HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

De vierde "blinde" forum-proeverij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
5
25%
Afbeelding - 85-89
12
60%
Afbeelding - 90-94
3
15%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 20

JayDie
Moderator
Moderator

Re: HWF Virtuele Blind Tasting-4: Sample-5 (±16 t/m 21 okt)

Ongelezen berichtdoor JayDie » 22 Okt 2013, 08:06

Soundwave schreef:maggi, bestaat dat nog steeds?

Jazeker! Gebruik het soms in de soep. Ik hou wel van die geur en smaak. Ik doel overigens op de 'el classico' maggi, niet de smaakvarianten.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 22 Okt 2013, 08:09

Ja, dat van de sherry haalde ik er ook niet uit. Ook weinig houtinvloed imo. Her-her-gebruikte vaten?
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Okt 2013, 08:16

Wat mij betreft zijn wellicht dé twee kenmerken voor sherryrijping gedroogd rood fruit (met name rozijnen) en noten. Heel veel mensen hebben die rozijnen er ook uit gehaald. Zoek daar eens naar. :)

Maar whiksy, je schreef het volgende:

whiksy schreef:Met verstopte neus deed deze me aan de Glenfarclas 105 denken. Niet qua smaak, maar de 105 vind ik ook zo scherp.

Wellicht moet je toch eens kijken wat die associatie veroorzaakte, want de 105 is wel echt een sherrybom natuurlijk.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Okt 2013, 08:55

Dutch-Drammer schreef:Ik zie dat de meesten van jullie "sherry" roepen terwijl bij mij die gedachte niet eens is opgekomen ( referentie kader fout ? ).

Een hulpje voor een Referentie kader. En natuurlijk Index van aroma's en smaken in Whisky.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 22 Okt 2013, 09:02

In België hebben we trouwens Maggie De Block maar je wil niet weten waar die naar smaakt :P
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 22 Okt 2013, 09:21

Blijkbaar ben ik erg ouderwets voor mijn leeftijd, want bij mij gaat er maggi door heel wat warme maaltijden. Die associatie is echter niet bij me opgekomen bij dit sample, en aangezien ik het al helemaal heb opgebruikt kan ik ook niet meer nagaan.

@Totalatool: Er is ook nog een andere veel voorkomende variant van sherry invloed, die ik vaak omschrijf als een combinatie van sinaasappel, marsepein en marshmallows (oftewel spekjes, maar dat woord kan verwarrend werken). Dat zijn dan volgens mij meestal de Oloroso vaten, zoals de meeste Aberlours. Heel anders dan de rozijnen en chocolade van bv. GlenDronach, Dalmore en Kavalan.
Of is het eerder het soort hout dan de sherry soort die dit onderscheid veroorzaakt?
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 22 Okt 2013, 09:29

Yup, sinaasappel is ook een kenmerk, maar dat heb ik in dit sample (nog) niet gevonden.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 22 Okt 2013, 09:31

Dutch-Drammer schreef:Zo te zien heb ik weer rare dingen geroepen, ik denk dat ik mijn referenties maar eens moet checken en voor mijzelf een referentie kaart moet maken.
Na even de notities van de anderen bekeken te hebben zie ik dat 2 andere deelnemers ook even een lijmlucht hebben waargenomen. Dit had ik ook maar alleen bij het inschenken van mijn eerste sampletje daarna heb ik er niets meer van gemerkt en maar afgedaan met "de kinderen zitten zeker te knutselen" .
Ik zie dat de meesten van jullie "sherry" roepen terwijl bij mij die gedachte niet eens is opgekomen ( referentie kader fout ? ).
De verwijzing naar Maggie ( het flesje Aroma van Maggie ) vindt ik erg leuk, vroeger vond ik het erg lekker om zo een paar druppeltjes op m'n hand te doen en dan af te likken, lekker zout. Maar van de verdere smaak kan ik me niets meer herinneren.

Die lijmlucht kan naar mijn ervaring ook een indicatie zijn van het ruiken aan een whisky die je echt net hebt ingeschonken en dan ook nog eens in een glas dat niet goed is omgespoeld en uit een vaatwasser komt. Check altijd even goed of je glas echt goed schoon is van vaatwasserresten en laat de whisky na het inschenken wat langer staan voordat je begint te ruiken. Pas als ik lijm na een kwartier nog denk te ruiken vind ik het de moeite waard om het echt als element toe te voegen aan mijn notitie.
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 22 Okt 2013, 09:35

Soundwave schreef:Die lijmlucht kan naar mijn ervaring ook een indicatie zijn van het ruiken aan een whisky die je echt net hebt ingeschonken en dan ook nog eens in een glas dat niet goed is omgespoeld en uit een vaatwasser komt. Check altijd even goed of je glas echt goed schoon is van vaatwasserresten en laat de whisky na het inschenken wat langer staan voordat je begint te ruiken. Pas als ik lijm na een kwartier nog denk te ruiken vind ik het de moeite waard om het echt als element toe te voegen aan mijn notitie.

Ja precies, ik heb diezelfde ervaring. Ik laat mijn drammetje altijd even wat staan voor ik er aan begin te ruiken.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Okt 2013, 09:52

Soundwave schreef:Kijk dat maakt het wel heel interessant, want een google speurtochtje leert mij dat de plant en het aroma niets met elkaar te maken hebben.

Nog even om misverstanden te voorkomen.
Het gaat bij dit sample dus om het Maggi-aroma-flesje. Mijn "vers" ervaring staat op zich. Ik heb in mijn notitie voor #5 géén Maggie (vers of flesje) staan 8-)
Laatst gewijzigd door Piet op 22 Okt 2013, 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Oeps quote
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 22 Okt 2013, 11:12

totalatool schreef:Wat mij betreft zijn wellicht dé twee kenmerken voor sherryrijping gedroogd rood fruit (met name rozijnen) en noten. Heel veel mensen hebben die rozijnen er ook uit gehaald. Zoek daar eens naar. :)

Maar whiksy, je schreef het volgende:

whiksy schreef:Met verstopte neus deed deze me aan de Glenfarclas 105 denken. Niet qua smaak, maar de 105 vind ik ook zo scherp.

Wellicht moet je toch eens kijken wat die associatie veroorzaakte, want de 105 is wel echt een sherrybom natuurlijk.

Ik herkende echt de scherpte, maar niet de smaak van Glenfarclas. Maar goed, 't is even geleden dat ik de 105 op heb. Ik zal ze binnenkort eens naast elkaar proberen.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 22 Okt 2013, 11:45

Banzai schreef:In België hebben we trouwens Maggie De Block maar je wil niet weten waar die naar smaakt :P

:P :P
Heel grappig!
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Okt 2013, 12:23

johan brugge schreef:
Banzai schreef:In België hebben we trouwens Maggie De Block maar je wil niet weten waar die naar smaakt :P

:P :P
Heel grappig!

Hoewel in álle opzichten een breed palet (pallet!), neen dat wil ik niet weten :o :nono
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Okt 2013, 13:06

Hoewel er qua smaaktype toch grote eensgezindheid is en ook de hoogte en spreiding in scores redelijk beperkt is, bijna als bij de #3 - The Glenlivet Nadurra, komt niemand ook maar in de buurt van de distilleerderij.

Die ene deelnemer die een beetje in de richting zit, wat heet?, zit er ook het verst vanaf :HitHead 8-)
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 22 Okt 2013, 13:11

Piet schreef:Hoewel er qua smaaktype toch grote eensgezindheid is en ook de hoogte en spreiding in scores redelijk beperkt is, bijna als bij de #3 - The Glenlivet Nadurra, komt niemand ook maar in de buurt van de distilleerderij.

Die ene deelnemer die een beetje in de richting zit, wat heet?, zit er ook het verst vanaf :HitHead 8-)

Opvallend in deze VBT , slechts sporadisch eens iemand die juist zit. De eerste 4 waren natuurlijk niet de meest voor de hand liggende distillery's/samples.

De vorige VBT was iets 'makkelijker' , een PE / jonge bowmore / Sauternes finish dat zijn nog herkenbare profielen/smaken. Ik dacht dat turfsmurf die, samen met mezelf, alle 3 'geraden' had?!

Een 1/6 is deze keer alvast het hoogst haalbare voor mij :D
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Terug naar “HWF Virtuele Blind Tasting-4”