Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
PunxsutawneyPhil
Senior
Senior

Re: Welke whisky vind je ronduit vies of flink tegenvallen

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 04 Jul 2013, 12:41

Mijn niet-lekkere-whisky lijst:

1) Johnny Walker Red Label. Smaakt helemaal niet lekker.
2) Cardhu 12yo. Muffe nasmaak. Bah.
3) Dalmore 12 yo. Nare nasmaak wat ik classificeer als gember. Ik hou niet van gember.

:vies
0 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

Barman
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Barman » 04 Jul 2013, 13:18

Isle of Jura 16years Diurachs Own

Totaal niet wat ik ervan verwachtte na de Superstition en de de reguliere geproefd te hebben. Geen lange afdronk en een rare nasmaak die ik niet kon waarderen. Miskoopje denk ik :Cry
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 13 Aug 2013, 10:18

Door de jaren heen heb ik een aantal whisky's geprobeerd. Zowel Single Malt als Blended. Schotse, Amerikaanse en Ierse. Mijn lijst met afvallers. In het kort geef ik ook het "waarom" aan.

Scotse Single Malts

Glen Grant 10 years.
Glen Fiddich Special Reserve 12 years.

Deze gaven mij een vreemd mondgevoel, vond dat er weinig gebeurde.

Schots Blended

Johnnie Red Label (alsof ik een hap uit een sigaar nam en daar op kauwde).
Grant's Family Reserve (te moutig).
Vat '69 (rare smaak in de mond).
Ballantine's Finest (metaalachtig).
White Lion (te scherp).
Mulligans (te scherp).
Clan Murdock (te scherp).
Chivas Regal Premium Blended Whisky 12 years (onprettig mondgevoel).

Canada

Black Velvet 5 years.

Parfumsmaak.

Ierland

Jameson (unspecified)

Te zacht, weinig smaakbeleving.

Tullamore Dew

Te zacht en olie-achtig. Weinig tot geen smaakbeleving.
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Aug 2013, 10:38

Rockbass schreef:Door de jaren heen heb ik een aantal whisky's geprobeerd. Zowel Single Malt als Blended. Schotse, Amerikaanse en Ierse. Mijn lijst met afvallers.
...

Nou valt mij, met alle respect hoor, wel op dat je je begeeft in het goedkoopste segment van whisk(e)y. Ik vind het eigenlijk een teken dat je wellicht eens een klein beetje extra zou moeten uitgeven. In de zin van: ik zou liever een enkel glaasje drinken van iets dat ik wel lekker vind, dan twee glaasjes van iets dat te scherp en metaalachtig is.

Zo zag ik dat je wel erg tevreden bent over een Tomatin 12. Die is ook niet duur, maar wel een stapje boven de gemiddelde dram uit je lijstje hierboven.

Overigens wil ik zeker niet zeggen dat prijs alles is, maar als je in dat allergoedkoopste segment eigenlijk bijna niks lekker vindt, dan zou ik in de categorie €20-30 gaan kijken.
0 x
Afbeelding

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 13 Aug 2013, 13:46

Het is waar dat er goedkope whisky's bij staan, waar ik misschien niets van had moeten verwachten, maar ik geef gewoon een reactie op dit topic. Mogen goedkope whisky's daar niet genoemd worden?

Maar wacht even. Een Glen Talloch Rare & Old of Mansion House kosten maar iets meer en die vind ik wel lekker. Deze kosten rond de 14 euro. Een vat '69 of een Johnnie Walker Red Label kosten wel meer, maar vind ik niet lekker.

De Glen Grant zonder leeftijdsaanduiding vind ik lekkerder dan de 10-jarige Glen Grant. Hier zit ook een prijsverschil in en dan niet ten goede van de duurdere. En die zonder leeftijdsaanduiding kost minder dan 20 euro.

Ik wil gewoon een goede whisky waarvoor ik zo min mogelijk betaal. Die zijn er zeker. Het is natuurlijk ook een persoonlijke smaak.

Voor iets meer geld heb je een Aberlour 10 years of een Tomatin 12 years. Dat zijn voor mij ook de toppers, maar dat werd in dit topic niet gevraagd.

Groet
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Aug 2013, 13:53

Rockbass schreef:Het is waar dat er goedkope whisky's bij staan, waar ik misschien niets van had moeten verwachten, maar ik geef gewoon een reactie op dit topic. Mogen goedkope whisky's daar niet genoemd worden?

Dat mag zeker wel, zo is mijn post nooit bedoeld natuurlijk. Ik nam alleen een trend waar.
Je geeft zelf overigens ook al aan dat prijs niet een absolute graadmeter is voor kwaliteit of de vraag of iets je smaak is of niet. Het onhandige van dit topic in dit geval is dat je inderdaad niet kan zeggen wat je wel bevalt. :)
0 x
Afbeelding

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 13 Aug 2013, 14:03

Uiteraard zit er een trend in het uitproberen van goedkopere whisky's. Maar eerlijk gezegd komt dat voort uit mijn begintijd. En eerlijk is eerlijk, de prijs zegt niet altijd alles.

Groet
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Aug 2013, 21:22

Rockbass schreef:Uiteraard zit er een trend in het uitproberen van goedkopere whisky's. Maar eerlijk gezegd komt dat voort uit mijn begintijd. En eerlijk is eerlijk, de prijs zegt niet altijd alles.

Groet

Genoeg te vinden voor 'weinig'!
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Bouncer
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bouncer » 15 Aug 2013, 20:44

- Bunnahabhain 12yo, 46,3 %
Dit had een lekkere whisky kunnen zijn maar de overvloedige zwavel verpest alles :vies
(Krijgt over het algemeen toch wel goede recencies, misschien zijn sommige batches beter)
0 x
Afbeelding
“There are 2 things a Highlander likes naked , and the other one is Malt Whisky” (Sir Robert Bruce Lockhart)

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Aug 2013, 08:58

Bouncer schreef:- Bunnahabhain 12yo, 46,3 %
Dit had een lekkere whisky kunnen zijn maar de overvloedige zwavel verpest alles :vies
(Krijgt over het algemeen toch wel goede recencies, misschien zijn sommige batches beter)

Vreemd. Ik heb deze nu thuis staan en ik heb echt geen enkele aanwezigheid van zwavel kunnen ontdekken. Ik vraag me sowieso af waar die zwavel dan vandaan komt want voor zover ik weet is de 12yo volledig gerijpt in Amerikaans eiken (ex-bourbon) en die worden volgens mij niet met zwavel schoon gemaakt. Op voorwaarde dat ik mij niet vergis zou die zwavel dus uit de destillatie moeten komen? Vieze ketel? Te weinig kopercontact? Ik zou het eigenlijk niet weten...
0 x
BAM! - ook op Facebook

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 16 Aug 2013, 09:13

Willem vd K schreef:

Vreemd. Ik heb deze nu thuis staan en ik heb echt geen enkele aanwezigheid van zwavel kunnen ontdekken. Ik vraag me sowieso af waar die zwavel dan vandaan komt want voor zover ik weet is de 12yo volledig gerijpt in Amerikaans eiken (ex-bourbon) en die worden volgens mij niet met zwavel schoon gemaakt. Op voorwaarde dat ik mij niet vergis zou die zwavel dus uit de destillatie moeten komen? Vieze ketel? Te weinig kopercontact? Ik zou het eigenlijk niet weten...

De B12 (zie, zo klinkt het als een vitamine, dus gezond) is toch echt een sherried whisky. Ik heb een fles uit 2010 gehad, waarschijnlijk een van de eerste batches waarin op 46.3% werd gebotteld. Ik proefde ook duidelijk een zwavelinvloed (vuurwerk), maar ik vond dat nog wel kunnen. Niet iedereen is daarvan gecharmeerd.

Ik heb 1 tasting note gevonden van iemand die deze B12 omschreef als goud van kleur (mijn drankje was behoorlijk donker) en over zwavel werd niets gezegd. Misschien is men een beetje geschrokken van de feedback over de eerste batches.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 16 Aug 2013, 11:51

Voilà, bij deze dan. De Caol Ila 1981 Thosop.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 20 Aug 2013, 23:14

turfsmurf schreef:
Willem vd K schreef:

De B12 (zie, zo klinkt het als een vitamine, dus gezond) is toch echt een sherried whisky. Ik heb een fles uit 2010 gehad, waarschijnlijk een van de eerste batches waarin op 46.3% werd gebotteld. Ik proefde ook duidelijk een zwavelinvloed (vuurwerk), maar ik vond dat nog wel kunnen. Niet iedereen is daarvan gecharmeerd.

Ik heb 1 tasting note gevonden van iemand die deze B12 omschreef als goud van kleur (mijn drankje was behoorlijk donker) en over zwavel werd niets gezegd. Misschien is men een beetje geschrokken van de feedback over de eerste batches.

als je een beetje rondkijkt blijkt het bekend te zijn dat de "B12" heel erg veel verschil vertoonde. bij de eerder batch hebben heel veel mensen het over die "zwavel". Maar met de flessen van nu is daar dus geen spoor van te bekennen en is deze whisky heerlijk zacht en vol van smaak, scoort daardoor over het algeheel nu dus ook goede punten.

Welke mij erg tegenvallen zijn ondanks dat deze niet eens erg slecht scoren de Dalmore 12 yo en de Tullibardine 1993 vintage edition. Daarnaast gruwel ik alleen al bij het idee van een johnny walker en zal glen moray 8yo ook niet snel meer een plekje op mijn kast krijgen.
0 x
Afbeelding

PunxsutawneyPhil
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 26 Aug 2013, 15:51

PunxsutawneyPhil schreef:Mijn niet-lekkere-whisky lijst:

1) Johnny Walker Red Label. Smaakt helemaal niet lekker.
2) Cardhu 12yo. Muffe nasmaak. Bah.
3) Dalmore 12 yo. Nare nasmaak wat ik classificeer als gember. Ik hou niet van gember.

:vies

4) Redbreast 12yo Pot Still. De neus is geweldig, maar de afdronk viel vies tegen.
0 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 26 Aug 2013, 17:12

Grappig, de Redbreast vind ik juist 1 van de betere ierse whiskey!!
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”