Smaak van geopende Whisk(e)y lijkt snel te veranderen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Wat is de houdbaarheid van Whisky in 'n geopende fles ?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Jan 2014, 14:10

Infused schreef:Om er achter te komen hoe de whisky veranderd naarmate de fles leeg raakt is het misschien een idee om keer een nieuwe fles te kopen van een whisky die bijna leeg is. Nu kun je ze met elkaar vergelijken. Omdat ik zelf merk dat de eerste slok ook iets anders is dan de volgende kun je op een later tijdstip de eerst geproefde nu als tweede proeven.
Wil je dit echt objectief doen, dan zul je een tweede persoon moeten aanwijzen die de volgorde bepaald. De kans is namelijk groot dat wanneer je het idee hebt dat een nieuwe fles beter/anders smaakt, je dit dan ook zo ervaart.

Zomaar een ideetje, maar misschien leuk om eens te proberen :duimop

Dat heeft geen zin, omdat je niet met zekerheid vast kunt stellen dat die nieuwe fles hetzelfde zou smaken als de oude toen die nog vol was. Zeker met single malts of single casks niet, want elke batch is in feite weer anders. Andere mout, ander distilaat en andere vaten. Die vlieger gaat dus niet op.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Jan 2014, 14:55

Een betere test (al zeg ik het zelf, ik doe dit al een tijdje) is als eerste uit een nieuwe fles een sample tappen. Vervolgens, als de fles na een tijd bijna leeg is, kan je daadwerkelijk (geoxideerde) appels met (verse) appels vergelijken.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 17 Jan 2014, 15:09

Heb ik gedaan met een Laphroaig 10yo. Het is een fles waarvan ik bij voorbaat al wist dat die niet snel leeg zou raken, is mij iets te peaty/smoky. De fles is al 1,5 jaar open en is ca. een jaar meer dan half leeg. Een maand of twee geleden de sample naast een fles-dram geproefd en er was wel verschil. Niet enorm, maar de sample was wel wat krachtiger en voller van geur/smaak.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 17 Jan 2014, 17:04

Matti schreef:Een betere test (al zeg ik het zelf, ik doe dit al een tijdje) is als eerste uit een nieuwe fles een sample tappen. Vervolgens, als de fles na een tijd bijna leeg is, kan je daadwerkelijk (geoxideerde) appels met (verse) appels vergelijken.

Tsja wil niet al te veel gaan muggenziften, maar ook dan weet je nog steeds niet wat het effect is geweest van het openen en overschenken in het kleinere sample flesje en of het kleinere flesje niet opzichzelf ook andere effecten veroorzaakt die niet alleen met de hoeveelheid loze ruimte in de fles te maken heeft.

In mijn optiek is er maar 1 manier om dit te testen en dat is wanneer een bottelaar tegelijk uit hetzelfde vat 2 flessen vult. 1tje gesloten en vol en 1tje half vol en na gemiddelde distributie tijd (bijvoorbeeld na een paar weken) openen en weer sluiten. Nu een paar jaar wachten en uit beide iets proeven. Helaas krijg je zelfs dan de discussie van bottle aging in die volle dichte fles. Dus tenzij de tijd letterlijk stil gezet kan worden in die dichte volle fles is over het verschil bij exact dezelfde expressie gewoon niet zoveel te concluderen. (al ben ik er zelf ook echt wel van overtuigd dat er heel wat verschillen optreden in verloop van tijd bij met name wat legere flessen).
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Smaak van geopende Whisk(e)y lijkt snel te veranderen

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Jan 2014, 17:16

Klopt, de testmethodiek kan beter, maar ik denk dat zelfs met een imperfecte methodiek al interessante conclusies getrokken kunnen worden.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 17 Jan 2014, 22:58

Blijft lastig. Bij sample, is het flesje goed schoon, effect van de dop, etc.

Daarnaast, zou je ook 2 x moeten proberen. Ene keer eerst sample, dan fles, andere keer andersom. En dan zit je.weer met de rest van de daginvulling en het eten, stemming, etc...
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 18 Jan 2014, 01:35

JayDie schreef:Blijft lastig. Bij sample, is het flesje goed schoon, effect van de dop, etc.

Daarnaast, zou je ook 2 x moeten proberen. Ene keer eerst sample, dan fles, andere keer andersom. En dan zit je.weer met de rest van de daginvulling en het eten, stemming, etc...

Nosen kan wel toch, of heb jij het idee dat als je er 1 geroken hebt zonder te proeven dat de geur ook blijft hangen? ;) Vorig jaar tijdens een voorronde van de whiskyquiz op het IWF, moest je steeds van iets zeggen of het een Iers, Schots of iets anders was en peated, sherried of combi, etc. Toen kwam ik er pas na het inleveren van de resultaten achter dat ik ze ook had mogen proeven haha.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Jan 2014, 20:26

Soundwave schreef:Nosen kan wel toch, of heb jij het idee dat als je er 1 geroken hebt zonder te proeven dat de geur ook blijft hangen?

Misschien wel. Ga in een proeverij maar eens terug naar een eerdere whisky. Heel andere geuren. Maar ja... geniet gewoon, we zijn geen experts ;-)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”