Bowmore expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Bowmore expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 13 Sep 2013, 20:15

totalatool schreef:Zojuist heb ik bij Bowmore een dram 1997 16yo cs single cask (hand-filled) first fill sherry geproefd. Die fles kon ik alvast niet laten staan, dus ik heb net zelf labels zitten plakken. :)

Wow wat gaaf!
0 x
BAM! - ook op Facebook

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 16 Sep 2013, 14:08

Wat vinden jullie van de aangekondigde nieuwe 'devil's casks' van Bowmore?

http://www.bowmore.com/news/devils-casks/

Lijkt mij erg interessant. Hopelijk kan ik er eentje bemachtigen...
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 16 Sep 2013, 14:34

WhiskyWerner schreef:Wat vinden jullie van de aangekondigde nieuwe 'devil's casks' van Bowmore?

First fill sherry casks dus. Ben benieuwd, maar of het echt iets voor mij is vraag ik me af. Kan me voorstellen dat de sherry erg overheerst, en in hoeverre haal je er dan nog de echte Bowmore karakteristieken er uit?

Vaag verhaal van de marketing trouwens :P
Legend has it that the devil once visited the church in Bowmore. Now if you’ve ever seen it,you’ll know that the church is circular, built that way (so it’s said) so there would be no corner in which the devil could hide. The local congregation spotted the devil and chased him down through the village, into the gates of Bowmore Distillery. Here, the warehousemen were filling casks and loading them aboard the paddle steamer, The Maid of Islay. Gates and doors locked tight shut, every inch of the distillery was searched, but to no avail. As legend goes, the devil escaped in a cask of Bowmore bound for the mainland.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 16 Sep 2013, 16:17

WhiskyWerner schreef:Wat vinden jullie van de aangekondigde nieuwe 'devil's casks' van Bowmore?

En zie de berichten vanaf 12 september in dit onderwerp.... 8-)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 16 Sep 2013, 16:19

Ik kan dat denk ik juist wel waarderen. Het karakteristieke vermengd met de sherry. Zo vind ik ook de PX Cask van Laphroaig lekker.
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Echoes
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Echoes » 17 Sep 2013, 18:55

Vant weekend Tempest Batch3 gedronken. Echt een superlekkere Bowmore, wellicht mn volgende whisky-aankoop!
Aanrader
0 x

matthias01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor matthias01 » 17 Okt 2013, 19:18

Hey iedereen,

Ik twijfel of ik de bowmore 1989 23y zou kopen. Vind deze momenteel vrij duur staan.

http://www.thewhiskyexchange.com/P-21213.aspx

Er zijn 12000 flessen van gemaakt en vele winkels durven nu al 490euro vragen, maar heb er ook al eentje gevonden voor 410euro...

Dus er is blijkbaar toch wel een grote prijsmarge tussen de winkels, vandaar dat ik denk dat de prijs nog zal dalen...?

Wat denken jullie?

grtz
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Okt 2013, 19:30

matthias01 schreef:Ik twijfel of ik de bowmore 1989 23y zou kopen. Vind deze momenteel vrij duur staan.

Tsja, ik twijfel geen moment.
Ik vind het een volledig over-the-top prijs voor 'n 23 jaar oud.
Maar goed, ik ben dan ook niet heel merkvast, en heb geen merk-gebonden verzameldrang.... en speculeren met whisky doe ik ook al niet.
Zal vast niet slecht zijn maar voor dat geld kan ik qua organoleptisch genot wel wat anders (anderen!) vinden.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Okt 2013, 19:41

matthias01 schreef:Dus er is blijkbaar toch wel een grote prijsmarge tussen de winkels, vandaar dat ik denk dat de prijs nog zal dalen...?

Wat denken jullie?

Wat Piet zegt: te duur voor een 23yo. En helaas, de prijs zal niet dalen.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Okt 2013, 20:42

Wat denken jullie?

Wat ik denk van deze prijsstelling is niet geschikt voor tere zieltjes. Zelfs als ik vanuit het oogpunt van de verzamelaar probeer te kijken, zie ik een hele linke investering. De stokerij bestaat nog en stookt nog. Het is geen Karuizawa of Port Ellen, maar er wordt wel een Karuizawa/PE-prijs aan gehangen.

Ik hoop hartgrondig dat deze stunt niet zal lonen, want stel dat hij goed verkoopt, dan is dat het begin van het einde van de betaalbaarheid van whisky van middelbare leeftijd. Ik vraag mij echt af of hij voor deze prijs binnen afzienbare tijd nog uitverkocht raakt. Mocht dat zo zijn, dan is dat een teken dat de whisky bubble echt op knappen staat.

Dan vind ik bijvoorbeeld de Devil's Casks die een paar posts hierboven genoemd staat vele malen interessanter. Dan hou je ook nog wat centen over voor 1 of meer onafhankelijk gebottelde Bowmore's, bijvoorbeeld die van eind jaren-90. Genoeg voorbeelden van mooi spul uit die tijd, kijk maar eens op whiskybase. Zo vond ik een recente Bowmore van Cadenhead (1998, small batch, 46%) best goed. Wellicht niet verzameltechnisch, maar smaaktechnisch zeker.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 17 Okt 2013, 21:01

Het is wel een goede testcase inderdaad, zoals Arjen zegt. Als deze gewoon uitverkoopt dan hoeven we waarschijnlijk niet lang meer te wachten op het klappen van de bubbel.

*matti doet een schietgebedje*
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Okt 2013, 21:35

Arjen, Matthijs, leg jullie redenatie eens uit? Als deze uitverkoopt, wat doet jullie dan denken dat de zogenaamde zeepbel dan snel klapt? Ik zou dat eerder verwachten indien dit soort bottelingen niet meer verkopen en de prijzen dientengevolge wel zullen moeten zakken. Zolang deze prijzen door de markt geaccepteerd worden, zal er niet snel iets veranderen denk ik.
0 x
Afbeelding

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Okt 2013, 21:53

totalatool schreef:Arjen, Matthijs, leg jullie redenatie eens uit?

Ik heb het misschien wat ongelukkig uitgedrukt. In mijn geval is het een gevalletje wishful thinking. Ik hoop dat de bubbel klapt en dat ze niet met dit soort stuntprijzen wegkomen.

Maar inderdaad, zolang de markt dit betaalt zit er nog lucht in de bel. De bel is dan wel meer dan 2x gegroeid het afgelopen jaar. Nu heb ik niet veel verstand van economische bellen, maar als er zo plots een zo sterke groei plaatsvindt, dan is de rek er toch wel uit? De markt is toch niet gek? Of wel? :?
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

matthias01
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor matthias01 » 18 Okt 2013, 10:39

thx voor de raad boys,maar kan voorlopig niet meer doen dan even afwachten en hopen dat hij nog een beetje daalt :Cry
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Okt 2013, 10:45

matthias01 schreef:thx voor de raad boys,maar kan voorlopig niet meer doen dan even afwachten en hopen dat hij nog een beetje daalt :Cry

Tsa, het levenspad van een Bowmore verzamelaar gaat niet over rozen. Zeker niet nadat het in 1994 helemaal is overgenomen door Suntory (Nika). Die Jappaners weten wel raad met prijzen :Cry
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”