Hallo whisky fans ... Xstream

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Xstream
Senior
Senior

Hallo whisky fans ... Xstream

Ongelezen berichtdoor Xstream » 02 Dec 2013, 11:56

Hallo allemaal,

Hier weer een nieuw lid :)

Laat ik mezelf maar introduceren door m'n (nog vrij korte) Whisky historie te beschrijven.

Ik was nooit direct een specifieke whisky drinker. Veel verder dan wat blends, vaak ook als mix, kwam ik meestal niet.
Tot ik een paar jaar geleden meegetrokken werd naar de Whisky bar in Amsterdam met wat vrienden die er wel een heel stuk dieper in zaten. We bestelden een Whisky menu en bij de eerste had ik al van, zo ... hey, dit is wel even wat anders. Bij de 2e (die ik smerig vond) dacht ik van, man, wat een verschil. En de 3e was weer helemaal top, maar ook weer compleet anders. Toen we als toetje een oude Balblair bestelden op advies van de bar eigenaar begon voor mij 't Whisky avontuur, man, die was zo lekker. Ik had er geen idee van dat Whisky zo lekker kon zijn.

Vanaf dat moment ben ik op advies van 't internet en vrienden, maar 's wat flesjes gaan bestellen. Bewust begonnen met de betaalbare meer jongere (10/12yo enzo) om kennis te maken met de verschillende distellerijen en smaakprofielen. Vervolgens ook paar keer naar Whisky festivals geweest en zo steeds meer te weten gekomen over de verschillende whisky's.

Soms is 't lastig niet flesjes te blijven bestellen, want je vind altijd wel weer flesjes die je nieuwsgierigheid weer zo weten te wekken dat je 't niet kunt laten om ze in huis te halen. De laatste tijd begin ik aan te komen in 't wat duurdere segment van distellerijen waarvan ik dan vaak al een jongere variant heb geprobeerd en lekker vond. Van de Aberlour 10, naar de Aberlour A'bunadh, van Ardbeg 10 naar Ardbeg Uigeadail e.d. Vaak de net wat oudere whisky's of meer speciale batches van bepaalde independent bottelaars.

Laatst op 't Whisky festival in Den Haag was ik compleet onder de indruk van een 6 jaar oude Glenrothes, gebottled door Adelphi. Ik was echt verbaasd hoe er zoveel smaak en volwassenheid in een 6 jaar oude Whisky kon zitten. Direct 2 besteld en daarbij meteen m'n interesse voor independent bottelaars gewekt. Vrienden van me hadden 't ook steeds over The Ultimate, van Van Wees. Ook hier heb ik nu 3 flesjes van besteld, ook erg benieuwd naar. Een Longmorn 17 yo, Glenrothes 17yo en een Tamdhu 8 yo.

Qua persoonlijke smaakprofiel ben ik er nog steeds niet helemaal uit, of ben ik gewoon allround. Ik denk dat zoiets ook steeds ontwikkeld. Ook erg bui afhankelijk. Zo kan ik soms enorm van whisky's als Ardbeg of Coal Ila genieten, maar de laatste tijd is 't toch vooral Speyside en Lowlands wat ik aan 't ontdekken ben. Ik had zelfs een Auchentoshan Valinch staan waar ik nooit wat aan vond. En laatste toch weer een glaasje geprobeerd en vond 'm heerlijk. Dus dan veranderd elke keer weer.

Nou, dat is wel een beetje m'n Whisky verhaal. Verder hoop ik via dit forum weer mooie Whisky's te ontdekken of er gewoon lekker over te ouwehoeren :D

See you around!
:nat
:hoedaf
Laatst gewijzigd door Xstream op 02 Dec 2013, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Re: Hallo whisky fans ...

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Dec 2013, 12:18

Welkom @Xstream

Leuke intro.... los van kletsen gaat dat vinden van mooie whiskies hier zeker helpen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Re: Hallo whisky fans ...

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Dec 2013, 12:23

Welkom!

:duimop

Mogen we je voornaam ook weten? Dat converseert wat prettiger :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Hallo whisky fans ... Xstream

Ongelezen berichtdoor Pellie » 02 Dec 2013, 12:51

Welkom...!!
0 x

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 02 Dec 2013, 13:02

Bedankt allen.

Voornaam is Arno :)
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Dec 2013, 15:30

Welkom, Arno.

Zo zie je maar weer: als je iets niet lust, blijf dan niet hangen bij die ene ervaring, maar probeer het later in een andere vorm nog eens. :goedgedaan
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Ducemm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Ducemm » 02 Dec 2013, 22:44

Welkom!
0 x

matthias01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor matthias01 » 03 Dec 2013, 19:17

welkom!
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Dec 2013, 00:15

Welkom! :hoedaf

2 van 3 van Wees's die je noemt heb ik recentelijk zelf ook aangeschaft, ze zullen je niet teleurstellen! :duimop
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 06 Dec 2013, 11:14

Thx :)
Welke 2? En ook al geopend en geproefd?
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 06 Dec 2013, 13:06

de glenrothes en de longmorn. de tamdhu heb ik de 2004 CS. alles open en alles :duimop

;)
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Xstream » 07 Dec 2013, 23:33

Ik zie dat je ook meerdere Aberlour A`bunadh batches hebt staan. Proef je veel verschil tussen de batches?
Heb zelf laatste een #42 aangeschaft, ook nog dicht :)
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 08 Dec 2013, 01:03

verschil wel, maar pas goed te meten als je ze ook naast elkaar zet. ik weet niet hoe het met oudere versies zit, maar tussen mn 39 en 45 zit absoluut wel verschil. vind ze beiden goed, daar niet van ;)
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 17 Dec 2013, 18:22

Welkom op het beste whiskyforum van Nederland, Arno!
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”