciaal moment maar gaat uiteindelijk dus ook op. Koop dus niks met het idee dat het later meer waard wordt.
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 03 Mar 2015, 20:02

Lekker opdrinken YOLO :P

:Slainte
0 x
Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 03 Mar 2015, 20:52

Ik heb ook alles om op een zeker moment van te kunnen genieten. Maar ik moet wel zeggen dat ik met sommige flessen wat moeite heb om te openen, zeker als ze niet meer verkrijgbaar zijn en een run op is (geweest), niet om te speculeren op een hogere prijs, maar meer om te wachten totdat het echt uniek ik om hem te openen. Ik kan hem dan ook nu opdrinken, maar tegen de tijd dat hij "zeldzaam" is maakt het natuurlijk wel extra genieten... denk ik dan.

Maar ik denk dat naar mate ik wat meer echt mooie bottellingen (lees zeldzaam/duurder) in mijn collectie heb zal het denk ik ook makkelijker worden er 1 uit te pikken die aan de beurt is :-).

Voor nu ben ik met mooie OB's die goed verkrijgbaar zijn en wss blijven al heel blij :goedgedaan , van de rest geniet ik nog even van het idee dat ze op mijn plank staan. Als iets zich onverhoopt ontwikkeld tot de nieuwe Port Ellen sluit ik niet uit dat ik die verruil voor een tiental flessen die ik ook graag zou willen, maar dat zie ik niet gebeuren haha...
0 x
Afbeelding

ArnoudtW
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor ArnoudtW » 04 Mar 2015, 11:11

Aangezien de whiskyhobby (om het maar even zo te noemen) voor mij nog relatief nieuw is, heb ik de whisky nu uitsluitend om te drinken. Dit heeft vooral met mijn nieuwsgierigheid naar allerlei merken, smaken en variaties te maken, en bevalt me tot nu toe prima ;)

Ik wordt door o.a. dit forum elke dag weer een stukje wijzer over de vele beschikbare bottelingen etc., Maar om eerlijk te zijn ontbreekt het me op dit moment ook gewoon aan de kennis om (naar eigen inzicht) een goede verzameling op te kunnen zetten, zelfs al zou ik het willen.

Kan me wat betreft de toekomst echter voorstellen dat het aantal flessen in m´n bezit zeker zal toenemen, maar wel allemaal om (samen met anderen) van te genieten.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Mar 2015, 20:35

Lekker van genieten. Alles wat ik aanschaf gaat op een goede dag open, al zijn er een paar flessen van speciale jaren die op een jubileum open gaan. Zo lacht de Glenlivet 1940 met elke keer toe en die gaat open op de 75e verjaardag van m'n pa straks in juni. Kijk er eigenlijk elke dag nog wel even naar :bigsmile
Zo staan er nog wel een paar voor echt speciale momenten. Maar open gaan ze allemaal!
Verder is koopjes pakken me ook niet vreemd, als ik een Aberlour A'Bunahd batch lekker vindt en die is in de aanbieding pik ik er wel 6 mee. Zo zijn er nog wel wat van die vaste waarden die ik op die manier binnen hengel :duimop
Moet alleen een beetje uit gaan kijken, ben nu 47 en ga er vanuit nog 40 jaar mee te gaan en wil wel graag alles op hebben als het zover is :P :P
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 04 Mar 2015, 21:40

Ik val uit de toon in dit lijntje maar ik koop whisky's om meerdere redenen. Allereerst om van te genieten maar zowel door ze te drinken als door ze te verzamelen. Ik koop bijvoorbeeld nogal eens een IB caol ila, geweldig, mag best wat kosten maar die gaat open :Slainte Daarnaast verzamel ik leuke en mooie series zoals PE en Balvenie Tun. Misschien dat ik ze ooit nog open maak of mocht het nodig zijn, ze verkoop :o Andres wordt het een leuke erfenis voor mijn kids. Gelukkig is mijn zoon al heel aardig op weg om een whisky liefhebber te worden :P Kortom, Whisky is een geweldig leuk onderwerp waar op veel manieren van te genieten is. :goedgedaan
2 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 04 Mar 2015, 21:43

gerritbakker57 schreef:Ik val uit de toon in dit lijntje maar ik koop whisky's om meerdere redenen. Allereerst om van te genieten maar zowel door ze te drinken als door ze te verzamelen. Ik koop bijvoorbeeld nogal eens een IB caol ila, geweldig, mag best wat kosten maar die gaat open :Slainte Daarnaast verzamel ik leuke en mooie series zoals PE en Balvenie Tun. Misschien dat ik ze ooit nog open maak of mocht het nodig zijn, ze verkoop :o Andres wordt het een leuke erfenis voor mijn kids. Gelukkig is mijn zoon al heel aardig op weg om een whisky liefhebber te worden :P Kortom, Whisky is een geweldig leuk onderwerp waar op veel manieren van te genieten is. :goedgedaan

Gerrit, zoveel mensen zoveel wensen. Ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die naast het genieten van een goede dram ook genieten van het verzamelen van een fraaie collectie! Waarbij het verzamelen niet altijd hoeft te gaan om de verwachte en soms misplaatste waardestijging :duimop
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 04 Mar 2015, 21:48

Hoi Oogadal, waardestijging is altijd een misplaatst en vooral overschat argument. Ik ben allereerst verzamelaar omdat ik het leuk vind. Daarnaast blijken zeldzame flessen af en toe ook wel eens meer waard te worden :duimop
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”