Uitspraak whisky namen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
peter
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Uitspraak whisky namen

Ongelezen berichtdoor peter » 23 Dec 2009, 13:10

Hallo,
Ben druk bezig om theorie en praktijk te combineren, lezen en kantelellen
Vaak blijkt dat het (voor mij althans) niet duidelijk is hoe je een naam uitspreekt.

Bv Bowmore spreek je uit als "boemore"en Islay als"Aila: is er een mogelijkheid om achter de fonetische uitspraak te komen.Kan natuurlijk elke Whisky producent gaan bellen maar hoop dat er een makkelijkere manier.

Ik hoop dat er wat hulp voor mij is.

Peter
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Uitspraak whisky namen

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Dec 2009, 13:19

Peter,

kijk eens in deze lijst op het forum: Distilleerderijen informatie, kaarten, uitspraak etc.. Daar zit geloof ik ook een lijst tussen met audiofragmenten en kun je dus de uitspraak horen :-) Volgens mij geldt voor "Bowmore" dat je de nadruk legt op "more" en dan iets van "Boooow More". Met een lange oo als in school (op z'n Nederlands). "Islay" spreek je inderdaad uit als "aila".
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 23 Dec 2009, 15:36

David Wishart vermeldt in Whisky Geclassificeerd ook de fonetische namen van distilleerderijen.
0 x

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 23 Dec 2009, 21:38

0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 23 Dec 2009, 22:00

Antoine, dat is de link in de lijst waarnaar John al verwees..... heel compleet....

Als het nuttige links zijn met veel gezochte informatie proberen we de lijsten zo compleet mogelijk en actueel te houden. Hierin staat van alles over whisky distilleerderijen.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

peter
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor peter » 25 Dec 2009, 12:51

Beadankt allemaal voor de tips. Ik heb vluchtig gekeken. Alle links zijn heel nuttig voor mij. Veel info dus lekker veel om te leren. Vanavond slokje Talisker 10 jaar. Tot nu toe de lekkerste in mijn rijtje, maar blijft persoonlijk en kan veranderen.

Zoals al vermeld ben echte starter. Voor ik iets ga proeven lees ik eerst wat ik zou moeten proeven. Dan probeer ik het er uit te halen. Is echt wel leuk.

Heb er nu 5 staan: Talisker 10 jaar; Singleton of Dufftown 12 jaar,Bowmore 12 jaar, Ileach cask strengt singel malt,Glan Moray.

verlanglijstje: nog vanalles.

Groet,

Peter
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Whisky Girl breidt uit

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Jan 2013, 01:25

Bron: Whisky Girl breidt uit
Jock schreef:Last but not least: leer de namen van de whisky en hoe je die uitspreekt heel goed uit je hoofd. Ik volgde zelf een proeverij bij iemand ( ik doe niet aan name and shame dus zeg ik niet wie het was) en zat met kromme tenen te luisteren naar zijn bellaberde uitspraken van de whiskies. Dailuane, Teaninich e.d. Als je deze whiskies hebt in een proeverij, spreek de namen goed uit. Er zijn vaak mensen in de zaal die zich bezig houden met whisky en het wel goed weten. De presentator hoeft niet meer te weten dan de rest, maar basis dingen als namen goed uitspreken is wmb een must.

haha vooral die uitspraak ja! Ik werd laatst ten onrechte verbeterd door iemand toen ik het over Glenmorangie en Aberlour. Dan zei hij "Huh wat? Ooooow je bedoelt Eberloer" of "GLENmohRENdjie" zucht... niet dat ik 100% zeker weet hoe je Teaninich of Dailuaine uitspreekt trouwens, maar dan ga ik mensen ook niet verbeteren. Zeker niet aangezien ik voor met name Dailuaine meerdere varianten heb gezien wat de correcte zou moeten zijn. (net als Koolila of Kalila) En Jock, wel je best doen het dan wel goed te spellen he ;)

Erg komische filmpjes trouwens ook hierover op youtube
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Whisky Girl breidt uit

Ongelezen berichtdoor totalatool » 11 Jan 2013, 09:57

Soundwave schreef:Erg komische filmpjes trouwens ook hierover op youtube

Toch ben ik er behoorlijk van overtuigd dat deze man niet alles goed uitspreekt. Zoek zijn Caol Ila maar eens op.
Edit: alhier.
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Jan 2013, 01:39

Zoals ik al zei ook. Ik heb van verschillende bekende namen al zo ontzettend veel uitspraken gelezen en gehoord dat ik het in bepaalde gevallen wel met een korreltje zout neem. Wanneer ik meerdere Schotse bronnen hetzelfde hoor/zie toelichten dan geloof ik het wel, maar dan moet je weer niet vergeten dat een Glasewgian iets natuurlijk anders uitspreekt dan een Ileach, etc. Een Limburger spreekt Jenever ook anders uit dan een Fries toch? Neemt niet weg dat bepaalde uitspraken gewoon helemaal fout zijn, waarvan de manier waarop bepaalde mensen de klemtoon (dus niet perse de klanken) in Glenmorangie leggen een goed voorbeeld lijkt te zijn.

Edit: Totalatool, hij spreekt het trouwens qua klanken (koe of koo, iela of aaila) wel hetzelfde uit als in de bron die eerder in dit topic staat met geluidsfragmenten.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Jan 2013, 07:21

Soundwave schreef:Edit: Totalatool, hij spreekt het trouwens qua klanken (koe of koo, iela of aaila) wel hetzelfde uit als in de bron die eerder in dit topic staat met geluidsfragmenten.

Als deze man het goed zegt, dan zegt werkelijk iedereen op Islay zelf het verkeerd als ze (grofweg) "kul iela" ipv "koel aila" zeggen. ;)
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Okt 2013, 12:47

Het is in Schotland nog veel erger, als je daar aan iemand whisky vraagt, weten ze niet wat je bedoelt (of ik dan toch tenminste). Bij hen heeft het woord op zich een hele 'dikke w' en de y is geen i zoals wij 'm uitspreken.

Hoe dan ook, ik had Bunnahabhain op mijn verlanglijst stond, maar ik had geen idee hoe ik dat uit mijn strot moest krijgen, dus ik probeerde de fles maar te vinden op de bar. Op dag stonden we weer in zo'n pub annex restaurant en terwijl ik naar de whisky-plank stond te staren begint er een vaste klant een heel verhaal af te steken over "boena-havan". Ik wist wel meteen wat hij bedoelde! Helaas hadden ze 'm niet. Ik heb er later een mini van gekocht in 'm in de gemiddelde categorie geplaatst (waar bijna alle whisky's bij mij te vinden zijn.)
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 14 Okt 2013, 13:06

Over het algemeen ken ik de uitspraken wel maar van Auchroisk heb ik al veel varianten gehoord. Klinkt vaak meer als een tropische ziekte.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 14 Okt 2013, 13:18

-Roy- schreef:Het is in Schotland nog veel erger, als je daar aan iemand whisky vraagt, weten ze niet wat je bedoelt (of ik dan toch tenminste). Bij hen heeft het woord op zich een hele 'dikke w' en de y is geen i zoals wij 'm uitspreken.

Dit is niet mijn ervaring. Ik ben diverse malen in Schotland geweest, en waar ze inderdaad diverse woorden anders uitspreken dan je verwacht, heb ik niets geks opgemerkt aan het woord "whisky".
0 x
Afbeelding

-Roy-
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor -Roy- » 14 Okt 2013, 13:43

Ik heb in een paar gelegenheden een paar keer moeten herhalen dat ik whisky wilde. Misschien dat ze het niet verwachtten met mijn hoofd.
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 14 Okt 2013, 13:46

-Roy- schreef:Ik heb in een paar gelegenheden een paar keer moeten herhalen dat ik whisky wilde. Misschien dat ze het niet verwachtten met mijn hoofd.

Heb ik ook wel eens maar dat gebeurt meestal als ik er te veel op heb...
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”