Glas omspoelen, afwassen of zo hergebruiken?
- KarmillaDimitri
- Actief lid

Re: Glas omspoelen, afwassen of zo hergebruiken?
Ach ja.... overdrijven is ook een vak natuurlijk (en zeker een dat ik beheers
)
0 x
Toevallig gister 72 glazen gepoleerd, hier de methode:
- eerst afwassen in een bak heet water met een klein beetje afwasmiddel
- afspoelen met heet kraanwater, zodat het meeste schuim eraf is
- daarna afwassen in heet kraanwater
- afdrogen met een brandschone theedoek
Ze zijn echt brandschoon, en ruiken nergens naar. De theedoek hierbij doorslaggevend: ik heb zelf een setje doeken die ik uitsluitend gebruik om wijn-, bier- en whiskyglazen mee te drogen. Omdat het glaswerk alleen wat water bevat, en geen zeepsop, kun je de doeken in principe zonder wasmiddel wassen, waardoor ze vrijwel geurloos blijven.
Het is wat omslachtig, maar als je het met meerdere glazen in een keer doet, dan is het een klusje, en valt het best mee.
- eerst afwassen in een bak heet water met een klein beetje afwasmiddel
- afspoelen met heet kraanwater, zodat het meeste schuim eraf is
- daarna afwassen in heet kraanwater
- afdrogen met een brandschone theedoek
Ze zijn echt brandschoon, en ruiken nergens naar. De theedoek hierbij doorslaggevend: ik heb zelf een setje doeken die ik uitsluitend gebruik om wijn-, bier- en whiskyglazen mee te drogen. Omdat het glaswerk alleen wat water bevat, en geen zeepsop, kun je de doeken in principe zonder wasmiddel wassen, waardoor ze vrijwel geurloos blijven.
Het is wat omslachtig, maar als je het met meerdere glazen in een keer doet, dan is het een klusje, en valt het best mee.
0 x
- Jock
- (Whisky)Professional

Ik doe in deze tijd van het jaar 3 of 4 proeverijen in de week. Door het hele land en dan de volgende ochtend gewoon weer op. Voor 30, 40 of zelfs 60 man en iedereen 6 glazen. Ik kan me gewoonweg geen ingewikkelde spoel rituelen permiteren. Ik heb bij de firma Hulkenberg, plastic korven gekocht. Voor 12 stuks €500
Dan gaat alles in de vaatwasser. Ik heb wel een vaatwasser gekocht met een glasspoel programma. Ik gebruik gel van Sun voor glazen. Liever te weinig dan teveel. Dan weer zo uit de vaatwasser, weer terug in mijn busje. Ik kan het niet mooier maken, wel makkelijker ( net de belasting).
Thuis doe ik ook niet ingewikkeld. Gewoon in de vaatwasser met de rest. Maar dan omspoelen voor gebruik en poleren.
Gr,
Jock
Dan gaat alles in de vaatwasser. Ik heb wel een vaatwasser gekocht met een glasspoel programma. Ik gebruik gel van Sun voor glazen. Liever te weinig dan teveel. Dan weer zo uit de vaatwasser, weer terug in mijn busje. Ik kan het niet mooier maken, wel makkelijker ( net de belasting).
Thuis doe ik ook niet ingewikkeld. Gewoon in de vaatwasser met de rest. Maar dan omspoelen voor gebruik en poleren.
Gr,
Jock
0 x
-
pyro-tukker
- Actief lid

Als ik meerdere whisk(e)ys drink op een avond, dan gebruik ik altijd maar één glas. Ik begin altijd met mijn glas om te spoelen, en vervolgens 'gooi' ik de meeste druppels eruit. Zo blijven er nog een paar waterdruppels over, wat in mijn ogen de whisk(e)y ten goede komt. Neem ik vervolgens nog een whisk(e)y, dan voer ik precies hetzelfde ritueel uit.
En qua schoonmaken...........tja. Ik doe ze gewoon in de vaatwasser, of je spoelt ze met de hand om. Het beste is denk ik gewoon een paar keer met heet water omspoelen en vervolgens op de kop zetten op te drogen. Of het invloed heeft op de smaak. Ik denk altijd, het is maar net wat je wil denken. Denk je dat afwasmiddel de smaak beinvloed, ja dan zal het altijd je 'smaaksensatie' aantasten.
En qua schoonmaken...........tja. Ik doe ze gewoon in de vaatwasser, of je spoelt ze met de hand om. Het beste is denk ik gewoon een paar keer met heet water omspoelen en vervolgens op de kop zetten op te drogen. Of het invloed heeft op de smaak. Ik denk altijd, het is maar net wat je wil denken. Denk je dat afwasmiddel de smaak beinvloed, ja dan zal het altijd je 'smaaksensatie' aantasten.
0 x
Ik was eigenlijk op zoek naar een draadje over het soort glad (mede omdat de afbeelding bovenaan rechte glaasjes heeft), maar deze discussie is ook wel leuk.
Ik drink het liefst uit een breed glas, maar ik heb er wel een die een beetje 'bol staat'. Voor nieuwe whisky's pak ik mijn Glencairn glas. Laatst bij Oban kreeg ik een tussenvorm, een wat groter, tulpvormig glas die aan de bovenkant ruimer is dan het Glencairn glas. Op het moment mijn favoriet.
Als een paar whisky's achter elkaar wil proberen, spoel ik het glas tussendoor uit en haal ik er een keukenpapiertje door. Later gewoon afwassen en een keer spoelen (of 'doorblazen') als ik het weer gebruik. Zo doe ik dat met bierglazen trouwens ook. Het verhaal dat afwasmiddel slecht zou zijn, heb ik al door verschillende brouwers horen tegen spreken. Het is gewoon niet handig om eerst een vette pan af te wassen en dan een bier- of whiskyglas.
Is er al een discussie over welk glas ieder's voorkeur heeft?
Ik drink het liefst uit een breed glas, maar ik heb er wel een die een beetje 'bol staat'. Voor nieuwe whisky's pak ik mijn Glencairn glas. Laatst bij Oban kreeg ik een tussenvorm, een wat groter, tulpvormig glas die aan de bovenkant ruimer is dan het Glencairn glas. Op het moment mijn favoriet.
Als een paar whisky's achter elkaar wil proberen, spoel ik het glas tussendoor uit en haal ik er een keukenpapiertje door. Later gewoon afwassen en een keer spoelen (of 'doorblazen') als ik het weer gebruik. Zo doe ik dat met bierglazen trouwens ook. Het verhaal dat afwasmiddel slecht zou zijn, heb ik al door verschillende brouwers horen tegen spreken. Het is gewoon niet handig om eerst een vette pan af te wassen en dan een bier- of whiskyglas.
Is er al een discussie over welk glas ieder's voorkeur heeft?
0 x
-Roy- schreef:Ik was eigenlijk op zoek naar een draadje over het soort glas ...
En die is er: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Ik spoel het glas altijd om en sla hem goed uit.
0 x
- MichelC
- Top bijdrager

Je kan inderdaad ook nog verschil maken tussen thuis of op een evenement.
Nee op een evenement ga ik het glas ook niet uitgebreid staan schoon en droog maken, simpel omspoelen met water en ff laten uitdruppelen of 'uit slaan'.
Thuis maak ik ze de volgende dag schoon nadat ze een avondjes hebben gestaan en de volgende dag nog even lekker aan het glas ruiken.
Nee op een evenement ga ik het glas ook niet uitgebreid staan schoon en droog maken, simpel omspoelen met water en ff laten uitdruppelen of 'uit slaan'.
Thuis maak ik ze de volgende dag schoon nadat ze een avondjes hebben gestaan en de volgende dag nog even lekker aan het glas ruiken.
Laatst gewijzigd door MichelC op 31 Okt 2013, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Op een festival pogen we zo veel mogelijk van de wat lichtere naar de zwaardere whisky's te werken en dan tussendoor alleen afspoelen. Eigenlijk thuis op dezelfde manier. Water in het glas en leegdrinken om ook wat gewoon vocht binnen te krijgen. Of af en toe doen we een "battle" van dezelfde whisky van verschillende bottelaars. Dit gaat dan in allemaal aparte glaasjes zodat je gemakkelijk het verschil kunt ervaren van de diverse verschillende vaten. (Heb je wel genoeg glaasjes nodig natuurlijk.) 
0 x
Relaxt muzakje heeft gwen overigens onder dit promootje gezet.. 
0 x
Bij het drinken van meerdere whiskies na elkaar spoel ik m'n glas niet om.
Het glas laat ik ook gewoon staan, om de volgende ochtend even aan het glas te ruiken.
Je krijgt zo wel de puurste aroma's mee.
Zeker na het drinken van een Ardbeg of Laphroaig op de vorige avond, komt er nog steeds een stevige aroma uit het dan al droge glas
Zijn er nog meer mensen hier met deze "gewoonte"?
Glazen maak ik schoon met gewoon leidingwater zonder afwasmiddel.
Het glas laat ik ook gewoon staan, om de volgende ochtend even aan het glas te ruiken.
Zeker na het drinken van een Ardbeg of Laphroaig op de vorige avond, komt er nog steeds een stevige aroma uit het dan al droge glas
Zijn er nog meer mensen hier met deze "gewoonte"?
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

tronetti schreef:Bij het drinken van meerdere whiskies na elkaar spoel ik m'n glas niet om.
Zeker na het drinken van een Ardbeg of Laphroaig op de vorige avond, komt er nog steeds een stevige aroma uit het dan al droge glas![]()
Zijn er nog meer mensen hier met deze "gewoonte"?![]()
Heel herkenbaar hoor. Ik doe dat ook (bijna) altijd. Zelfs als ik om 6u opsta, ruik ik 's ochtends even aan het glas voordat ik 'm schoonmaak en opruim. Heerlijk! Volgens mij doen veel meer dat, heb ik wel eens op dit forum gelezen. Heel normale gewoonte dus, denk ik

0 x
- Soundwave
- Whisk(e)y goeroe

Doe ik ook, maar eigenlijk alleen met de wat specialere whiskies of als ik iets nieuws heb gedronken. M'n daily dram (een bushmilltje of buffalo trace) gaat gewoon de gootsteen in.
0 x
tronetti schreef:Zijn er nog meer mensen hier met deze "gewoonte"?![]()
Zo zijn er meer ja, Al dan niet rare whisky-gewoontes en -rituelen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”