Twentse whisky: "Karakter"

Whisky uit overige landen, dus niet onder te brengen in een land- of regio-specifiek forum.
Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Twentse whisky: "Karakter"

Ongelezen berichtdoor Pellie » 20 Jul 2013, 23:31

Karakter, een exclusieve whisky uit Twente

De eerste Twentse whisky heet Karakter en is nog niet op de markt. Maar dat zal niet lang meer duren; de vaten liggen al enkele jaren te rijpen bij Gerard Velthuis van Erve Sculte aan de Uelserweg in Mander. Nog net niet in Duitsland....
Laatst gewijzigd door Piet op 20 Jul 2013, 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Graag iets meer dan alleen een link plaatsen. Dank.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Twentse whisky: "Karakter"

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Jul 2013, 10:18

Vervolg van Karakter, whisky uit Twente, met filmpje van Jock erbij

De allerbeste zijn en er net zoveel prijzen mee winnen als met zijn fruitborrels - ofwel Schnaps. Dat is wat oud-reclameman Gerard Velthuis (62) met zijn single malt Twentse whisky, onder de welluidende naam Karakter, hoopt te bereiken. Het voor Nederland unieke product is nog niet op de markt, maar dit zal niet lang meer duren. De vaten met het 'levenswater' liggen namelijk al enkele jaren achter slot en grendel te rijpen bij stokerij Erve Sculte, het domein van Velthuis in Mander.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 24 Jul 2013, 14:46

Voor diegen die geïnteresseerd is in een fles, kan je je aanmelding via deze site bij " contact. Gerard Velthuis zal je dan op de reserveringslijst zetten.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 27 Aug 2013, 19:48

Ik kan je wel vertellen dat ik wel heel erg onder de indruk ben van de whisky tot nu toe. Het wordt alleen maar beter ook. Ik ga in de herfst om weer te proeven hoe hij nu is geworden. Gerard heeft fantastische fruit Edelbrand ook. Helemaal te gek. Ik hoop dat ik hem kan enthousiasmeren voor een vaatje over te gieten in een ex Edelbrand vat voor narijping om te zien wat dat wordt. In ieder geval nog niet klaar om te bottelen. Erg jong nog maar oh zo veel belovend. Lijkt een beetje op een Bourbon nu al eigenlijk, al is het een Single Malt
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 27 Aug 2013, 19:58

Jock schreef:Ik kan je wel vertellen dat ik wel heel erg onder de indruk ben van de whisky tot nu toe. Het wordt alleen maar beter ook. Ik ga in de herfst om weer te proeven hoe hij nu is geworden. Gerard heeft fantastische fruit Edelbrand ook. Helemaal te gek. Ik hoop dat ik hem kan enthousiasmeren voor een vaatje over te gieten in een ex Edelbrand vat voor narijping om te zien wat dat wordt. In ieder geval nog niet klaar om te bottelen. Erg jong nog maar oh zo veel belovend. Lijkt een beetje op een Bourbon nu al eigenlijk, al is het een Single Malt

Ik heb Gerard gemailt en sta op de lijst ;-)
Was paar weken geleden bij slijterij Berendsen in Enschede en die had Karakter in de schappen staan, alleen deze mocht nog geen whisky genoemd worden, omdat ie nog te jong was. Heb mogen proeven en was denk ik net zo onder de indruk dan jij. Ik ben iig erg nieuwschierig wat er straks gebotteld gaat worden!

P.S.: Als je in de herfst daar heen gaat, mag ik dan als echte Tukker als introducee mee? :lekker
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 16 Sep 2013, 21:45

Twents Whisky Karakter.
Sample 1. Ongeturfde whisky uit Mander in Twente van Erve Sculte.
2 jaar op vat en 47%
Neus: Nog veel invloed ven het nieuwe destillaat. Scherp.
Met ietsje water meer fruittonen. Citrus, appelschil fris.

Mond: Zachter dan de smaak. Basterd suiker. Jonagold appel als het net geschild is. Dreigt toch iets te scherp te worden. Tannine in de wangen.

Afdronk: Erg kort. Suiker zoetheid blijft hangen.

Sample 2. Wederom 2 jaar, maar iets later in het jaar en 64%

Neus: Basterd suiker! Amandelen. Boeren jongens. Rijpe abrikoos. Vanille.
Met water worden de zoettonen nog meer evident. Zoethout.

Mond: Fruit van de herfst. Late appels. Wederom de boeren jongens op brandewijn en vanille. Ja, bijna als een Armagnac zelfs.

Afdronk: Lang zoet, dan herstellen de zuren zich. Middellang

Sample 3: Bijna 3 jaar op vat en het gaat goed, want de alcohol is gezakt naar 63%

Neus: Bloemachtig. Viooltjes. Vanille. Boterkoek. Slechts weinig fruit. Beetje overrijpe peer.

Mond: Warm en zacht. Als een fijnere Armagnac. Stoofpeer. Haagse Hopjes. Zachte luchtige cake. Eierkoeken. Dan meer vanille. Melkchocola, biscuitjes. Met meer water komen die appeltjes terug.

Afdronk: Warm en nu al een stuk langer. Blijft ontwikkelen en de Haags hopje ( toffee) blijft hangen. Mokka en vanille komen om de hoek kijken aan het eind tezamen met halfzoete apples.

Conclusie: Karakter ontwikkeld zich mooi. De tannine is verdwenen. De zoettonen nemen nu de overhand op fruit. Ben benieuwd wat er gebeurt als het wat langer in het vat ligt. Hopelijk komen de fruittonen meer terug. Het is een whisky die wel bekoort nu al in de bijna 3 jaar versie. Op vat sterkte, overheerst de zoettonen. Met meer water komen allerlei extra fruittonen wel terug. Zou kunnen zijn dat met het bottelen op 46% o.i.d. een hele mooie whisky zal worden. Is nu al erg mooi. Niet te vergelijken met wat dan ook die ik eerder uit Nederland heb geproefd. Heeft iets heel aards in zich. Het wordt nu zaak om uit te kijken dat het niet teveel van het nieuwe hout invloed krijgt. Blijf bovenop zitten en in een ander gebruikte vat overzetten op tijd. Volgens mij kan het best jong gebotteld worden. Een eventueel volgende batch zal weer anders worden omdat de vaten al gebruikt zijn. Deze vaten zijn zeer actief en geven snel hun smaak en geur prijs. Maar dit vraagt ook om uit te kijken dat het niet teveel wordt. Deze whisky doet naar meer verlangen.
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 16 Sep 2013, 22:11

Mooi Jock. Ben erg benieuwd! :goedgedaan
0 x

WhiskyWerner
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 03 Jan 2014, 20:42

Ik heb het voorrecht gehad om tijdens het IWF in Den Haag bij Jock een sampletje te mogen proeven van deze whisky, de sample was 63%, maar dat proefde en rook je er niet aan af. Officieel nog geen whisky, want net niet 3 jaar oud, maar wel een heel veelbelovende, mooi gemaakte drank.

Vatinvloeden waren wel erg sterk (hij werd behoorlijk droog), dus waarschijnlijk hij zal wel overgestoken worden in een "rustiger" vat. Nog even geduld dus, maar dan hebben we er waarschijnlijk een mooie Nederlandse whisky bij!
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 03 Jan 2014, 22:21

Ik ben erg benieuwd!!
0 x

whiskybar
Senior
Senior

Twentse whisky

Ongelezen berichtdoor whiskybar » 01 Jul 2014, 15:49

Eind september komt de eerste botteling van de Twentse Whisky: Sculte uit. Eindelijk weer een nieuwe Nederlandse whisky.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Twentse whisky

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 01 Jul 2014, 16:27

Dat is leuk! Heb je wat meer info? Wie zit er achter? Waar komt het vandaan?
0 x
BAM! - ook op Facebook

whiskybar
Senior
Senior

Re: Twentse whisky

Ongelezen berichtdoor whiskybar » 01 Jul 2014, 16:45

Alle info te vinden op: www.stokerijervesculte.nl

Ik had mij al eerder ingeschreven en heb gisteren een email gehad dat ik een flesje krijg (koop), wel gelimiteerd aantal.
Toch leuk, na Zuidam met de Millstone, de Frysk Hynder en de Eyland Legend ( uit Bruinisse) weer een nieuwe Nederlandse whisky. En over een paar jaar komt de eerste Texelse whisky.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 04 Nov 2014, 12:46

Het goede nieuws: gisteravond is de eerste fles overhandigd aan Dik Wessels. Ook Jock Shaw heeft een fles gekregen.

Het slechte nieuws: een fles (50cl) kost 150 euro, terwijl eerder een prijs van 60/70 euro was gecommuniceerd. We hebben het hier over een drie jaar oude whisky.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Nov 2014, 13:28

Tja, er is toch al geen koppeling tussen kostprijs en prijs (behalve dan misschien bij de echte standaardbottelingen), dus je kan er zelf een getal op plakken. Hier is duidelijk gekozen voor "Premium"-prijzen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 04 Nov 2014, 14:37

Matti schreef:Tja, er is toch al geen koppeling tussen kostprijs en prijs (behalve dan misschien bij de echte standaardbottelingen), dus je kan er zelf een getal op plakken. Hier is duidelijk gekozen voor "Premium"-prijzen :)

Ik vind premium wel een erg nette bewoording.
0 x
Afbeelding

Terug naar “Whisky uit overige landen”