Whisky Talker, www.whiskysmaakprofiel.nl

Hier kan gediscussieerd worden en kunnen meningen en ervaringen gedeeld worden m.b.t. websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en Independend Bottlers, die al dan niet staan in de onderstaande geclassificeerde lijsten.
-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Whisky Talker, www.whiskysmaakprofiel.nl

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 17 Okt 2013, 10:31

Piet schreef:Dat snap ik niet ?
Als het een volle cirkel is zit alles er toch maximaal én gelijktijdig in.
Welk diagram is dat dan ? Ze zijn toch allemaal en-en en niet en-of of of-of

Die eerste SWRI waar je naar verwijst heeft complexiteit. Wat ik bedoel, is dat je in zo'n rad geen whisky's kunt plaatsen zoals in de 'flavour map' (waar zou een complexe, tufachtige whisky komen te staan bijvoorbeeld). Dit rad zal bedoeld zijn om per onderdeel te scoren zodat je verschillende scores krijgt per whisky (een rad met 10 stippen zeg maar). Dan zijn we wel weer bij de lijstjes van smaakprofiel.

Maar het bovenstaande hoort eigenlijk in het draadje waar je net naar verwees.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Okt 2013, 11:05

Hé hé, dan zijn we weer terug bij jouw grote verwarring in Complexiteit van whisky als structuur-element.

In het aroma-diagram (Flavour Map) kun je geen complexiteit aangeven eenvoudigweg omdat het geen aroma is. Dat is nu juist de dimensie die dan mist.
En inderdaad de andere diagrammen kunnen per geval maar één smaaktype, al dan niet met complexiteit, aangeven. Of je moet er meerdere projecties in zetten. Een paar kan maar dat wordt wel heel rommelig en ze zijn daar ook niet voor bedoeld.

Overigens ben ik aan zoiets wel eens begonnen maar ben ik er eigenlijk mee gestopt omdat het té ingewikkeld werd. Niet voor mij maar voor de doelgroep :gnif Daarom maar gestopt. Misschien moet ik er hier (in de geëigende rubriek) eens iets van publiceren....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 17 Okt 2013, 11:37

Ik denk ook dat het proberen visueel te maken een probleem veroorzaakt wat er niet hoeft te zijn.
Als nu smaakprofiel.nl een keuze 'complexiteit' zou toevoegen (misschien zijn er nog meer typerende elementen zie ze nog niet gebruiken) en die meeneemt in de voorstellen en vergelijkingen, dan zou dat volgens mij een heel leuk 'tooltje' zijn.
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 17 Okt 2013, 11:53

Verrek, ik heb nu pas door hun hun simpele vergelijking werkt. Als je klikt op de plaatjes van de smaken (en dus geen cijfers toekent), krijg je steeds een top 10. De uitslagen hiervan zijn meestal al beter voor te stellen dan dan met mijn eigen manier. Ik heb er top 3's van gemaakt. Wat ik wel vreemd vind is dat Ardbeg en Smokehead ziltig worden omschreven en dat Laphraoig ontbreekt in het lijstje 'medicinaal'.

Jaaa... ik denk dat ik dit smaakprofiel meer ga gebruiken. Ik zal eens vragen of ze hun scores ook nog willen publiceren, dan is het bijna perfect.

Fruit:
1 Glengoyne 21 43% € 90
2 Glenfiddich 21 40% € 72
3 Macallan 21 43% € 229

Graan:
1 Glen Grant onbekend 40% € 19
2 Macallan 12 40% € 42
3 Macallan 10 40% € 37

Kruiden:
1 Highland Park 18 43% € 60
2 Longmorn 16 48% € 65
3 Strathisla 12 43% € 37

Rook/turf:
1 Smokehead onbekend 43% € 30
2 Ardbeg 10 46% € 43
3 Ardbeg Airigh Nam Beist 16 46% € 73

Honing/vanille:
1 The Glenlivet 12 40% € 28
2 Aberlour 10 40% € 28
3 Auchentoshan Three Wood onbekend 43% € 44

Sherry/wijn:
1 Aberlour A’bunadh onbekend 59% € 70
2 Aberlour Double Cask Matured 16 43% € 50
3 Balvenie Port Wood 21 40% € 70

Noot:
1 Dalmore 15 40% € 62
2 Longmorn 16 48% € 65
3 Auchentoshan 18 43% € 62

Hout:
1 Aberlour A’bunadh onbekend 59% € 70
2 Macallan 25 43% € 299
3 Suntory Hakushu 12 43,5% € 59

JayDie schreef:Wat voor jou complex is, hoeft dat voor mij niet te zijn

Dat geldt ook voor de andere elementen, maar uiteindelijk hebben we toch een 'flavour map'. Ik kan me niet voorstellen dat er héle grote verschillen in komen als 'ervaren' whiskydrinkers gaan scoren. Zou jij bijvoorbeeld Glenfiddich een 10 op complexiteit geven of Laphraoig een 1?

whisky schreef:Veel aroma's = complex. Veel duidelijker wordt het niet, toch?

Die discussie hoort in het complexiteitsdraadje, maar ik zou zeggen dat een whisky met veel aroma's niet noodzakelijk "complex" is, maar als die smaken 'achter elkaar komen' wel. Ik denk dat daar wel enige consensus over is, anders zou er in whisky-boeken niet over "complex" worden gesproken. De enige nuance die er dan nog bij komt in het smaakprofiel is een gradatie en, zoals ik hierboven al bedoelde, een whisky die in een boek al niet als "complex" wordt beschreven, zal niet snel een hoge score op dit element krijgen.

Ik denk dat het werkbaar is.
Laatst gewijzigd door JayDie op 17 Okt 2013, 13:19, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaten van JayDie niet van Piet !, Citaten van Whisky, niet van JayDie
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 17 Okt 2013, 12:05

-Roy- schreef:Ik denk dat het werkbaar is.

Succes ermee dan maar :goedgedaan
0 x

Terug naar “Discussies, ervaringen en meningen over websites, verenigingen, clubs en commerciële instellingen inclusief leveranciers en IB's”