Titel: 102 Mythen uit Whiskyland,... en hoe die soms in duigen vallen
Auteur: Robin Brilleman
ISBN: 978 90 813054 02, NUR440
Taal: Nederlandstalig
Uitvoering: Softcover, zakformaat, 127 pagina's.
Uitgever: Robin Brilleman, Whisky Informatie Centrum Nederland. Daar is het boek ook te bestellen.
Vaste boekenprijs: € 12,50
Het boek is ook verkrijgbaar bij de betere slijter. Deze slijter kan dit boek bestellen bij groothandel van Wees in Amersfoort.
Ik heb het nog niet helemaal uit maar durf op basis van wat ik nu heb gelezen wel mijn mening in te kloppen. Ik weet nu al een paar interessante en direct relevante feiten (i.v.m. recente ervaringen) waarvan ik niet op de hoogte was.
Het boekje begint met een voorwoord, wat heet?, aanbeveling door Marcel van Gils, co-auteur van "The Legend of Laphroaig". Marcel schrijft o.a.: "Voor elk wat wils en laagdrempelig... met wetenswaardigheden voor zowel de beginnende whiskyliefhebber als de doorgewinterde aficionado". Daar ben ik het in grote lijnen wel mee eens.
Echter denk ik dat een bovengemiddelde interesse in en kennis van whisky (en de hoofdlijnen van het productieproces), zoals forum-lezers en -leden die hebben, het boek meer waarde zullen geven.
Ik loop al even mee in Whiskyland en ik kan zeggen dat er tussen de 102 heel diverse "Mythen" veel onderwerpen staan die intrigerend zijn en erg nieuwsgierig maken, zodat ik direct moet (door) lezen.
Bijvoorbeeld: "Glenfiddich was niet de eerste distilleerderij die voor zijn Single Malt adverteerde", "Is een onafhankelijke bottelaar echt van niemand afhankelijk" en "Echte Single Maltwhisky bestaat niet!", om er maar willekeurig een paar te noemen.
Los van de 102 "Mythen", van ongeveer één pagina lang, staan er her en der nog wat korte "weetjes", zoal bijvoorbeeld "Een 'dirty dram' wordt tegenwoordig niet meer gegeven" etc.
Het leest lekker weg en is echt een boekje om te lezen bij een mooie whisky. Zeer vermakelijk én leerzaam bovendien
Lijkt me ook heel leuk als cadeau (geven of krijgen)... al dan niet bij een fles whisky

Het ontmythologiseert juist.