Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...

Forum proeverijen, "Nosing and Tastings", al dan niet blind, virtueel of op locatie.
Piet
Moderator
Moderator

Re: Uitvoering HWF Virtuele Blind Tasting-1, 2 en verder...

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Aug 2013, 19:40

Mel schreef:Het lijkt me erg leuk hier een keer aan mee te doen. Ik heb gezocht maar ik heb het antwoord helaas niet gevonden: wat kost het ongeveer om hier aan deel te nemen?

Omdat de prijs per VBT kan, of zou kunnen, variëren, staat die er per VBT. Dat is ook afhankelijk van wel of niet sponsoring en hoeveel. Maar tot op heden lukt het, met wat duwen en trekken, om de prijs op €40 te houden. Daar ga ik voor VBT-4 inderdaad ook weer van uit. Aankondiging komt zeer binnenkort.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Aug 2013, 20:57

De richtprijs en wat meer specifieke maar algemene zaken staan nu ook in HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting: Hoe werkt het ?

Dat was er uitgehouden omdat e.e.a. per VBT wordt gemeld en het vele leeswerk ook mensen af kan schrikken (dat heeft het al gedaan). Nu staat het meeste in elk geval ook op één plek.
Het lijkt ingewikkelder dan het is. Voor de deelnemers die chronologisch de berichten op het forum volgen gaat het bijna automatisch,... toch :gnif
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 06 Aug 2013, 21:09

Piet schreef:Het volgende is toegevoegd in HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting: Hoe werkt het ?
Attentie: Helaas is gebleken .....]

Zoals altijd mooi verwoord Piet. Ik ben zeker van plan met VBT-4 mee te doen, en dan ook zeker deel te nemen in het "sociale gebeuren" ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Sep 2013, 21:03

Met ingang van VBT-4 aangepast in: HetWhiskyforum - Virtuele Blind Tasting: Hoe werkt het ?
Attentie: Zorg er voor dat het pakket binnen het betreffende tijdbestek kan worden afgeleverd of afgehaald. Indien het pakket retour komt zul je de her-verzendkosten extra dienen te betalen! Zie de mogelijkheden bij DHL (onderin) en bij Kiala voor België.
NB: Distributie in België vindt plaats door her-distributie, vanuit Brugge door Bart (Yapi), naar Kiala-afhaalpunten.

Door deze invulling zijn de verzendkosten per pakket voor België per saldo nagenoeg gelijk aan die voor Nederland, terwijl we nu ook voor België Track & Trace hebben.

Weer een stukje optimalisatie. Met dank aan Bart :goedgedaan

PS: En ja, dit is inmiddels met de Vlaamse deelnemers afgestemd.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Okt 2013, 23:01

Had weer eens iets moois gevonden voor een volgende VBT. Besteld én betaald .... én vandaag werd ik benaderd... Foutje, is er toch niet :boos
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Okt 2013, 19:18

En weer een... :boos
Uit: Re: Wat is de laatste fles whisk(e)y aangeschaft of gekregen
Piet schreef:
totalatool schreef:Ik ben benieuwd wie van jullie hem nog wel echt gaat bemachtigen. Drankgigant heeft mij gemaild dat ze orders voor deze Teaninich moeten annuleren. Dat klinkt dus als meer geannuleerde orders dan slechts te mijne.

Ook mijn mail is binnen :boos

En je kunt er dus gewoon 4 bestellen (1 voor mij en 3 voor 'n VBT) én betalen...... terwijl er geen voorraad is :nono :blacklist
Poen voorlopig weg :Cry
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 02 Nov 2013, 17:57

Piet schreef:Had weer eens iets moois gevonden voor een volgende VBT. Besteld én betaald .... én vandaag werd ik benaderd... Foutje, is er toch niet :boos

Je zou ook kunnen kijken om de deelnemers te verrassen met meer gangbare bottelingen.
{Zie de reacties op de Glenfiddich 15 y/o}
Voor mij hoeven het niet perse Connoiseurs Choices, M-O-S, Single Casks en speciale uitvoeringen te zijn...

Ik begrijp heel goed dat het een unieke ervaring brengt als iets exclusief of uniek is.
En voor de doorgewinterde liefhebber met een Whiskybase Collection van heb ik jou daar misschien ook leuker.
Maar bij de 4e editie waren ook een heleboel relatief nieuwe liefhebbers, waaronder ik mijzelf ook nog steeds reken.

Wellicht door ook/meer OB's in de VBT op te nemen, kun je je :boos momenten verminderen.
Geen idee of je ook prijstechnisch beter uitkomt.

Op persoonlijk vlak zou ik het dan ook nog leuk vinden als er een mooie tussenzit, dat deze dan ook nog te verkrijgen is. Maar ja met 40 deelnemers heb je ook 40 wensen en ideeen...

Dit doet overigens niets af aan de waardering die ik heb voor alle persoonlijke tijd en energie die je erin steekt.
Maar we moeten natuurlijk wel voorkomen dat de :boos momenten het winnen van de :duimop momenten.
En dat je er tegenop gaat zien om al die tijd en energie erin te steken.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 02 Nov 2013, 19:27

edwinedje schreef:Je zou ook kunnen kijken om de deelnemers te verrassen met meer gangbare bottelingen.
Voor mij hoeven het niet perse Connoiseurs Choices, M-O-S, Single Casks en speciale uitvoeringen te zijn...

Wat je al zegt, 40 deelnemers... En inderdaad zitten er elke keer ook wel beginners bij én deelnemers voor wie het de eerste VBT is. Maar het moet zeker ook voor de ervaringsdeskundigen interessant blijven. Daarom probeer ik het toch een beetje gemêleerd te houden qua whiskies.

En die :boos -momenten kunnen zich helaas ook bij goed verkrijgbare OB's voor doen, ben ik al achter :HitHead
De sponsor-samples zullen over het algemeen ook OB's zijn.
Ik wil er ook weer niet té veel lijn in brengen omdat dan het gok-element het wellicht gaat winnen van de ratio en hands-on cq educated-guess ervaringen.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 03 Nov 2013, 14:08

...of een Head's Up tasting waarbij je samples 1&2, 3&4 en 5&6 naast elkaar proeft en de verschillend benoemd. Bijvoorbeeld een OB en een IB, een 12yo vs. een 18yo, etc.

Ik merkt toch wel (maar dat kan mijn gevoel zijn) dat iedereen enthousiast aan de VBT begint, maar aan het einde de die-hards overblijven... (ben te lui zelf te tellen hoeveel tasting notes binnen kwamen elk sample, misschien is het dus puur een gevoel van mezelf)
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 03 Nov 2013, 14:44

JayDie schreef:...of een Head's Up tasting waarbij je samples 1&2, 3&4 en 5&6 naast elkaar proeft en de verschillend benoemd. Bijvoorbeeld een OB en een IB, een 12yo vs. een 18yo, etc.

Zeker een voor op de lijst. Dan zou het demasqué eigenlijk óók in paren gaan.

Maar bedoel je dan ook dat het één paar per week is en het gehele traject 3 weken korter wordt ?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Nov 2013, 11:42

Piet schreef:
JayDie schreef:...of een Head's Up tasting waarbij je samples 1&2, 3&4 en 5&6 naast elkaar proeft en de verschillend benoemd. Bijvoorbeeld een OB en een IB, een 12yo vs. een 18yo, etc.

Zeker een voor op de lijst. Dan zou het demasqué eigenlijk óók in paren gaan.

Maar bedoel je dan ook dat het één paar per week is en het gehele traject 3 weken korter wordt ?

Jep
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Nov 2013, 12:25

Piet schreef:
edwinedje schreef:Je zou ook kunnen kijken om de deelnemers te verrassen met meer gangbare bottelingen.

....
De sponsor-samples zullen over het algemeen ook OB's zijn.
Ik wil er ook weer niet té veel lijn in brengen omdat dan het gok-element het wellicht gaat winnen van de ratio en hands-on cq educated-guess ervaringen.

En natuurlijk ziet er altijd weer meer achter. Ook zo met OB's.
Als ik me zou beperken tot OB's zouden er een behoorlijk aantal single malst nooit in komen omdat ze helemaal niet als OB op de markt komen. Neem bijvoorbeeld de Dailuaine en Teaninich uit VBT-2. Je hebt soms wel alternatieven zoals de twijfel- of tussen-OB-bottelingen als de "Flora & Fauna" serie en "Rare Malts" selection, maar die zijn niet altijd even goed en zeker niet het meest betaalbaar. Los van verkrijgbaarheid.

Daarom probeer ik dan ook OB's te selecteren die voor de meeste deelnemers een primeur én eye-opener zijn.... en gezien de diversiteit en veelheid aan whiskies die op dit forum voorbijkomen is ook dat niet eenvoudig :domdom
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Nov 2013, 12:30

JayDie schreef:
Piet schreef:.....Maar bedoel je dan ook dat het één paar per week is en het gehele traject 3 weken korter wordt ?

Jep

Ik denk dat die invulling een poll zal vereisen.
Los van een lastige cq gelimiteerde selectie als ik er ook nog twee sponsors bij wil betrekken. Maar okay, dat moet wel mogelijk zijn.... denk ik.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Nov 2013, 12:40

Piet schreef:Daarom probeer ik dan ook OB's te selecteren die voor de meeste deelnemers een primeur én eye-opener zijn.... en gezien de diversiteit en veelheid aan whiskies die op dit forum voorbijkomen is ook dat niet eenvoudig :domdom

Ik zie dan ook niet in waarom een (bijvoorbeeld) Laphroaig QC niet als eye-opener, of eye-closer mee zou kunnen doen.
En zo zijn er veel voorbeelden die een keertje mee zouden kunnen doen en een vervente fan {Positief/Negatief} kunnen verrassen over zijn mening/ervaring voor die OB tot dan toe. Wellicht dat de bovenklasse van de leden er hem gelijk uithalen, maar dat het middenkader er iets meer moeite voor moet doen. En daar misschien naderhand nog wel trotser op zijn dan het bovenkader.

Mijn eerst encounter met de Talisker 10 was negatiever dan de opvolgende. Wellicht dat een blinde encounter dat weer anders kan doen ervaren. Het is maar een idee, zoals er waarschijnlijk vele leven op het forum.

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 04 Nov 2013, 13:44

Piet schreef:
JayDie schreef:
Piet schreef:.....Maar bedoel je dan ook dat het één paar per week is en het gehele traject 3 weken korter wordt ?

Jep

Ik denk dat die invulling een poll zal vereisen.
Los van een lastige cq gelimiteerde selectie als ik er ook nog twee sponsors bij wil betrekken. Maar okay, dat moet wel mogelijk zijn.... denk ik.

Ik vind het een leuk idee. Is het niet iets om als onderdeel op te nemen in de VBT? 4x 'gewoon' blind proeven, en één set van 2 samples 'vind de connectie'.
0 x

Terug naar “Het Whisky forum Nosing & Tastings dan wel proeverijen”