Ik kom sinds kort met enige regelmaat bij Ton Overmars in Amsterdam (Hoofddorpplein) en krijg daar niet alleen heel goed advies (zelfs reisadvies Schotland), maar mag ook proeven als er iets aparts open staat. Ook daar de Ardbeg Supernova, Port Askaig en Octomore 03.1 gehad. Ook regelmatig proeverijen maar een BOB voor de terugweg heb ik dan niet, dus dat doe ik liever dichter bij huis.
Verder hoor ik goede berichten over Glen Drammór in Purmerend - ben daar zelf nog niet geweest, maar zal daar binnenkort eens binnenstappen - alleen op vrijdagmiddag/avond en zaterdag open.
Maar ik ga vooral graag naar proeverijen via de slijter, daar kan je dan direct een bestelling plaatsen als je een mooie whisky gevonden hebt. Zo'n twee, drie keer per jaar organiseert de Gall & Gall in Limmen/NH zoiets. Altijd leuke avonden, met flessen die je niet zomaar van het schap trekt; die wil je geproefd hebben. Single casks, cask strengths, speciale editions, etc. Je moet wel, zoals deze eigenaar is, iemand treffen met een voorliefde voor whisky. Een franchiser zal in zo'n geval buiten de standaard collectie van de groothandel kijken en op zoek gaan naar andere importeurs. Zo komen ze bijvoorbeeld bij Whisky Import Nederland terecht. Al een aantal keren een door WIN georganiseerde avond gehad en dat is altijd succes! Vorige week nog hadden ze een Wemyss avond met Susan Colville; geen verplichte diaserie met de geijkte plaatjes, maar leuke anekdotes en wetenswaardigheden met humor en passie gepresenteerd in het Schots. Dat maakt whisky als hobby nou zo leuk...
Kijk op de site van
whisky-import.nl en zoek of ze leveren aan een slijter in jouw buurt; dan ben je verzekerd van een slijter met liefde voor whisky. En als er genoeg gegadigden zijn, dan kan je die slijter misschien gek genoeg krijgen om ook eens zo'n proeverij te organiseren.