Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskey

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Absolute nonsens en onzin over Scotch, whisky en whiskey

Ongelezen berichtdoor semtex » 22 Mar 2012, 11:15

Doet me trouwens denken aan een opendoor waar ik werkte (opnieuw in Luxemburg) en de zelfverklaarde grootste whiskykenner van dat land me vertelde dat hij de week ervoor de beste whisky had gedronken die hij ooit mocht proeven: een Port Charlotte van 25+ jaar oud.

Op mijn vraag of hij niet Port Ellen kon bedoelen was het antwoord ontkennend, het was zeker en vast een Port Charlotte.
Op mijn vraag of het dan een distillaat van voor 1929 was, was het antwoord ook al ontkennend, het was een Port Charlotte van eind jaren 1970 zo beweerde hij.

Toen ik de goede man trachtte diets te maken dat Port Charlotte de deuren sloot in 1929, en opnieuw heropende in de 21ste eeuw; was 's mans bemerking dat het jammer was dat ik er zo weinig van afkende, en toch werkte in de whisky industrie... He was right, I was wrong.

Dus bij deze: allemaal op zoek naar die fantastische jaren '70 Port Charlotte !
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Mar 2012, 11:52

Single malt whisky wordt overal over de wereld gemaakt, maar het overgrote deel komt uit Schotland.
Als dit laatste het geval is, heet een whisky een single malt Scotch whisky.

Dit is mijns inziens evident. Als het uit Schotland komt, is het Scotch, zo niet, dan is het geen Scotch. Het is maar een naam, toch? Zo heet cognac die niet uit de "originele" streek komt ineens brandy of brandewijn, maar het is in de basis hetzelfde. Het is een nadere specificatie.

Andere plekken op de wereld waar onder anderen single malt whisky gemaakt wordt, zijn Ierland en Japan.

Correct. Er zijn er natuurlijk nog veel meer, maar deze twee zijn wel erg belangrijk.

Alleen als de drank gemaakt is van gedeeltelijk ontkiemde granen die gedroogd worden in een oven, is een whisky een malt whisky.

Incorrect. Had hier gerst gestaan, dan was het beter. Oven, volgens mij is dat geen eis. Distilleren in een koperen ketel is echter wel een eis.

Het ontkiemen en drogen van de granen heet het mouten (malting, vandaar het woord malt) van de graankorrels.

Mijns inziens correct. Malting/mouten is volgens mij het ontkiemen van de gerstkorrels door ze onder te dompelen in water en vervolgens te spreiden op (veelal) een vloer waar het begint te ontkiemen. Daarna droog je het zodat dat ontkiemingsproces stopt, en je hebt mout in plaats van gerst.

Een whisky mag alleen een single malt whisky genoemd worden als het in één distillerij gemaakt is. De whisky mag dus niet gemengd worden met een whisky uit een andere distillerij.

Dit is correct, al zou het goed zijn duidelijk te maken dat het wel over malt whisky gaat en niet iedere whisky. Als je malts van diverse distilleerderijen bij elkaar gooit, dan heet het blended malt, vatted malt of pure malt (een voorbeeld is Monkey Shoulder). Doe je er grain whisky bij, dan is het blended whisk(e)y. Zo heb je dan bijvoorbeeld ook nog single grain (van één distilleerderij, maar geen malt) of blended grain (diverse distilleerderijen, maar geen malt).

Je zou de informatie iets minder ambigu kunnen verwoorden, maar ik zie alleen onzin in "Alleen als de drank gemaakt is van gedeeltelijk ontkiemde granen die gedroogd worden in een oven, is een whisky een malt whisky." Zit ik er vreselijk naast, dan heb ik mijn informatie ook niet correct en hoor ik graag wat ik volgens jullie niet goed heb. :)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Mar 2012, 12:16

totalatool schreef:Dit is correct, al zou het goed zijn duidelijk te maken dat het wel over malt whisky gaat en niet iedere whisky. Als je malts van diverse distilleerderijen bij elkaar gooit,......

Je zou de informatie iets minder ambigu kunnen verwoorden, maar ik zie alleen onzin in "Alleen als de drank gemaakt is van gedeeltelijk ontkiemde granen die gedroogd worden in een oven, is een whisky een malt whisky." Zit ik er vreselijk naast, dan heb ik mijn informatie ook niet correct en hoor ik graag wat ik volgens jullie niet goed heb. :)

Juist dat laatste vind ik onacceptabel ... gedeeltelijk ontkiemde granen die gedroogd worden in een oven... de verschillen die je noemt lijken mij toch vrij essentieel !

Zeker voor een site die dit als titel heeft: Uw Single Malt Infodatabase - Single Malt Whisky de beste site voor.....
Piet schreef:Ik wil hier overigens niet ingaan op wat er allemaal precies niet klopt en wat het dan moet zijn, dat mogen ze elders opzoeken, maar wellicht moet je het toch nog even goed lezen. Ik vind namelijk niet dat je dit hier af moet zwakken want het is en blijft volslagen nonsens.

En nu "geven" we ze dat wel gratis en voor niks.

Piet schreef:Ik zou zal maar niet verder lezen want er staat nog veel meer onzin op...... Dit is er weer een voor de Zwartelijst.

Zelfs al is het niet volledig fout maar onduidelijk of ambigu dan nog vind ik dat nog steeds niet passen op een site met deze pretentieuze titel. Jij weet waar het over gaat en wat te nuanceren. Nieuwkomers weten dat niet. Maar daarover zullen we dan wel van mening verschillen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Mar 2012, 12:28

Piet schreef:Zelfs al is het niet volledig fout maar onduidelijk of ambigu dan nog vind ik dat nog steeds niet passen op een site met deze pretentieuze titel. Jij weet waar het over gaat en wat te nuanceren. Nieuwkomers weten dat niet. Maar daarover zullen we dan wel van mening verschillen.

Waar we van mening verschillen is in het belang van de vraag of de informatie 100% correct en helder is. Het gaat om whisky, niet om wereldvrede. ;)
Overigens zou ik dan juist willen zorgen dat op dit forum de informatie wel correct is. Als een bezoeker van die site dan hier terecht zou komen, dan kan hij in elk geval lezen wat wel de correcte informatie is, in plaats van dat wij alleen roepen dat informatie elders onzin is.
0 x
Afbeelding

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 22 Mar 2012, 12:57

even van de site gehaald:

Schotse Distillerderijen:

Aberfeldy Aberlour Allt-A-Bhainne Ardbeg Ardmore Arran Auchentoshan Auchroisk Aultmore Balblair Balmenach The Balvenie Bell’s & Sons Banff Ben Nevis BenRiach Benrinnes Benromach Bladnoch Blair Athol Bowmore Brackla=royal brackla Braeval Brora Bruichladdich Bunnahabhain Caol Ila Caperdonich Cardhu Clynelish An Cnoc Coleburn Convalmore Cragganmore Craigellachie Dailuaine Dallas Dhu The Dalmore Dalwhinnie Deanston Drumguish Dufftown Edradour Fettercairn Glen Albyn Glenallachie Glenburgie Glencadam Glen Deveron Glendronach Glendullan Glen Elgin Glenesk Glenfarclas Glenfiddich Glen Flagler Glen Garioch Glenglassaugh Glengoyne Glen Grant Glen Keith Glenkinchie The Glenlivet Glenlochy Glenlossie Glen Mhor Glenmorangie Glen Moray Glen Ord Glenrothes Glen Scotia Glen Spey Glentauchers Glenturret Glen Turner (whisky) Glenugie Glenury Royal Highland Park Highland Axe Imperial Inchgower Inverleven Isle of Jura Kilchoman Kinclaith Knockdhu =An cnoc Knockando Ladyburn Lagavulin Laphroaig Ledaiggemaakt bij tobermory Linkwood Littlemill Loch Lomond Longmorn The Macallan Mannochmore McClelland Millburn Miltonduff Mortlach North Port Oban Pattison’s Whisky Penalten (Irish Whisky) Pittyvaich Port Askaig Port Ellen Port Charlottevoorlopig nog steeds geen distillery Old Pulteney Royal Brackla Royal Lochnagar Rosebank St Magdalene Scapa The Singleton Smith Sinclair Speyburn Springbank Strathisla Strathmill Talisker Tamdhu Tamnavulin Teaninich Tobermory Tomatin Tomintoul Tormore Tullibardine William Grant & Sons

na googelen naar penalten kwam ik de volgende website waar ze kennelijk gewoon de tags gekopieerd hebben en enigzins "opgekuist" hebben

http://drinkingtownwithasportsproblem.wordpress.com/tag/penalten-irish-whisky/

Ierse Distilleerderijen van Single Malt:

Brogan’s Legacy Irish Single MaltA Drop of the Irish Bushmills Ten Year Old Bushmills Sixteen Year Old Cadenhead’s Peated Single Malt Clonmel Single Malt Clontarf Connemara Erin Go Bragh Inish Beg Turk Single Malt Knappogue Castle Locke’s Single Malt Merrys Single Malt Michael Collins Single Malt Preston Millennium Malt Shanahans Shannon Grain Single Malt Slaney Malt Suir Peated Malt The Irishman Single Malt The Wild Geese Single Malt Irish Whiskey Tullamore Dew Single Malt Tyrconnell

hier heb ik zelfs geen zin om de verkeerde aan te duiden, iemand die iets opzoekt over distilleerderijen in Ierland of hier al iets over weet moet geen verder uitleg krijgen.

Single Malt Distilleerderijen in Japan:

Nikka Suntory Yamazaki

Nikka en suntory zijn beide groepen met elk 2 distilleerderijen waar Yamazaki er 1 van is, de kleinere minder gekende worden hier gewoon genegeerd.

Over Amerika wil ik zelfs niks melden, als ze de moeite niet kunnen doen om er iets zinvol over te melden dan moet ik het ook niet.

Trouwens nergens op de site met slogan
Alles over Single Malt Whisky, Whiskey en Whisky!
staat zelfs nog maar het woord blend.

Waar we van mening verschillen is in het belang van de vraag of de informatie 100% correct en helder is. Het gaat om whisky, niet om wereldvrede. ;)

Ik hoop dat we niet van mening verschillen over het feit of de informatie 100% correct en helder is.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Mar 2012, 14:04

liefmans schreef:Ik hoop dat we niet van mening verschillen over het feit of de informatie 100% correct en helder is.

Nee hoor, ik heb me dan ook alleen even verdiept in het door Piet aangehaalde stukje van hun landingspagina. Ik heb de site zelf er niet bij gepakt, dat vind ik de moeite niet waard.
Eenieder die echt interesse heeft in het geheel, zal zich ook beroepen op meer dan slechts één bron, en al snel ontdekken dat deze site de moeite niet waard is.
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 22 Mar 2012, 14:25

Wat is trouwens het verschil tussen nonsense en onzin? :roll:
0 x
Afbeelding

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 22 Mar 2012, 14:28

nonsens
Uitspraak: ˈnɔnsɛns de -woord (mannelijk) Zelfst. Naamw. ideeën en beweringen die vreemd en niet waar zijn `Geloof dat toch niet, het is allemaal nonsens!`

onzin
zinloze gedachten onzin - denkwerk, meestal geuit in de vorm van een bewering, een verhaal, een betoog, een theorie, en dergelijke, dat de toets van de rede of de werkelijkheid niet kan doorstaan, dat niet ter zake is, of dat flagrant onjuist is

:roll:
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Mar 2012, 15:50

totalatool schreef:
liefmans schreef:Ik hoop dat we niet van mening verschillen over het feit of de informatie 100% correct en helder is.

Nee hoor, ik heb me dan ook alleen even verdiept in het door Piet aangehaalde stukje van hun landingspagina. Ik heb de site zelf er niet bij gepakt, dat vind ik de moeite niet waard.
Eenieder die echt interesse heeft in het geheel, zal zich ook beroepen op meer dan slechts één bron, en al snel ontdekken dat deze site de moeite niet waard is.

Zijn wij het hier in elk geval toch 100% eens :P
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 07 Dec 2013, 12:19

Hier een bericht dat hier niet zo misstaan lachen met Delhaize. Hoezo lachen ? :Cry :boos
0 x

Nino
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Nino » 17 Jan 2015, 11:01

:offtopic vermakelijk stuk om te lezen :P
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”