Wat bepaalt de prijs van een whisky?
Re: Wat bepaalt de prijs van een whisky?
Een quartercask levert zowel een snellere rijping alsook andere aroma's op. Een gedeelte van de reden voor het gebruik van quartercasks zal ongetwijfeld het kostenplaatje zijn (al zijn de vaten zelf natuurlijk per liter geproduceerde whisky duurder, want er zijn er meer van nodig!), maar ook de specifieke karaktertrekken die kleinere vaten aan een whisky meegeven kunnen een deel van de reden zijn voor het gebruik.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Dan zijn ze dus eerder ontstaan om te experimenteren met de smaak dan om de rijpingstijd te verkorten? Ik zag 'het fenomeen' in verband met dat andere fenomeen van flessen zonder rijpingsduur.
Weer wat geleerd
(maar dan wat mijn vraag wel weer een beetje
)
Weer wat geleerd

(maar dan wat mijn vraag wel weer een beetje
)
0 x
Ik heb eens als oorspronkelijke reden gelezen dat vroegâh kleinere vaatjes werden gebruikt om ze makkelijker te kunnen smokkelen, en dat deze nu weer worden gebruikt om de smaak van toen te benaderen. Kan ook marketing blabla zijn natuurlijk... (zegt iemand met een marketing master)
0 x
Kay schreef:Ik heb eens als oorspronkelijke reden gelezen dat vroegâh kleinere vaatjes werden gebruikt om ze makkelijker te kunnen smokkelen, en dat deze nu weer worden gebruikt om de smaak van toen te benaderen. Kan ook marketing blabla zijn natuurlijk... (zegt iemand met een marketing master)
Dat van het smokkelen klopt, maar of ze ze gebruiken om de smaak van toen te benaderen... dat kan net zo goed marketingbabbel zijn idd...
Nog een leuk feitje: er was in het verleden een nog kleiner vaatje wat nog door een paard gedragen kon worden. Die had een inhoud van ongeveer 40L en heette in het engels een 'Anker'. En dat is inderdaad een Nederlands (Diets) leenwoord
Allenmaal vreselijk
natuurlijk, maar wel leuk
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Dat is zeker leuk, maar offtopic. Is er geen draadje over vaten?
0 x
-Roy- schreef:Dat is zeker leuk, maar offtopic. Is er geen draadje over vaten?
Wat dacht je ?
Rijpen en finishings, welke vaten zijn er ?
Aantal jaren rijping op vat in relatie tot kwaliteit
Zelf whisky op vaten trekken en rijpen, vatenhandel
Whisky lagering op eiken: Hoe zelf doen ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik wilde eerst een nieuw topic aanmaken maar ik denk dat het hier ook wel op zn plaats is.
Ik lees en hoor van oa slijterijen dat de prijs van Whisky dit jaar erg gaat stijgen. Ik zie het zelf ook al bij whiskyshops. In de laatste mailing van whiskysite staat oa het volgende:
Diageo announced that the prices of the Single Malts will increase!!!
For example Lagavulin 16 years old or an Oban 14 years old you will pay in March 6-8 euros more!!!
RED MARKED ITEMS WILL GO UP IN PRICE IN MARCH!!!
Dat zijn behoorlijke prijsstijgingen.... Gaat dat voor alle whisky gelden? Whisky is al prijzig, erg spijtig dat de prijzen nog meer omhoog gaan.
Ik lees en hoor van oa slijterijen dat de prijs van Whisky dit jaar erg gaat stijgen. Ik zie het zelf ook al bij whiskyshops. In de laatste mailing van whiskysite staat oa het volgende:
Diageo announced that the prices of the Single Malts will increase!!!
For example Lagavulin 16 years old or an Oban 14 years old you will pay in March 6-8 euros more!!!
RED MARKED ITEMS WILL GO UP IN PRICE IN MARCH!!!
Dat zijn behoorlijke prijsstijgingen.... Gaat dat voor alle whisky gelden? Whisky is al prijzig, erg spijtig dat de prijzen nog meer omhoog gaan.
0 x
ALS ZAKEN IN HOOFDLETTERS WORDEN GESCHREVEN NEEM IK ZE AL SNEL NIET MEER SERIEUS.
Zeker als zo'n zin wordt afgesloten door 3 uitroeptekens. Vermoeiend om te lezen, heel Amerikaans.
Komt dit werkelijk letterlijk uit een nieuwsbrief van Diageo? Knullig imho.
Als ze naar mij zoiets sturen, heb ik een reden om Diageo-flessen links te laten liggen en eerder naar IB's te kijken.
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Dat lijkt me allemaal redelijk overtrokken idd. Natuurlijk gaan de prijzen omhoog. Dat doen ze al jaren. Maar het lijkt me stug dat Diageo ineens bijna al z'n producten dik 20% duurder gaat maken. Dat zou geen enkele marketeer doen die goed bij z'n hoofd is. Laat staan alle handelaren en tussenhandelaren die zulke prijzen dan ook moeten doorvoeren aan hun klanten. Nee hoor. Lijkt me sterk.
0 x
En toch is het zo. Hier een quote van whiskysite op facebook:
Nu zijn dat waarschijnlijk vraagprijzen, maar dan nog...
whiskysite schreef:People asked me for the pricechanges from Diageo wich will start at 1 february! So here they are!
This are changes incl. VAT.
Caol Ila 12 + 7 euros
Cardhu 12 + 2 euros
Dalwhinnie 15 + 3,50 euros
Lagavulin 16 + 7 euros
Oban 14 + 8 euros
Talisker 10 + 3 euros
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Ik dacht dat het te maken had met de accijnsverhoging. Er was laatst ook een whiskydocu op tv (zelf niet gezien) en mn schoonvader vertelde dat er in die docu werd gezegd dat de whisky qua prijzen erg omhoog zou gaan. Dus ik had de indruk dat het een algemene trend zou zijn.
0 x
Mel schreef:Ik dacht dat het te maken had met de accijnsverhoging. Er was laatst ook een whiskydocu op tv (zelf niet gezien) en mn schoonvader vertelde dat er in die docu werd gezegd dat de whisky qua prijzen erg omhoog zou gaan. Dus ik had de indruk dat het een algemene trend zou zijn.
Tja, en dat is dan weer de misinformatie uit de mainstream media (o.a. gevoed door de belangenverenigingen voor de slijtersbranche). Die accijnsverhoging gaat om centen, geen euro's (5,75% stijging van de accijns van ongeveer €6,35 naar €6,75 per liter 40% whisky).
0 x
Matthijs, whiskynerd.
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Matti schreef:En toch is het zo. Hier een quote van whiskysite op facebook:
.....
Die zijn niet goed bij hun hoofd
0 x
Ik plaats mn berichtje maar even hier. Ik merk steeds meer dat de prijzen behoorlijk stijgen.
Ik werd eraan herinnert dat ik de aanbieidingen van Drankdozijn voorbij zag komen. De Highland Park 18 is nu in de aanbieding: normaal 79,95 en nu met 5 euro korting. Ik dacht...die heb ik ook eens besteld voor een vriend. Ik heb het opgezocht en in november 2012 voor de normale prijs (was geen aanbieding) besteld voor 54,95.
De prijs is dus na zo'n 1,5 jaar gestegen met 25 euro!! Ik vond dit nogal opvallen. Behoorlijke prijsstijging.
Ik werd eraan herinnert dat ik de aanbieidingen van Drankdozijn voorbij zag komen. De Highland Park 18 is nu in de aanbieding: normaal 79,95 en nu met 5 euro korting. Ik dacht...die heb ik ook eens besteld voor een vriend. Ik heb het opgezocht en in november 2012 voor de normale prijs (was geen aanbieding) besteld voor 54,95.
De prijs is dus na zo'n 1,5 jaar gestegen met 25 euro!! Ik vond dit nogal opvallen. Behoorlijke prijsstijging.
0 x
Ik bedacht me dat ik mn Bowmore Tempest batch 3 al een tijdje in mn kast heb staan; vanaf april 2013. Ik zocht deze nog eens op, ik heb er destijds 35 euro voor betaald! Wat een koopje, had ik er maar twee gehaald. Nu zijn al die Tempest batches rond de 47-50 euro.
Vond dit voorbeeld wel aardig om te delen om te zien wat een prijsstijgingen er zijn de laatste jaren.
Vond dit voorbeeld wel aardig om te delen om te zien wat een prijsstijgingen er zijn de laatste jaren.
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”