Bowmore expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Bowmore expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 19 Dec 2013, 08:25

turfsmurf schreef:
-Roy- schreef:Ik heb de 12 eens gehaald. Weinig geur, maar een leeg glas ruikt na een tijdje rokerig. Smaak inderdaad niet te zoet, maar wel enorm droog en er zit even een smaakje aan dat ik niet kan plaatsen. Hele lange nasmaak die meer peperig is (maar anders dan andere Islays) dan rokerig en weer heel droog. Dit is zeker geen nieuwe favoriet, maar beter dan de zoete whiskys waar ik er nu wat te veel van heb.

In mijn ervaring verbetert deze whisky behoorlijk als er een paar drams uit de fles zijn.

Correct. Als je terug zoekt op dit forum zul je zien dat mijn eerste ervaringen met Bowmore 12yo ook erg matig waren. Gaandeweg begon ik toch echt van die whisky te houden en toen de fles leeg was vond ik het zowaar jammer ;) Dus geef het nog een kans Roy :) Is dat smaakje wat je niet kan plaatsen soms buskruit/vuurwerk? Dat is namelijk wat ik altijd sterk ruik in een Bowmore. De turfrook heeft een soort scherp buskruit luchtje.
0 x
BAM! - ook op Facebook

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 19 Dec 2013, 10:14

De meeste OB's van Bowmore vind ik maar slappe koffie maar bij de IB's zitten vaak uitstekende whisky's zoals die van TWA, Liquid Library en Whisky Fässle. Ik denk niet dat ik gauw een OB van Bowmore in mijn kast zet.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Bouncer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 19 Dec 2013, 10:43

Bowmore 12yo heeft mij enkele jaren geleden zwaar ontgoocheld...
maar dan: 15yo Darkest, Tempest, Laimrig en vooral IB Bowmore 13yo Asta Morris...
Bowmore staat weer bovenaan in mijn kast :goedgedaan
0 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 19 Dec 2013, 11:13

Banzai schreef:De meeste OB's van Bowmore vind ik maar slappe koffie maar bij de IB's zitten vaak uitstekende whisky's zoals die van TWA, Liquid Library en Whisky Fässle. Ik denk niet dat ik gauw een OB van Bowmore in mijn kast zet.

Ik snap je punt. Ik heb zelf nog nooit een IB Bowmore op, maar je punt over de OB's snap ik. Ik vind de 12yo bv een prima whisky, maar zeker geen 80+ qua score. Gewoon een goede mid-70'er. De enige Bowmore die ik écht goed vind (die ik geproefd heb) is de Tempest (Batch 3).

The Ultimate en Signatory hebben ook regelmatig Bowmore's. Zitten daar nog tips tussen wat jou betreft?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Dec 2013, 11:41

In mijn ervaring kan je bij IB bowmores nauwelijks mis zitten als hij na '98-'99 gedestilleerd is. Sindsdien maken ze gewoon consistent mooie spirit daar.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 19 Dec 2013, 11:58

Willem vd K schreef:
Banzai schreef:De meeste OB's van Bowmore vind ik maar slappe koffie maar bij de IB's zitten vaak uitstekende whisky's zoals die van TWA, Liquid Library en Whisky Fässle. Ik denk niet dat ik gauw een OB van Bowmore in mijn kast zet.

Ik snap je punt. Ik heb zelf nog nooit een IB Bowmore op, maar je punt over de OB's snap ik. Ik vind de 12yo bv een prima whisky, maar zeker geen 80+ qua score. Gewoon een goede mid-70'er. De enige Bowmore die ik écht goed vind (die ik geproefd heb) is de Tempest (Batch 3).

The Ultimate en Signatory hebben ook regelmatig Bowmore's. Zitten daar nog tips tussen wat jou betreft?

De Tempest series zijn best goed. Jonge, krachtige whisky's. Maar de reden is dan ook dat deze op cask strength gebotteld zijn terwijl de meest OB's versneden zijn tot 40% of 43%, ge-chill filtered en gekleurd. Allemaal smaakbepalers. Aberlour is ook zo'n voorbeeld waar ik liever de IB's drink dan de OB's.
Ik heb nog geen Bowmore van The Ultimate gedronken maar de paar die ik van Signatory geproefd heb waren vrij matig. Ik zou toch eens zoeken naar de Bowmores van Maltbarn, TWA, Liquid Sun, TWF of Silver Seal.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 20 Dec 2013, 11:13

Willem vd K schreef:Is dat smaakje wat je niet kan plaatsen soms buskruit/vuurwerk? Dat is namelijk wat ik altijd sterk ruik in een Bowmore.

Nee, iets in de smaak, iets fruitigs. Trouwens, ik ben volgens mij verder niet verkouden of zo, maar het viel me op dat toen ik later een Caol Ila dronk, ik er ook weinig geur aan vond zitten en dat kan zeker niet waar zijn. Die Bowmore gaat mee op weekend. Als er bij thuiskomst nog wat over is, zal ik 'm eens een tijdje met rust laten om te kijken of hij inderdaad beter wordt.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Wat wordt je volgende fles aankoop cq aanwinst?

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Dec 2013, 19:45

johan brugge schreef:Amai, als je leest wat Johan van Onversneden geschreven heeft over die Bowmore 1996 TWA 17yo, dan schuift die gelijk een plaatsje naar voren op mijn verlanglijstje.

Maakt nieuwsgierig.
Ruben was ook al aardig positief. WB rating 87.94.... Dan maar een flinke sticker over die kop op het label :P

EDIT: Serge "Why did they put a portrait of Jacques Brel onto the label? Seriously, it's quite wonderful. "In the port of Amsterdam, there are sailors who sing…"
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 27 Dec 2013, 00:46

Serge die een Bowmore 91 geeft... dan weet ik wat te doen... is al een tijdje geleden, er staan al lang 2 flessen in de kast. Maar zoals Johan schrijft, ik laat ze graag nog even dicht. Ik durf zelfs stellen dat ik de meeste van mijn bowmore's koop voor de lange termijn. Die geagde flessen Bowmore krijgen toch echt wel altijd veel punten... zouden ze perfect rijpen? ... vandaar mijn droom?
0 x
Afbeelding

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Dec 2013, 00:57

Yapi schreef:Serge die een Bowmore 91 geeft... dan weet ik wat te doen...

Ik niet. Ik wil weten wat hij juist geroken en geproefd heeft. Aan de hand daarvan baseer ik mij. Ik wist zelfs niet dat hij deze al geproefd had. Idem dito met de reviews op Onversneden. Soms lees ik dingen (van beiden) die zij waarderen, of net niet. Dingen waarvan ik weet dat ik ze wel graag heb. Ze mogen dan nog een whisky laag scoren omdat ze er iets in proeven dat hen niet aanstaat. Als ik die dingen wel graag heb, ben ik eerder geneigd om toch die fles te kopen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 27 Dec 2013, 08:17

johan brugge schreef:Als ik die dingen wel graag heb, ben ik eerder geneigd om toch die fles te kopen.

Lol.... de eerste indruk in de shops was dat hij nog ruim verkrijgbaar is. Niet dus. Als je naar de details gaat "Niet leverbaar", "Niet op voorraad" etc..... In DLD nog één voor €150.
Gaat um niet worden :boos
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 27 Dec 2013, 12:04

Ik heb ook maar weet van 1 winkel, hoor. Maar dan voor een pak minder dan 150 €! :lekker
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Gunlover92
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Bowmore Dawn & Dusk

Ongelezen berichtdoor Gunlover92 » 23 Feb 2014, 20:54

hey

ik ben nieuw hier en heb nog niet zoveel verstand van whisky. ik heb een fles Bowmore Dusk en Dawn in mijn bezitting. nu heeft er mij iemand gevraag of ik deze zou verkopen. nu ik ben nog student en kan dus wel wat extra centjes gebruiken, maar ik wil ze ook niet zomaar verkopen. dus stelde ik mij de vraag, Wat mag ik hier voor vragen (perfecte staat)? en is er nog een mogelijkheid dat deze waarde stijgt?

mvg
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Bowmore Dawn & Dusk

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Feb 2014, 21:14

Beide flessen (de Dawn en de Dusk) fluctueren nogal in prijs op de veilingsites tussen de 65 en de 135 euro (met aftrek van kosten zo tussen de 50 en de 115 euro). Het lijkt een beetje wat de gek er voor geeft te zijn. Als je even kan wachten met de verkoop zou je hoog in kunnen zetten, maar hou er rekening mee dat je wellicht zal moeten zakken als de vraag er niet is.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

ardbeg6
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ardbeg6 » 18 Mar 2014, 20:27

Iemand ervaring met de recentste expressies van de Bowmore Darkest 15yo?

Dirk
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”