Proeven vóór je een hele "standaard" fles koopt

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Proeven vóór je een hele "standaard" fles koopt

Ongelezen berichtdoor Jock » 05 Aug 2009, 16:53

bgulien schreef:Hear, hear!
Iedereen zou graag proeven voor je koopt, maar dat is in onze wereld zelden mogelijk.
!!

Niet helemaal waar. Veel goede slijters hebben vandaag de dag flessen openstaan en houden regelmatig proeverijen.
Het is ook mogelijk om naar de vele festivals te gaan.

Groet,

Jock
0 x

bgulien
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: n.a.l.v. Whisky Bible 2009 van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor bgulien » 05 Aug 2009, 18:29

Adressen graag...ik weet ze niet en whiskyfestivals bezoek ik zelden.
Ik houd niet zo van festivals. Veel te veel mensen, die alles willen proeven en daardoor niets meer proeven.
Proeverijen en kleischalige evenementen bezoek ik wel.
Maar, zoals gezegd, ik bestel vaak in Engeland, TWE, Loch Fyne of Royal Mile.
Maar ik vindt het ook wel leuk om verrast te worden.
Als er een nieuwe expressie uit is, dan neem ik de gok wel en bestel hem. Nooit spijt gehad.

Ga nu een lekkere Glenlivet Nadurra inschenken.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Whisky Bible 2009 van Jim Murray

Ongelezen berichtdoor JayDie » 05 Aug 2009, 20:54

Ben het zeker met jullie eens: ieder z'n eigen smaak, maar wat handig is van de bible: ca. 3500 proefnotities. Krijg je toch een beetje een idee wat je kan vinden in een whisky. Ja, ook daar is het weer persoonlijk, vandaar een richtlijn.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 Aug 2009, 18:04

bgulien schreef:Adressen graag...ik weet ze niet en whiskyfestivals bezoek ik zelden.
Ik houd niet zo van festivals. Veel te veel mensen, die alles willen proeven en daardoor niets meer proeven.
Proeverijen en kleischalige evenementen bezoek ik wel.
Maar, zoals gezegd, ik bestel vaak in Engeland, TWE, Loch Fyne of Royal Mile.
Maar ik vindt het ook wel leuk om verrast te worden.
Als er een nieuwe expressie uit is, dan neem ik de gok wel en bestel hem. Nooit spijt gehad.

Ga nu een lekkere Glenlivet Nadurra inschenken.

Als je in de buurt van Arnhem woon, kan je meedoen bij de proeverijen van Yves boode. http://www.yvesboode.nl/
Of slijterij Appeldoorn uit velp http://www.appeldoorn.nl/
Ook lid worden van een goede whisky club geeft de mogelijkheid tot proeverijen zoals de Dutch Whisky Society http://www.dutchwhiskysociety.nl/
Daarnaast zijn er vele vele clubs en verenigingen door het hele land. De festivals zoals Whisly Live in Leiden zijn inderdaad masaal, maar het geeft mij de gelegenheid om oude kennissen weer te zien uit de whisky wereld. Je kan je samen met iemand anders je wel terugtrekken op een van de banken en het net zo intiem maken als je wilt. Je moet je voor het geluid afsluiten. Met een goede dram, kan dat zeker :D
Mocht je een aantal mensen bij elkaar hebben doie de kosten delen kan je altijd Scotch and Folk inhuren:-) http://www.scotchandfolk.nl en die komt naar je toe en je krijgt dan ook nog entertainment erbij als je dat wilt.
Als je toch het liefst whisky uit Engeland koopt, zou ik overwegen om het uit Duitsland te doen, bijvoorbeeld bij http://www.whiskywizard.de . Dat is een stuk goedkoper vaak.

Groet,

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Aug 2009, 20:23

Heren, heren... beetje on-topic blijven (anders nieuw topic openen) :-)
0 x

Michiel87
Senior
Senior

Re: Proeven vóór je koopt

Ongelezen berichtdoor Michiel87 » 19 Mei 2010, 21:05

http://www.whiskyenwhiskey.nl

dit is een zaak in Dordrecht waar je, als het niet te druk is, zo wat kunt proeven
open op vrijdag en zaterdag
0 x
Afbeelding

Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 24 Okt 2010, 20:23

Ik kom sinds kort met enige regelmaat bij Ton Overmars in Amsterdam (Hoofddorpplein) en krijg daar niet alleen heel goed advies (zelfs reisadvies Schotland), maar mag ook proeven als er iets aparts open staat. Ook daar de Ardbeg Supernova, Port Askaig en Octomore 03.1 gehad. Ook regelmatig proeverijen maar een BOB voor de terugweg heb ik dan niet, dus dat doe ik liever dichter bij huis.
:duimop
Verder hoor ik goede berichten over Glen Drammór in Purmerend - ben daar zelf nog niet geweest, maar zal daar binnenkort eens binnenstappen - alleen op vrijdagmiddag/avond en zaterdag open.

Maar ik ga vooral graag naar proeverijen via de slijter, daar kan je dan direct een bestelling plaatsen als je een mooie whisky gevonden hebt. Zo'n twee, drie keer per jaar organiseert de Gall & Gall in Limmen/NH zoiets. Altijd leuke avonden, met flessen die je niet zomaar van het schap trekt; die wil je geproefd hebben. Single casks, cask strengths, speciale editions, etc. Je moet wel, zoals deze eigenaar is, iemand treffen met een voorliefde voor whisky. Een franchiser zal in zo'n geval buiten de standaard collectie van de groothandel kijken en op zoek gaan naar andere importeurs. Zo komen ze bijvoorbeeld bij Whisky Import Nederland terecht. Al een aantal keren een door WIN georganiseerde avond gehad en dat is altijd succes! Vorige week nog hadden ze een Wemyss avond met Susan Colville; geen verplichte diaserie met de geijkte plaatjes, maar leuke anekdotes en wetenswaardigheden met humor en passie gepresenteerd in het Schots. Dat maakt whisky als hobby nou zo leuk...
:Slainte
Kijk op de site van whisky-import.nl en zoek of ze leveren aan een slijter in jouw buurt; dan ben je verzekerd van een slijter met liefde voor whisky. En als er genoeg gegadigden zijn, dan kan je die slijter misschien gek genoeg krijgen om ook eens zo'n proeverij te organiseren.
Laatst gewijzigd door Stuifie op 24 Okt 2010, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Okt 2010, 21:08

Stuifie schreef:Ik kom sinds kort met enige regelmaat bij Ton Overbeek in Amsterdam (Hoofddorpplein)

niet Ton Overmars?
0 x

Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 24 Okt 2010, 21:17

oeps....gecorrigeerd!
0 x
Afbeelding

gadeweerd
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gadeweerd » 24 Okt 2010, 22:11

Ik heb het afgelopen jaar toch enige 100-en euro's gespendeerd bij Overmars, maar mijn eerste dram moet ik daar nog proeven.... Wel een goede winkel met een goede prijs/kwaliteit.
0 x
Afbeelding

Stuifie
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Stuifie » 24 Okt 2010, 22:21

Ze waren me vast aan het testen. Want een vrouw die van peated whisky's houdt schijnt niet veel voor te komen of zo. En de eerste keer dat ik er kwam, zag ik die Askaig en omdat ik me toen net had voorbereid op mijn reisje naar Islay riep dat natuurlijk vragen op; waar komt die vandaan dan? En dan raak je al gauw in gesprek. Nu vragen ze zelfs als ik een flesje saké kom halen of die peated moet zijn...
:lol:
0 x
Afbeelding

Eric
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Eric » 25 Okt 2010, 08:55

De Gall&Gall aan de Blekersvaartweg in Heemstede heeft ook altijd wat openstaan verder bij Cadenhead in A`dam kon je wel eens proeven al ben ik daar al in tijden niet geweest.

Eric.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Okt 2010, 09:15

Eric schreef:...verder bij Cadenhead in A`dam kon je wel eens proeven al ben ik daar al in tijden niet geweest.

Wat heet "in tijden" Eric ?

Nadat Cadenhead in 2008 gesloten is zijn er in Augustus 2009 nieuwe eigenaren gekomen die een doorstart hebben gemaakt. Opening Cadenhead, Amsterdam 29 en 30 aug 2009.

Na een aantal maanden lukte het niet en zijn ze in Januari dit jaar weer gesloten. Deze hele ontwikkeling staat in bovenstaande post.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Sjoerd
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Sjoerd » 25 Okt 2010, 13:55

Wat ook wel eens gebeurt is dat clubleden en dergelijke samples aanbieden van hun eigen whisky's. Hier heb ik ook wel een paar keer gebruik van gemaakt en dan kan je toch veel leuke dingen proeven. Ik probeer tegenwoordig zo min mogelijk te kopen wat ik nog niet geproefd heb en dat gaat steeds beter en beter.

Drinks & Gifts in Krommenie verkoopt wat samples, www.whiskysamples.eu doet het ook, en Master of Malt in Engeland maakt nagenoeg alles open wat je vervolgens per 3cl kan aanschaffen. Het kost wat meer onderzoek werk omdat je de samples natuurlijk moet kopen, maar tot nu toe heeft het me behoed voor een aantal miskopen en ik zal NOOIT zeggen dat whisky's voorproeven op die manier vervelend is :)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Samples kopen

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Okt 2010, 17:24

Sjoerd schreef:...Drinks & Gifts in Krommenie verkoopt wat samples, http://www.whiskysamples.eu doet het ook, en Master of Malt in Engeland maakt nagenoeg alles open wat je vervolgens per 3cl kan aanschaffen. Het kost wat meer onderzoek werk omdat je de samples natuurlijk moet kopen, maar tot nu toe heeft het me behoed voor een aantal miskopen en ik zal NOOIT zeggen dat whisky's voorproeven op die manier vervelend is :)

Daarover hebben we inderdaad al een en ander Sjoerd. Onder dit onderwerp valt nu wel erg veel. Ook NaT's en Festivals etc.
Samples zijn bij veel slijters in diverse maten te koop. Een aantal maakt ze zelf maar meer en meer zie je die van b.v. RareWhiskySite aangeboden, in webshops en etalages.
Zie als het over samples gaat b.v.
Een "sample swap" wat is dat ? en de diverse links in het eerste bericht daar.
Ook
Gedeelde Vreugde, Whisky samples delen. Ervaringen ?
RareWhiskySite.com
WhiskySamples.eu
Sample Sale van Teun etc.

Een andere mogelijkheid is iets als de Bottle Share 2 - SMWS. Maar dat is eigenlijk ook een ander onderwerp. Het gaat dan eigenlijk om kleine flessen (grote sample). Kun je natuurlijk ook doen voor je een hele fles koopt maar daar moet je dan vervolgens nog maar aan zien te komen.
Laatst gewijzigd door Piet op 25 Okt 2010, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”