Absint of Absinthe, "De Groene Fee"

Uitstapjes naar andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac, Armagnac, Gin, Eau de Vie's, Tequila, Mezcal, (W)Vodka, etc.
Piet
Moderator
Moderator

Absint of Absinthe, "De Groene Fee"

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Nov 2013, 22:03

Uit Welke fles gedistilleerd (niet whisky) laatst verkregen ?
Piet schreef:
BlackmetalRobin schreef:Hapsburg black absinthe 79%.

Absint staat al op mijn lijst vanaf het Slijters vakdiploma (1985) en het is er nog nooit van gekomen :HitHead
Staat nu weer hoog op de wensenlijst.

Willem vd K schreef:Oh jeetje, Absinthe. Nog nooit gedronken. Ik ken het eigenlijk alleen als en illuster drankje waar jaren geleden over gesproken werd op verjaardagen als er shotjes tequilla achterover geslagen werden :D Ondertussen weet ik wel beter, maar alsnog heb ik het nog nooit gedronken :) Veel plezier met je aankoop. Ik ben benieuwd wat je er van vindt.

Inderdaad vandaar op mijn lijst. Uit Wikipedia:

Hoewel van oorsprong een volksdrank, werd absint in de 19e eeuw vooral populair onder kunstenaars, die het de bijnaam De Groene Fee gaven. De Fee zou een belangrijke bron van artistieke inspiratie zijn. Deze veronderstelling heeft ongetwijfeld bijgedragen aan de mythe rond de psychoactieve effecten van absint. Vincent van Gogh zou er zijn gele periode aan te danken hebben, en Ernest Hemingway zou zijn For whom the bell tolls onder invloed van absint geschreven hebben...

Absint werd in het begin van de 20e eeuw in diverse Europese landen verboden, wegens de vermeende hallucinogene werking en neurotoxiciteit van het bestanddeel thujon. Aanleiding tot het verbod was onder andere het tragische geval van de Zwitserse alcoholist Jean Lanfray, die na overmatige alcoholconsumptie, waaronder twee glazen absint, zijn gezin uitmoordde.
Als surrogaat ontwikkelde de firma Pernod zijn beroemde anis, feitelijk een absint zonder alsem. ....

Recent onderzoek heeft de psychoactieve werking van thujon slechts kunnen aantonen bij zeer hoge doseringen, veel hoger dan waarvan bij normale absint consumptie sprake is.

Ik ben nu zelf de hallucinogene werking uit aan het testen :P ... ik denk niet dat ik hierna nog een whisky hoef te nemen 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

20VTHengelo
Actief lid
Actief lid

Re: Absint of Absinthe, "De Groene Fee"

Ongelezen berichtdoor 20VTHengelo » 19 Nov 2013, 22:05

Ik moet elke keer bij het horen van Absint denken aan de film 'From Hell' ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Nov 2013, 00:12

20VTHengelo schreef:Ik moet elke keer bij het horen van Absint denken aan de film 'From Hell' ;)

Moest ik even opzoeken.
Londen is in de herfst van 1888 in de ban van Jack the Ripper. Een verslaafde rechercheur ontdekt dat de regering banger is voor de algemene paniek dan voor de moordenaar.

Waarschijnlijk (nog) niet gezien.... ook niet na twee Absintjes :lol: (inmiddels wel de soundtrack gehoord)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 20 Nov 2013, 10:25

Het verhaal gaat dat er vroeger een stofje in zat waarvan je gaat hallucineren en dat Vincent van Gogh ook na een paar glaasjes Absinth zijn oor heeft afgesneden. De drank is verboden geweest, maar is tegenwoordig weer vrij hip. Er zijn allerlei 'echte' nieuwe Absinths beschikbaar, ook uit België. In Frankrijk is trouwens een Absinthe museum waar de band Blood Axis nog de inspiratie heeft opgedaan om twee Absinthe cd's te maken.

Hoe dan ook, in heb ik Praag eens een setje glazen en een flesje gekocht, weinig bijzonder. Lang geleden waren we eens in Canada bij vrienden en zij had in Hongarije echte Absinth gehaald waar de 'werkbare stof' in zat. We hebben 'm geprobeerd, maar de groene fee heb ik niet ontmoet. Het was wel de eerste nacht dat we sliepen met onze jetlag die toen al een week duurde (...).

In elk geval, het spul is makkelijk te vinden, maar voor 'het echte spul' schijn je naar het voormalige Oostblok te moeten.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 20 Nov 2013, 11:20

Overigens, je drinkt dat spul niet op 80%. Er komt nogal wat water en in de populaire versie vuur aan te pas:

(Of als de YT filmpjes bij jullie ook niet te zien zijn
http://www.youtube.com/watch?v=rcmWMdRTfiY
en
http://www.youtube.com/watch?v=NntaiAu419c
)
0 x

Terug naar “Andere distillaten zoals Rum, Jenever, Calvados, Grappa, Cognac etc.”