Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?
- totalatool
- Forum goeroe

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?
Ik zit aan de Westvleteren 8, gebotteld augustus 2009 ongeveer. Er zit redelijk wat bezinksel in de fles inmiddels, maar ik heb me laten vertellen dat dat vol zit met vitamine B. 

0 x
Deze week het Genneper Tortelduiven Bier - Pilsener en de Waldhaus Diplom Pils. Gisteravond een fruitbiertje: Gulpener Korenwolf Rose.
0 x
Tolatool, Westvleteren moet je niet opdrinken, maar verkopen. Dat bier gaat voor belachelijke bedragen over naar andere eigenaren. Ik ben er (gelukkig) zelf niet zo weg van, maar ik heb hun blonde nog niet geprobeerd.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Roy, dat ben ik niet met je eens hoor. Ik heb het gekocht om te drinken en ik word er niet rijk van als ik enkele tientallen flesjes Westvleteren tegen een kleine €8-10 per stuk ga verkopen. Bovendien geniet ik er zelf erg van en is het heel erg leuk om een bierliefhebber een Westvleteren aan te kunnen bieden als die op bezoek komt.
0 x
Ben ik met je eens hoor, ik was alleen aan het vissen of je je bewust was van die idioterie rond dit bier.
En in de herhaling, ik vind Westvleteren persoonlijk het geld niet waard wat sommige mensen er voor betalen.
En in de herhaling, ik vind Westvleteren persoonlijk het geld niet waard wat sommige mensen er voor betalen.
0 x
- totalatool
- Forum goeroe

Het heeft me genoeg moeite gekost om ze tegen de normale prijs te kunnen kopen.
Die normale prijs zijn ze overigens sowieso meer dan waard wat mij betreft. Zo'n trappist is niet duurder dan een dram van een whisky van €50, en die drinken we met z'n allen hier heel regelmatig.
Daarnaast zou ik er ook geen probleem mee hebben om €10-12 voor een flesje ervan uit te geven, als ik het nog nooit geprobeerd had. Dat is dan ook wat veel Amerikanen bijvoorbeeld (zouden) doen.
Die normale prijs zijn ze overigens sowieso meer dan waard wat mij betreft. Zo'n trappist is niet duurder dan een dram van een whisky van €50, en die drinken we met z'n allen hier heel regelmatig.
Daarnaast zou ik er ook geen probleem mee hebben om €10-12 voor een flesje ervan uit te geven, als ik het nog nooit geprobeerd had. Dat is dan ook wat veel Amerikanen bijvoorbeeld (zouden) doen.
0 x
Ik heb nog nooit Westvleteren gekocht of gedronken. En als het zo exclusief is, dan vrees ik dat als ik er toch aan geraak het redelijk ontgoochelend zal zijn. Feit is dat Sint-Bernardus uit Watou jarenlang de Westvleteren heeft gebrouwen en het recept op haar eigen bieren toepast. Als de tripel van Westvleteren op die van Sint-Bernardus lijkt, dan is die laatste goed genoeg voor mij. Trouwens bier wordt niet echt beter met de jaren, welintegendeel. Zo snel mogelijk opdrinken.
En voor het overige is het weer Duvel en Tripeltijd. Morgenavond gaan we er nog eens in vliegen: Duvel &n Westmalle Tripel!
En voor het overige is het weer Duvel en Tripeltijd. Morgenavond gaan we er nog eens in vliegen: Duvel &n Westmalle Tripel!

0 x
Ignace schreef:Ik heb nog nooit Westvleteren gekocht of gedronken. En als het zo exclusief is, dan vrees ik dat als ik er toch aan geraak het redelijk ontgoochelend zal zijn. Feit is dat Sint-Bernardus uit Watou jarenlang de Westvleteren heeft gebrouwen en het recept op haar eigen bieren toepast. Als de tripel van Westvleteren op die van Sint-Bernardus lijkt, dan is die laatste goed genoeg voor mij. Trouwens bier wordt niet echt beter met de jaren, welintegendeel. Zo snel mogelijk opdrinken.
Ahum... I beg to differ...
0 x
Ach, nu we het toch over bier hebben. Ik heb een collega en die rijdt al decennia lang regelmatig naar Westvleteren om een paar kratten te gaan halen. Vroeger was het maximaal 8 kratten per kenteken, toen 4, tegenwoordig 2, maar omdat het toch 2,5 uur rijden is voor de collega, heeft hij het zo geregeld dat hij toch steeds met 8 kratten naar huis kan. Bij de abdij zelf vragen ze ook nog een normale prijs. (Trouwens, mocht je dat denken, de collega verkoopt niks door, hij drinkt het allemaal zelf op met hulp van vrienden en bekenden.) Ik heb wel eens een flesje van hem gehad (de dubbele), maar ik zou er niet de € 14,- voor betalen waar ik 'm meestal voor zie.
Ik heb trouwens wel ooit € 15,- voor een bier betaald. Ik was bij La Trappe zelf en zag dat hun Quadruppel Oak Aged daar verkrijgbaar was (vanzelfsprekend ook natuurlijk). Volgens de jongedame van de bediening was hij wel "wat duurder dan de andere bieren". Juistem! Ik moest de 37,5 cl ook nog in een kwartier opdrinken, want de rondleiding (met proeverij) begon vroeger dan we dachten. Hoewel het een vrij donker bier is, vond ik 'm wel goed (maar duur). Een andere 'oak aged' (we zitten tenslotte op een whisky forum) is de geniale Gueuze van Mort Subite.
Ignace, de dubbel (dus donker) lijkt volgens sommigen op de Watou, maar er zijn ook een hele hoop mensen die het daar niet mee eens zijn.
Ik heb trouwens wel ooit € 15,- voor een bier betaald. Ik was bij La Trappe zelf en zag dat hun Quadruppel Oak Aged daar verkrijgbaar was (vanzelfsprekend ook natuurlijk). Volgens de jongedame van de bediening was hij wel "wat duurder dan de andere bieren". Juistem! Ik moest de 37,5 cl ook nog in een kwartier opdrinken, want de rondleiding (met proeverij) begon vroeger dan we dachten. Hoewel het een vrij donker bier is, vond ik 'm wel goed (maar duur). Een andere 'oak aged' (we zitten tenslotte op een whisky forum) is de geniale Gueuze van Mort Subite.
Ignace, de dubbel (dus donker) lijkt volgens sommigen op de Watou, maar er zijn ook een hele hoop mensen die het daar niet mee eens zijn.
0 x
Ahum... I beg to differ...
Ik heb een lange weg afgelegd om het tegenwoordig bij tripel en Duvel te houden. Maar vrees niet, witte van Hoegaarden gaat er ook altijd in. Bovendien koop ik een paar keer per jaar nieuwe bieren of merken die tot dan toe onbekend voor mij gebleven waren. Ik ben een fan van de bieren van Dupont. Heb een paar maanden terug Leopold 7 en La Curtius van twee studenten biochemie uit het Luikse ontdekt en gedronken. Twee zeer lekkere bieren. Maar wat mij toch opvalt is dat er bij de nieuwe speciaalbieren een soort van éénheidsworst ontstaat: bij de blonde bieren zitten ze ofwel allemaal in de Tripel-richting of in de Saison-richting. De mooi uitzonderingen hierop zijn Duvel, Tripel Karmeliet en Tripel Kanunnik. Wat er ook altijd in gaat is een lekkere Rosdel van Het Nieuwhuys, een huisbrouwerij in Hoegaarden. Dat is het voordeel van in het midden van het land van het bier te wonen. 20 km ten zuidoosten van Leuven, 6 km ten noorden van Hoegaarden... en dan spreek ik nog niet over al die amateurbrouwers die zoveel lekkers maken. Maar bij een tripel of Duvel zit ik altijd goed. Ik ben niet echt een fan van donker bier, tenzij af en toe een Rochefort. Maar liever blond, dat smaakt lekker af!
En zoals de engelsen in 1914 zeiden: "die Belgen drinken bij elke gelegenheid bier, zoals wij thee".

0 x
Uiteraard: over smaken en kleuren valt niet te twisten. Ik ben een liefhebber van het goede leven. Bier, Whisky en Wijn horen daar natuurlijk toe. Ik hou ervan alledrie en nog meer lekkers te drinken. Dus ik zal zeker geen Westvleteren weigeren, al zeker geen tripel. En als die dan nog eens anders en vooral beter dan de Sint-Bernardus smaakt, dan ben ik weer een goede ervaring rijker. Maar als het echt lekker is, dan heb ik er graag veel van. Dan zal wel normaal zijn zeker?
0 x
Voor mij ook blond en tripel, met héél soms een uitzondering. Ik ben wel benieuwd naar de tripel van Westvleteren, maar toch ook weer niet zo dat ik een hoop moeite ga doen om 'm te vinden. Mocht ik 'm ooit in een cafe tegen komen (er zijn er die 'm hebben) en hij kost geen € 20,-, dan zal ik 'm wel eens proberen.
Trouwens, Karmeliet is mijn #1, Duvel #2 (die 2013 Trihop was trouwens niet beter, de vorige edities ken ik niet), Grimbergen Blond #3. Allemaal (en terecht) vrij bekende bieren. Van veel kleine of hobby brouwers moet ik niet veel hebben. Die gebruiken allemaal saas-hop lijkt wel.
Trouwens, Karmeliet is mijn #1, Duvel #2 (die 2013 Trihop was trouwens niet beter, de vorige edities ken ik niet), Grimbergen Blond #3. Allemaal (en terecht) vrij bekende bieren. Van veel kleine of hobby brouwers moet ik niet veel hebben. Die gebruiken allemaal saas-hop lijkt wel.
0 x
triple karmeliet is inderdaad een super biertje
ik heb zojuist voor vanavond maar weer een paar la trappe quadrupels aangeschaft.. namnam
ik heb zojuist voor vanavond maar weer een paar la trappe quadrupels aangeschaft.. namnam
0 x
Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”