Whisky veilingen (Whisky auctions)

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
stefsel111
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky veilingen (Whisky auctions)

Ongelezen berichtdoor stefsel111 » 06 Jan 2014, 21:40

Piet schreef:
stefsel111 schreef:Heb er zelf 1tje open getrokken 2 weken geleden en is echt geen 140 Euro waard.
Hij is best te drinken maar geen topper.

Voor mensen, al dan niet liefhebbers, die deze om wat voor reden dan ook willen hebben is dit (meestal) geen enkel criterium.
Maar dat weet je vast wel ;)

Dat ben ik wel met je eens Piet.

En misschien dat je op zo,n veiling ook wel sneller denkt om een tientje erbij te doen.
Het zijn elke keer maar kleine stapjes natuurlijk.
Volgens mij komt daar niet alleen je verstand bij kijken maar misschien ook wel een beetje hebzucht. :D

Ik ga mijn fles Littlemill maar weer is te koop aanbieden aangezien er meerdere bieders bezig waren.

Wie weet kan ik er nog iemand blij mee maken.

mvg

:schotland
0 x
Afbeelding

aackopsen
Senior
Senior

Re: Bijzondere whisky's geveild! Online veilinghuis Catawiki

Ongelezen berichtdoor aackopsen » 06 Jan 2014, 21:46

Matti schreef:Ik zie nog twee mogelijkheden: als eerste dat de verkoper zelf geboden heeft. Of, als tweede, het veilinghuis zelf. Voor de duidelijkheid: hier heb ik geen enkel bewijs voor, het zijn slechts mogelijke scenario's.

Dan eerder de mensen zelf.
Veilinghuis lijkt me niet verstandig.
Ik vind trouwens 7 pct commissie (weliswaar boven de 75 euro) best fors.
Volgens mij is dat vergelijkbaar met Ebay.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Jan 2014, 21:54

Sterker nog, de commissie voor de verkoper is nog eens dubbel dat. Veilinghuis == spekkoper dus :)

De reden voor het veilinghuis zelf (al dan niet in samenspel met de verkoper) om te bieden zou kunnen zijn om het voor verkopers interessant te maken daar whiskies neer te zetten ('he, kijk die prijzen, daar ga ik mijn flessen ook neerzetten'). Marketing dus.

Nogmaals: dit alles is speculatie en de meest waarschijnlijke reden voor de hoge prijs is een totale nitwit die simpelweg te veel geld heeft betaald :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

aackopsen
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor aackopsen » 06 Jan 2014, 22:27

Ik vind persoonlijk niet dat je zo'n speculatie op een zo'n nicheforum kunt zetten.
Er is geen enkel bewijs voor. Als ik van Catawiki zou zijn, zou ik best pissig zijn.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Jan 2014, 23:09

Da's dan ook waarom ik steeds duidelijk meld dat het om speculatie gaat, een hypothese. Het gaat mij er om de mogelijkheid te noemen, niet het beschuldigende vingertje te wijzen (want hoogstwaarschijnlijk is er niets aan de hand wat ook maar deze richting uitgaat, zoals ik in de laatste zin van mijn vorige post toch ook duidelijk stel dacht ik).

En juist op een nicheforum moet je over dit soort zaken intelligent kunnen converseren, toch?

Edit: ik heb er nog even over nagedacht en wellicht is dit draadje niet de aangewezen plek om dit te bespreken. Ik zal morgen even kijken of we de posts kunnen verplaatsen naar het algemeen veilingdraadje zodat iig duidelijk is dat catawiki slechts aanleiding en geen onderwerp is. (Zit nu op mobiel)

Edit 2: Done. Ik heb met behulp van quotes geprobeerd de flow een beetje te behouden :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Jan 2014, 02:01

Bieden is niet verplicht he mensen. Ik heb zelf een Octomore 4.1 voor een redelijke prijs via deze veiling aangeschaft. Denk dat ik daar best meer voor kan krijgen dan dat ik er aan uitgegeven heb. Vond het wel leuk om eens echt puur met die gedachte een flesje op een veling te kopen. (voor het eerst en ik heb deze toevallig wel eens gedronken, en het is echt niet mijn ding hahaha). Moet wel toegeven dat ik eigenlijk een lager bedrag in gedachten had, maar die zelfbeheersing is bij online veilingen (ken het wel met transformers) erg moeilijk.
0 x

Catawiki
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Catawiki » 07 Jan 2014, 12:42

Interessante discussie.
Uiteraard bieden wij zelf niet mee op de geveilde kavels.
Wij investeren veel geld en tijd in (internationale) marketing waarmee we proberen altijd de juiste mensen naar de veilingen te krijgen. Voor bepaalde whisky's zijn er daarom meerdere geïnteresseerden die tegen elkaar opbieden, hierdoor komt het voor dat flessen boven verwachting weggaan.
Omdat de flessen op 1 euro beginnen zie je soms ook dat flessen voor minder dan de verwachte- / marktwaarde weggaan (wat ook op dit forum te lezen is).
Het veilingmodel (helemaal met de start op 1 euro) kan voor rare uitkomsten zorgen.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Jan 2014, 16:14

Mee eens hoor, beginnen op €1 brengt ook enorme risico's mee. Zeker wanneer de bekendheid van een veiling nog relatief laag is. Dan is er best wel een kans dat iets ver onder de marktwaarde wordt verkocht. Met die Octomore leek het in eerste instantie ook die kant op te gaan, maar er was 1 persoon die blijkbaar ongeveer dezelfde max auto-bod in gedachten had als ikzelf. Daar ben ik uiteindelijk toch nog 1 tientje overheen gegaan, maar dat is mijn eigen keuze geweest. Uiteindelijk dus met veilingkosten erbij dus uitgekomen op €130 (waar ik dus eigenlijk niet boven de €120 wilde gaan). Verzendkosten reken ik niet mee want die zijn er ook bij webshops. Persoonlijk vind ik dat geen slechte koop als ik zie wat er in webshops gevraagd wordt (vele malen hoger) of op fora en andere veilingen (ook gemiddeld genomen eerder tegen de €150 of hoger).

De afhandeling vond ik ook heel netjes gaan uiteindelijk. De uitstraling vond ik in eerste instantie wat minder. Kan de vinger niet heel geheel op de juiste plek leggen, maar het gaf mij niet meteen enorm veel vertrouwen. Helemaal toen ik als bevestiging van mijn account een computertelefoontje kreeg uit Florida. Die uitstraling kan catawiki nog wel wat aan doen vind ik zelf. (stukje beroepsdeformatie weer)
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 07 Jan 2014, 16:25

Heb toch ook wat vraagtekens bij catawiki. Zie deze: http://veiling.catawiki.nl/kavels/283085-dalwhinnie-highland-single-malt-scotch-whisky-15-years-70-cl-43-1-fles?previous=
Volgens mij is dat de reguliere Dalwhinnie 15, geen speciale botteling, vintage of singel cask oid. Hoogste bod is nu € 45,-. Verzendkosten zijn € 16,-. Inclusief de veilingkosten kom je dan op € 66,- uit terwijl hij op Drankgigant voor € 27,- staat. Daar komen nog verzendkosten bij, in totaal € 33,-. De helft! Mis ik iets? Of is er gewoon een vaag figuur aan het bieden die geen enkel benul van de marktprijzen heeft?
0 x
Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 07 Jan 2014, 17:32

Op alle veilingen (niet enkel van whisky) worden soms gekke prijzen betaald, maar aan de andere kant kan je soms koopjes doen. Als er iemand €45 wilt geven voor een Dalwhinnie 15y of €50 voor een Old Pulteney 12y, en dan!!
Ik heb er alleszins geen last van.
Als je denkt dat die fles dat niet waard is, awel bied er dan niet op hé!
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Wilco
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wilco » 10 Jan 2014, 13:51

Hmm hier lijkt me iets niet helemaal correct.... 34 jaar oud?? Maar goed misschien mis ik iets, in dat geval heb ik niets gezegd.

http://veiling.catawiki.nl/kavels/298589-dalwhinnie-the-distillers-edition-34-jaar-oud?previous=
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Jan 2014, 13:54

Wilco schreef:Hmm hier lijkt me iets niet helemaal correct.... 34 jaar oud?? Maar goed misschien mis ik iets, in dat geval heb ik niets gezegd.

http://veiling.catawiki.nl/kavels/298589-dalwhinnie-the-distillers-edition-34-jaar-oud?previous=

Klopt, die is gebotteld in 1997, 16 of 17 jaar oud dus.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Wilco
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wilco » 10 Jan 2014, 14:29

En nog 1. 33 jaar oud? Ik zou verwachten dat de veilingmeester hier op let en dit laat corrigeren. No offence overigens veilingmeester!

http://veiling.catawiki.nl/kavels/298551-balvenie-15-year-old-single-barrel?previous=
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 10 Jan 2014, 14:34

Matti schreef:
Wilco schreef:Hmm hier lijkt me iets niet helemaal correct.... 34 jaar oud?? Maar goed misschien mis ik iets, in dat geval heb ik niets gezegd.

Klopt, die is gebotteld in 1997, 16 of 17 jaar oud dus.

2014-1980 = 34, logisch toch? :?
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Jan 2014, 14:51

Wilco schreef:En nog 1. 33 jaar oud? Ik zou verwachten dat de veilingmeester hier op let en dit laat corrigeren. No offence overigens veilingmeester!

http://veiling.catawiki.nl/kavels/298551-balvenie-15-year-old-single-barrel?previous=

Dus je vind dat de veilingmeester het niet goed doet, maar dat hij het toch goed doet? ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”