Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
-
johan brugge
- Forum goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?
Was het een blind sample of zo?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort
johan brugge schreef:Was het een blind sample of zo?
Sample #7 van de blindproefcompetitie van het levenswaterforum.
Ik heb hem ook geproefd en vond hem wel smakelijk, niet spectaculair. Maar nooit ofte nimmer dat ik geraden had dat het een Inverleven (ik wist niet eens dat dat bestond!) was.
0 x
Xstream schreef:C C K schreef:Een Highland Park 10yo, met 5,- per half flesje is dit toch aardige Bang for your Buck geworden! De originele 18 a 20 euro zou ik er toch echt niet voor betalen.
Ja, die kwam ik ook tegen inderdaad. Mocht er helaas maar 1 bestellen. Heb 'm aan m'n broer gegeven met Sinterklaas. Zal 's vragen wat hij ervan vond. Was 't wat? Lijkt 't een beetje op de 12?
Ja en Nee, hij is een stuk ruwer (zeker qua smaak). Echter, dat bevalt me wel, ik ruik bijvoorbeeld meer turf dan in de 12 yo. De afdronk is ook erg lekker. Maar ik kan me dus voorstellen dat sommigen meer neigen naar de 12 yo. Mja voor 5,- per half flesje (dus 10,- voor 0.70L) is dit een top cadeau om te geven en te krijgen
0 x
turfsmurf schreef:johan brugge schreef:Was het een blind sample of zo?
Sample #7 van de blindproefcompetitie van het levenswaterforum.
Ik heb hem ook geproefd en vond hem wel smakelijk, niet spectaculair. Maar nooit ofte nimmer dat ik geraden had dat het een Inverleven (ik wist niet eens dat dat bestond!) was.
Leuke dram!
ja Johan, doe mee met Levenswater Blind competitie... 18 dagen, elke dag een dram, erg leerrijk, maar je voelt je vaak zo verloren als een hetero in een homobar, herinner ik me
Nu begin ik het een beetje te snappen, je geraakt ook wel opgewarmd.
deze 7 drams voorlopig op:
Bruichladdich Carnival of malt, 21yo, OB, Bourbon & Rum finish, (gooide je langs alle kanten!)
Royal Brackla Mackillops, 33yo, 43%,
Mortlach 18yo, MOS,
Talisker 18yo OB
Kilkerran WIP 5 Sherry
Balvenie, triple cask, 16yo
Inverleven, Cadenhead, 24yo, 49,5%
nog 11 te gaan.
0 x
Yapi schreef:[...] je voelt je vaak zo verloren als een hetero in een homobar, herinner ik me[...]
Uhuh.
Het is inderdaad ontzettend leuk deze opzet. Een soort van stoomcursus waar je (al dan niet met geknakt ego) een stuk wijzer aan de andere kant weer uitkomt.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Matti schreef:Yapi schreef:[...] je voelt je vaak zo verloren als een hetero in een homobar, herinner ik me[...]
Uhuh.![]()
Het is inderdaad ontzettend leuk deze opzet. Een soort van stoomcursus waar je (al dan niet met geknakt ego) een stuk wijzer aan de andere kant weer uitkomt.
dit jaar gaat er niet te veel knakken bij jou, denk ik
hopelijk kan ik mijn stijgende lijn ook vol houden, en een eerste deelname mooi afsluiten. 't Zal nog een paar homobarbezoekjes vergen vrees ik, maar kom
0 x
Mooi lesje in vernedering en verwondering die blindproefmarathon.
Gisteren een blinde proeverij o.l.v. Jan Beek gehad:
- Macduff 8y 2004-2012 Spirits of Scotland 46%
- Glenfarclas Potstill Reserve 2012, 50%
- Balmenach 24y 1988-2013 van Wees 55.2%
- Jura 1995-2013 17y Gordon & MacPhail 53.6%
- Linkwood uit 1991, niet op zitten letten voor details. Ook cask strength van Gordon & MacPhail.
- Longmorn 17y 1996-2013 vat #72324
- Ledaig 1997-2013 15y Gordon & MacPhail 57.3%
Een bijzondere lineup met voor mij als grootste verrassing de Balmenach. Behoorlijk harsig en kruidig met een beetje wax. Een erg lekkere snuffelwhisky waarvan ik pas door had dat hij 55+% was toen Jan het meldde. Ik dacht dat het een Clynelish was. Die zou zomaar binnenkort bij mij in de kast kunnen komen (moet ik wel even wat flessen opzij duwen).
De Longmorn was ook leuk, een sherrykanon, maar wel zoeter en bloemiger(?) dan #72315 voor zover ik mij dat nog goed kan herinneren. Er zullen trouwens zeven vaten sherrybomLongmorns gebotteld gaan worden, waarvan #72324 geloof ik de vijfde is.
De Jura was trouwens ook erg apart, met een vrij gronderige, licht metalige smaak.
Gisteren een blinde proeverij o.l.v. Jan Beek gehad:
- Macduff 8y 2004-2012 Spirits of Scotland 46%
- Glenfarclas Potstill Reserve 2012, 50%
- Balmenach 24y 1988-2013 van Wees 55.2%
- Jura 1995-2013 17y Gordon & MacPhail 53.6%
- Linkwood uit 1991, niet op zitten letten voor details. Ook cask strength van Gordon & MacPhail.
- Longmorn 17y 1996-2013 vat #72324
- Ledaig 1997-2013 15y Gordon & MacPhail 57.3%
Een bijzondere lineup met voor mij als grootste verrassing de Balmenach. Behoorlijk harsig en kruidig met een beetje wax. Een erg lekkere snuffelwhisky waarvan ik pas door had dat hij 55+% was toen Jan het meldde. Ik dacht dat het een Clynelish was. Die zou zomaar binnenkort bij mij in de kast kunnen komen (moet ik wel even wat flessen opzij duwen).
De Longmorn was ook leuk, een sherrykanon, maar wel zoeter en bloemiger(?) dan #72315 voor zover ik mij dat nog goed kan herinneren. Er zullen trouwens zeven vaten sherrybomLongmorns gebotteld gaan worden, waarvan #72324 geloof ik de vijfde is.
De Jura was trouwens ook erg apart, met een vrij gronderige, licht metalige smaak.
0 x
Yapi schreef:Royal Brackla Mackillops, 33yo, 43%,
Is dat de 1976? Hoe beviel die? Heb hem onlangs blind gekocht, leek me wel een heel mooie whisky voor een nog enigszins redelijke prijs.
0 x
Kay schreef:Yapi schreef:Royal Brackla Mackillops, 33yo, 43%,
Is dat de 1976? Hoe beviel die? Heb hem onlangs blind gekocht, leek me wel een heel mooie whisky voor een nog enigszins redelijke prijs.
bwa ja, best okee, maar net iets te licht voor mij en niet van niveau van bv oude G&M 40% licht...
Dus best je tijd nemen per dram, en zeker niets ervoor drinken zou ik zeggen
0 x
Yapi schreef:Kay schreef:Yapi schreef:Royal Brackla Mackillops, 33yo, 43%,
bwa ja, best okee, maar net iets te licht voor mij en niet van niveau van bv oude G&M 40% licht...
Dus best je tijd nemen per dram, en zeker niets ervoor drinken zou ik zeggen
Dat kan ik beamen. Uit mijn notes: 'Neus heeft fris fruit, oud hout, gras, hooi, vanille, citroen. Smaak volgt met zacht-zoet fruit, lichte witte wijn, kaneel en een pepertje.'
Ik gaf hem 85 punten.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Hmm dat is dan toch weer niet al te royaal voor die leeftijd...
0 x
Kay schreef:Hmm dat is dan toch weer niet al te royaal voor die leeftijd...
Mijn gok voor de leeftijd was 13 jaar oud. En zelfs met mijn niet overdreven goede leeftijd-schattings-skills zegt dat wel iets denk ik idd
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Weekend! Aangebroken flessen line-upje ingeschonken:
Jameson
Glenlivet 12yo
Glenfarclas 10yo
Jameson
Glenlivet 12yo
Glenfarclas 10yo
0 x
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”