Deunemans schreef:[...] dat je focus op de duurdere flessen komt te liggen [...] en dat je daardoor een grote range van fantastische whiskies overslaat die bijdragen aan je 'ontwikkeling' als whisky-drinker. [...]
Hier klinkt een beetje in door dat je als 'gevorderde' whiskydrinker uiteindelijk toch wel in de dure flessen terechtkomt en dat die per definitie kwalitatief beter zijn (interpretatie van mij, ik kan het mis hebben). Ik vraag me af of dit altijd het geval is.
Ik zat ook een tijdje op de lijn 'oud (en dus duur) is beter' (dat is gemiddeld gezien toch de heersende mening), maar heb mijzelf op een gegeven moment eens diep in de ogen gekeken en gevraagd of de ervaring van een uitstekende oude whisky (gelaagdheid, ontwikkeling, houtinvloed, smaken die je op jonge leeftijd niet vindt) eigenlijk zoveel beter is dan de ervaring van een uitstekende jonge whisky (kracht, levendigheid, spirit-invloed, smaken die je op oude leeftijd niet meer vindt).
Mijn persoonlijke verdict was dat ik het allebei gelijkwaardig kan waarderen (let op: persoonlijke smaak, uw ervaring kan afwijken...). Voor mij hangt het dus op prijs, en dan is jonge(re) whisky ineens heel aantrekkelijk.
Mijn excuses voor het lichtelijk kapen van dit topic

Matthijs, whiskynerd.