Het definiëren van een whiskyliefhebber of aficionado

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Jay-Ron
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Het definiëren van een whiskyliefhebber of aficionado

Ongelezen berichtdoor Jay-Ron » 20 Mar 2010, 16:55

Uit Hoeveel whiskydrinkers in Nederland?

jpvdw schreef:Maar whiskydrinkers zijn er best veel, maar hoeveel connaisseurs zoals wij zijn er?

Ik bedoel: Ik stond vandaag bij de slijter en iemand voor mij sprak de letterlijke woorden tegen zijn partner: Ik koop alleen single malt als ze in de aanbieding zijn en ging met een half flesje Famous Grouse naar huis....kan best lekker zijn als je er van houdt, maar koop dan een Black Bottle ofzo...

Bovendien had hij morgen een 'proeverij', ja ja Maar In mijn ogen ben je dan geen whiskydrinker, maar iemand die whisky drinkt (grote nuance).

Ik was met interesse het onderwerp 'hoeveel whiskydrinkers in Nederland' aan het lezen toen ik deze laatste reactie tegenkwam. Dit vond ik eigenlijk wel een heel interessante gedachte. Want hoe definieer je een whiskyliefhebber.
Moet je whiskys verzamelen om een liefhebber te zijn? Of moet je veel verschillende (malt)whiskys drinken om een liefhebber te zijn?

Je zou het kunnen definiëren als:
"een whiskyliefhebber is iemand die graag whisky drinkt."

Maar ik vind dit weer te kort door de bocht, want ik ken wel iemand die drinkt graag JW Red label. Nou ja drinken, je kan het beter zuipen noemen als er op een avond een 1/3 van een fles doorheen gaat.

Hoe denken jullie hierover, hoe zouden jullie een whiskyliefhebber omschrijven?
0 x

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Het definiëren van een whiskyliefhebber

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 20 Mar 2010, 18:26

Nou ja drinken, je kan het beter zuipen noemen als er op een avond een 1/3 van een fles doorheen gaat.

Jeetje , zo weinig.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2010, 20:00

Jay-Ron schreef:"een whiskyliefhebber is iemand die graag whisky drinkt."

Maar ik vind dit weer te kort door de bocht

Als je de betekenis van liefhebber in van Dale als een uitgangspunt gebruikt kom je al verder.
1 - iemand die veel van iets houdt, zich erg interesseert voor iets. hyperoniem: persoon
2 - iemand die zich met iets bezig houdt zonder vakkundig te zijn. synoniem: amateur

Om met 2 te beginnen: het is dus iemand die zich als amateur bezighoudt met whisky.
Maar punt 1 geeft aan dat het een persoon is dus ook een professional kan zijn.

Het gaat dus om een persoon, hetzij amateur of professional.
Die veel van whisk(e)y houdt en zich er bovendien voor interesseert.

Dus alleen drinken en lekker vinden, hoe veel dan ook, maakt je geen liefhebber.

De definitie van punt 2 "zich met iets bezig houden" maakt het wat lastiger omdat alléén drinken je ook bezighoudt.
Echter, Van Dale: bezighouden
1 - iemands aandacht in beslag nemen
2 - werk verschaffen

Het is dus wel degelijk meer dan drinken "iemands aandacht in beslag nemen".
Als je i.p.v. drinkt, proeft komt dat al meer in de richting. Als je dat dan ook doet met interesse is het onvermijdelijk dat je er meer vanaf dient te weten.

Ik zou het dan als volgt definiëren.
Whiskyliefhebber:
Iemand (amateur of professional) die zich bezighoudt met en geniet van whisky en interesse heeft voor alle aspecten ervan.
Onderdeel van het "bezig zijn met" kan wel of niet verzamelen zijn.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Mar 2010, 20:03

Jay-Ron schreef:Moet je whiskys verzamelen om een liefhebber te zijn?

Nee, lijkt me niet
Jay-Ron schreef:moet je veel verschillende (malt)whiskys drinken om een liefhebber te zijn?

Moet niet, maar ik denk dat een liefhebber wel meerdere whiskies kent dan de Johnnie Walker Red Label die je noemde (bijvoorbeeld).

Een whiskyliefhebber is naar mijn idee iemand die graag whisky drinkt, maar ook wat meer over de drank weet. Het verschil tussen een blend en een malt, bourbon, etc. Wat zijn de regionen van Schotland? Wat typeert een Islay whisky?

Wanneer iemand 'wat meer' af weet van een onderwerp en er interesse in toont (en uitbreidt) lijkt het me een liefhebber.

BTW: je hoeft trouwens niet eens whisky te drinken om liefhebber te zijn: je kan liefhebber zijn van voetbal (supporter), zonder het zelf (actief) te spelen...

:schotland

EDIT: Hmm... Piet, je was me net voor :lol:
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2010, 20:09

JayDie schreef:BTW: je hoeft trouwens niet eens whisky te drinken om liefhebber te zijn: je kan liefhebber zijn van voetbal (supporter), zonder het zelf (actief) te spelen...

Bij voetbal staan de beste stuurlui aan wal. ... Voetbal is én doe én kijksport. Whisky is primair om te drinken.

Met whisky werkt dat zo niet aangezien je dan totaal niet weet waarover het nu werkelijk gaat. Dat noem ik geen "houden van".
Laatst gewijzigd door Piet op 20 Mar 2010, 20:38, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Mar 2010, 20:52

Piet schreef:Bij voetbal staan de beste stuurlui aan wal. ... Voetbal is én doe én kijksport. Whisky is primair om te drinken.

Met whisky werkt dat zo niet aangezien je dan totaal niet weet waarover het nu werkelijk gaat. Dat noem ik geen houden van.

Heb je ook wel weer gelijk in :duimop Anders lijkt het zo'n slijter die denk waar hij/zij het over heeft ;-)
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 20 Mar 2010, 21:42

Misschien mag ik me hier een klein beetje mee bemoeien en zo niet, dan verwijderen jullie gewoon deze post, oké?
No problem!

Een whiskyliefhebber, het woord zegt 't al, is iemand die "whisky lief heeft". Hij is iemand(ook wel whisky-aficionado genoemd, of whiskylover - met dit woord heb ik toch 'n beetje moeite, sorry hoor!), die - en nu kijk ik even naar mijzelf - als 'ie 's morgens opstaat, al weer een beetje of soms een heleboel aan whisky denkt of bijv. z'n glas van de avond ervoor even pakt en ruikt aan 't glas, benieuwd als 'ie is naar de geur, die er, waarschijnlijk, nog inhangt. Ik zeg wel 'ns tegen vrienden, kennisen, bekenden, die op de hoogte zijn van mijn passie, want dat is 't uiteindelijk, dat ik (met whisky ;) ) op sta en er mee naar bed ga! En voordat jullie nu met allemaal opmerkingen hier over komen, ik ken ze allemaal!

Whiskyliefhebbers, zelf gebruik ik dus liever aficionado's, mensen, die 'n passie voor WHISKY hebben, zullen dit ongetwijfeld herkennen. Jullie zijn voor mij, zoals ik dat toch inmiddels aardig denk te kunnen inschatten, whisky-aficionado's. Waarschijnlijk toch iedere dag in meer of mindere mate met whisky bezig. Een belangrijk kenmerk is ook, dat deze mensen erg veel lezen over hun passie én, mits gewild natuurlijk, dat graag uitdragen aan de mensen, die belangstelling tonen. Op deze manier heb ik inmiddels aardig wat mensen kennis laten maken met dit speciale 'vocht'. En daar doe je(lees ik, I_SPEY) het toch voor. Er bestaat geen groter genot, als het delen van kennis met anderen, zeker mbt whisky. Er is ook iedere dag van het jaar nieuws over whisky, bijna ieder uur. En ja, dat lees ik allemaal heel graag, wat niet wil zeggen, dat je natuurlijk best wel 'ns wat vergeet/mist. It's all in the game.

Maestro, play on :violin
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Mar 2010, 22:00

I_SPEY schreef:als 'ie 's morgens opstaat, al weer een beetje of soms een heleboel aan whisky denkt of bijv. z'n glas van de avond ervoor even pakt en ruikt aan 't glas, benieuwd als 'ie is naar de geur, die er, waarschijnlijk, nog inhangt.

Ik zal even aanvullen. En het allerlaatste druppeltje opslurpt. :D
Voor de rest, René, herken ik HEEL VEEL in wat je daar geschreven hebt. Ik heb het helemaal met je eens. Ik zou het niet beter kunnen zeggen dan dat. :duimop
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2010, 22:06

I_SPEY schreef:Misschien mag ik me hier een klein beetje mee bemoeien en zo niet, dan verwijderen jullie gewoon deze post, oké?
No problem!

:offtopic Maar René, wat een terughoudendheid. Daar gaat het op het forum juist om. Betrokkenheid en interactie.
Misschien komt dat door mijn korte definitie die nogal definitief over komt (what's in a name ?).
Zo is die zeker niet bedoeld. Ook al staat hij vetgedrukt, het is zo weer aangepast.
Dat ik mijn best doe en waardoor dat zo lijkt, mag je beschouwen als een beroepsdeformatie o.i.d. Persoonlijk heb ik daar geen hinder van hoor.
Mijn definitie is kort en bondig maar dat is als antwoord op de originele vraag en definitie van Jeroen.

Dat dit vervolgens een tweegesprek lijkt tussen John en mij, dat is puur toeval... komt inderdaad meer voor...

Jouw aanvulling is van harte welkom en zeer herkenbaar. Ik snuffel al jaren aan lege glazen van de vorige dag. Dat is trouwens begonnen met wijn. Daarin zijn soms ook extremen te vinden qua "zware geuren".

Van Dale passie
1 - hartstochtelijke liefde voor iets of iemand

Dit gaat wel een tandje verder. Dan krijg je toch meer een gepassioneerd liefhebber.... Maar inderdaad waar ligt de grens en hoe vast ligt die, hoe rekbaar, voordat een liefhebberij een passie wordt ?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mar 2010, 22:17

I_SPEY schreef:Whiskyliefhebbers, zelf gebruik ik dus liever aficionado's,....

Bron: http://www.Woorden.org

aficionado' komt NIET voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en de spellingwoordenlijst van OpenTaal. Dit wil niet zeggen dat het fout gespeld is. Woorden die niet vaak worden gebruikt, encyclopedische ingangen en woordgroepen worden niet of zelden opgenomen in deze lijsten.

Het staat ook niet in (mijn) Van Dale. Maar we weten dat als het maar vaak genoeg gebruikt wordt het er uiteindelijk wel in komt. ... a fi cio nado ... aficionado ... aficionado's ... hmmm...
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 20 Mar 2010, 23:12

Moet je dat woord, aficionado dus, 'ns googelen.... Het wordt redelijk veel gebruikt, Piet. Maar ik probeer allen maar duidelijkheid te verschaffen en heb absoluut op niemand iets op- of aan te merken!
En binnen deze wereld zijn er weer deskundigen, zoals Hans Offringa, Jean-Marie Putz, Nico Meijboom, Robin Brilleman, Jock, Bob Minnekeer en nog vele anderen, natuurlijk!

Whisky is voor mij een passie :D
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 21 Mar 2010, 10:25

Dus alleen drinken en lekker vinden, hoe veel dan ook, maakt je geen liefhebber.

Als iemand de hele week werkt en op vrijdag en zaterdagavond gezellig zit genieten van een paar glazen whisky dan is dat voor mij een liefhebber. Van Dale is voor mij niet leidend daarin. (Misschien wel geschreven door een cola liefhebber).

Maar waarom moet alles in een hokje worden geplaatst en gedefinieert worden. Daar hebben ze in de vogel wereld ook al zo'n last van. Tel je anders niet mee dan??
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Mar 2010, 12:08

johan brugge schreef:
I_SPEY schreef:als 'ie 's morgens opstaat, al weer een beetje of soms een heleboel aan whisky denkt of bijv. z'n glas van de avond ervoor even pakt en ruikt aan 't glas, benieuwd als 'ie is naar de geur, die er, waarschijnlijk, nog inhangt.

Ik zal even aanvullen. En het allerlaatste druppeltje opslurpt. :D
Voor de rest, René, herken ik HEEL VEEL in wat je daar geschreven hebt. Ik heb het helemaal met je eens. Ik zou het niet beter kunnen zeggen dan dat. :duimop

Chapeau, I_SPEY! Ben het ook met je eens! :duimop

Echter... ik 'slurp' niet dat laatste druppeltje op (heb het glas de vorig avond al uitgewrongen :lol: ), maar ik zet er altijd een laagje water in (net zoveel als dat je whisky doet) en geniet dan van m'n alcoholvrije dram :-)
0 x

Jay-Ron
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Jay-Ron » 21 Mar 2010, 21:21

JayDie schreef:Echter... ik 'slurp' niet dat laatste druppeltje op (heb het glas de vorig avond al uitgewrongen :lol: ), maar ik zet er altijd een laagje water in (net zoveel als dat je whisky doet) en geniet dan van m'n alcoholvrije dram :-)

Interessant nog nooit geprobeerd, maar zal dat binnenkort eens doen.

KSB66 schreef:Maar waarom moet alles in een hokje worden geplaatst en gedefinieert worden. Daar hebben ze in de vogel wereld ook al zo'n last van. Tel je anders niet mee dan??

Ik heb deze vraag niet geplaatst om alles maar in een hokje geplaatst te zien. Ik vind het juist interessant om over dit soort dingen na te denken. Je ziet al wel dat er een aantal verschillende meningen zijn en dat vind ik juist zo leuk.
Het vult elkaar aan.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Mar 2010, 23:56

Jay-Ron schreef:Ik heb deze vraag niet geplaatst om alles maar in een hokje geplaatst te zien. Ik vind het juist interessant om over dit soort dingen na te denken. Je ziet al wel dat er een aantal verschillende meningen zijn en dat vind ik juist zo leuk.
Het vult elkaar aan.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik had er ook nog iets over gezegd in viewtopic.php?f=9&t=671#p5215 helemaal onderaan in mijn bericht.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”