Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Dranken op basis van of met een relatie tot Whisky niet zijnde Whisky. Voorbeelden zijn cocktails en likeuren als Drambuie en Irish Mist.
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welk bier drink je nu of heb je onlangs op ?

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 02 Sep 2013, 15:07

Recente bierproefavonden ( bij yapi en liefmans ), de evolutie in de whiskyprijzen en een groeiende interesse hebben me er de laatste weken toe aangezet om wat meer bier te proeven/kopen. Ik ken er (nog) niets van maar bij de 2 voornoemde heren toch al enkele dingen mogen proeven die me verbaasden.

Voor de prijs van een standaard single malt heb ik dit weekend dan maar enkele 37.5 cl en één 75 cl geuzes en oude kriek's gekocht (Cantillon geuze en oude kriek, Oud beersel geuze en oude kriek , 3 fonteinen geuze, toer de geuze megablend 2011, ..).

Dit weekend een paar geproefd: fantastisch lekker. Ik denk er zelfs aan om wat dozen in de kelder van mn schoonvader te bewaren voor langere tijd ... Alleen is dat dan weer een aanslag op mn portefeuille en vanzelfsprekend op m'n whiskybudget... Keuzes, keuzes... :-P
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Sep 2013, 22:00

Vanmiddag op een terras geluncht en mijn eerste Liefmans gedronken. Besteld omdat de naam me zo bekend voorkomt.

Bleek een "fruitesse" te zijn, on the rocks. Dat stond niet op de kaart en aangezien ik het niet kende....
Mijn vrouw vond het lekker maar voor mij té veel overheersend (gemengd) fruit en hoewel fris en fruitig toch net té zoet. Bovendien erg overheersend bij een maal.
Sorry Christof ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 05 Sep 2013, 21:31

Het fruitesse-gamma waarvan er ondertussen maar eentje meer over is was in mijn ogen niets meer en niets minder dan een stuiptrekking van een stervende brouwerij...

Proef als je kunt eens de gouden band, kriek (de echte) of framboos; hoewel ik en veel van mijn ex-collega´s ze niet zo goed meer vinden na de overname door duvel dan ervoor zijn die toch een betere indicatie van wat de brouwerij Liefmans kan.

ps: mijn lievelings liefmans bier was odnar, werd 1 keer per jaar gebrouwen en werd voor ±40% van het brouwsel door het personeel gekocht/gedronken.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 05 Sep 2013, 22:23

liefmans schreef:ps: mijn lievelings liefmans bier was odnar, werd 1 keer per jaar gebrouwen en werd voor ±40% van het brouwsel door het personeel gekocht/gedronken.

Daar komt zeker en vast het gezegde "dicht bij het vuur zitten" vandaan :P
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 05 Sep 2013, 23:26

er zijn nog plaatsen waar je oude goudenband kunt krijgen in België... Das echt wereldniveau! één van m'n lievelingsbieren
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Okt 2013, 15:58

Bier drink ik al langer dan whisky. Bier drink ik meestal in het weekend, whisky door de week! Gisteren had ik (naast een Jura 16) een Ename Blond. Ik drink eigenlijk alleen blond bier (dus ook tripel). Afgelopen vrijdag mijn nummer 1: Karmeliet, zaterdag de nummer 2: Duvel.

Er zit hier in Eindhoven sinds afgelopen weekend een "brewpub" (waar je dus eigen brouwsels kunt drinken), maar daar ben ik nog niet geweest. Ook schijnt op het Stratumseind (toch niet echt een plek voor zo'n café) de Bierprofessor te zitten die 220 soorten bier op voorraad zou hebben. Een soort Café België als in Utrecht dus. Ook daar moet ik nog eens gaan kijken.

Bier is trouwens wel veel makkelijker dan whisky. Zo af en toe rijden we naar de Achelse Kluis of naar de Prik en Tik voor een krat met 24 verschillende bieren en als die op is, rijden we opnieuw op en neer. Voor een tientje of 3 heb ik dan weer 24 bieren, terwijl ik voor hetzelfde geld amper 1 whisky kan proberen.

Ach ja. Twee leuke hobby's.
0 x

brebe
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brebe » 14 Okt 2013, 20:45

Klinkt aantrekkelijk, bier in België halen. Weet iemand een adres in Leuven?
Zelf ben ik ook wel te spreken over kleine Nederlandse brouwerijen, zoals de Leckere, Heitinga, Maallust...
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 08:58

Leuven zal toch geen probleem zijn? Sowieso kun je in België in een beetje een stad gewoon de supermarkt in wandelen voor een leuk aanbod tegen leuke prijzen.

Bij mij is het eigenlijk 'gewenning'. Toen ik jong was, reden mijn ouders zo af en toe naar de Achelse Kluis. Zoals je misschien weet, wordt daar een Trapist gebrouwen (de Kluis is trouwens eigendom van Westmalle, anders waren ze er al lang niet meer geweest), maar ze hebben ook een leuke, rommelige winkel met een paar honderd soorten bier. De Kluis ligt in een natuurgebied, dus we gaan er altijd bier halen, drinken en een stukje wandelen.
Later begonnen collega's over de Prik en Tik. Dat is een keten van 'groothandels' net over de grens. Die in Arendonk heeft veel meer bieren dan de Kluis en is een stuk overzichtelijker ingericht.
En de prijzen zijn in België beter dan in Nederland, dus...
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 09:40

-Roy- schreef:Voor een tientje of 3 heb ik dan weer 24 bieren, terwijl ik voor hetzelfde geld amper 1 whisky kan proberen.

Het blijven appels en peren hoor.
Los van de suggestie die al eerder was gedaan, dat je ook samples kunt kopen (b.v. 2x6 voor die 3 tientjes). Dan heb je ook een doos vol, is het gewoon géén vergelijk.
Een biertje trek je open en drink je leeg. Een fles whisky kan weken, maanden of zelfs jaren mee gaan. Dan heb ik het over een mooie whisky waar je de tijd voor neemt, niet een die je weg klokt of mixed. In het laatste geval zijn er voldoende flessen onder €10 en gaat het vergelijk ook niet op.
Bier en whisky staan hier beiden omdat én veel whiskyliefhebbers ook bier drinken én omdat ze voor een belangrijk deel het zelfde productieproces delen. Maar om nu whisky te vergelijken met bier ?
Vraag: Waarom dan niet vergelijken met Wijn, Port of whatever?
Antwoord: Omdat dat ook onvergelijkbare grootheden zijn.
-Roy- schreef:Bier is trouwens wel veel makkelijker dan whisky..

Misschien moet je de weg naar whisky nog leren vinden Roy :HitHead ... en misschien wil je té snel gaan 8-)
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 10:32

Hm, je ziet iets in mijn opmerkingen wat ik niet heb bedoeld Piet. Ik drink graag zowel whisky als bier (geen wijn, port, wodka of weet ik wat trouwens), maar ik wil geen 'whisky drinken als bier'. Ik heb al hele riedels mini's gekocht. Dat is wel leuk, maar het moment waarop ik whisky drink, maakt nogal wat uit. Als iets lekker is, ga ik dus later een grote fles halen om 'm vaker te kunnen proberen, maar niet alles tegelijk, want ik wil ook andere dingen kunnen kopen dan whisky. En nee, ik heb geen interesse in bocht of mix.

Kortom, niet om te vergelijken, maar het is gewoon een feit dat bier qua drank en prijs iets heel anders zijn. Dat is geen waardeoordeel.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Okt 2013, 11:01

Zo'n feit vind ik dat niet, Roy. Whisky is als je naar de prijs per glas kijkt heel vergelijkbaar met bier (iets duurder naarmate je in de duurdere whiskies terechtkomt, maar het scheelt alsnog niet veel). Je haalt tussen de 24 en de 30 glazen uit een fles whisky en dan heb je dus voor 3 tientjes dus ook 24 tot zelfs 30 glazen whisky.

Als je dat in samples koopt gaat je rendement wat achteruit, maar alsnog is de psychologische prijs hoger dan de daadwerkelijke volgens mij :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Okt 2013, 11:03

Ik zag met name o.a. dit als een waardeoordeel Roy (ook ná herlezen). ......Bier is trouwens wel veel makkelijker dan whisky..
En aangezien het ging over verkrijgbaarheid en prijs etc. vandaar dat ik het een vreemd vergelijk vond.

-Roy- schreef:Kortom, niet om te vergelijken, maar het is gewoon een feit dat bier qua drank en prijs iets heel anders zijn. Dat is geen waardeoordeel.

Hierover zijn we het helemaal eens (niet dat dat nodig is hoor, maar toch) :lol:
0 x

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 11:07

Het is in elk geval niet bedoeld als waardeoordeel.

Trouwens, voor wat die prijs- en verkrijgbaarheid betreft: bier koop je in België, whisky in Nederland en dat heeft zowel met prijs al verkrijgbaarheid te maken. Op zich onhandig (weer geen waardeoordeel!), want bier haal ik vaker dan whisky, dus het was handiger/economischer geweest als ik voor whisky wat verder zou moeten rijden en voor bier wat minder.
0 x

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 15 Okt 2013, 11:15

-Roy- schreef:Bij mij is het eigenlijk 'gewenning'. Toen ik jong was, reden mijn ouders zo af en toe naar de Achelse Kluis. Zoals je misschien weet, wordt daar een Trapist gebrouwen (de Kluis is trouwens eigendom van Westmalle, anders waren ze er al lang niet meer geweest), maar ze hebben ook een leuke, rommelige winkel met een paar honderd soorten bier. De Kluis ligt in een natuurgebied, dus we gaan er altijd bier halen, drinken en een stukje wandelen.
Later begonnen collega's over de Prik en Tik. Dat is een keten van 'groothandels' net over de grens. Die in Arendonk heeft veel meer bieren dan de Kluis en is een stuk overzichtelijker ingericht.
En de prijzen zijn in België beter dan in Nederland, dus...

Ohhh wow Achelse Kluis, daar kwam ik vroeger ook. Inderdaad voor het mooie natuurgebied om te wandelen en gewoon leuk om iedereen daar aan het bier te zien zitten. Maar wist niet dat er ook een winkel was, mag ik vragen waar.
Wellicht leuk als ik er weer eens uit nostalgische redenen heen wil gaan.
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 15 Okt 2013, 11:48

Eh? Ik zal het je nog sterker vertellen, het terras is nieuw.

Toen ik 20 jaar geleden bij de Kluis kwam, kwam je binnen via dat kleine poortje en meteen rechts (bij die rare gekrulde dode boom) een klein deurtje binnen. Het valt nogal op, want er staan winkelwagentjes bij en lege kratten. Je komt binnen langs de kassa (waar ook wat sterke drank staat) en loopt rechtdoor (langs het snoep en de likeur) door een nieuwe deur de bierafdeling in. Als je daar nog bent geweest, heb je zeker even een "wow" moment.
Tegenover dat winkeltje zat een boekenwinkel (tweedehands), maar die staat al lang leeg.

De 'bier winkel' zit nog altijd op dezelfde plek en is echt helemaal niks veranderd. Loop je de winkel voorbij, dan zie je tegenwoordig een net aangelegd terras. Dat is er nog niet zo heel lang. Onderweg naar het terras kun je tegenwoordig links (waar je ook de binnenplaats weer af kunt) een religieuze winkel binnen met een gallerie op het eind en rechts van de binnenplaats zit ook een gallerie.

Oh, misschien nog een toevoeging. Ik parkeer altijd op de oude parkeerplaats, dus aan dat wegje dat ook langs de ingang van de abdij en om de verwilderde tuin loopt, niet langs de verharde weg. Als je wel langs de verharde weg parkeert, moet je de binnenplaats oplopen en schuin naar rechts tegenover lopen.
0 x

Terug naar “Whisky gerelateerde dranken inclusief cocktails”