Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Welke whisk(e)y drink je momenteel of heb je net op ?

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 06 Aug 2013, 17:48

Bij wijze van aperitief, een H2H van twee 10-jarige, Cask Strength, Batch 1, Islay - whisky's.

Daar houdt de vergelijking zowat op want de Laphroaig CS Batch 1 en Bowmore Tempest Batch 1 verschillen gigantisch van elkaar ( maar dat wist ik natuurlijk al :) ).

Vandaag wint de Bowmore Tempest. Op een andere dag zou dat zomaar omgekeerd kunnen zijn... maar wat is die Tempest complex, vol, in balans , ... Mweh, Heerlijke whisky !

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 06 Aug 2013, 19:00

Een Nikka from the Barrel..... :japan
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 06 Aug 2013, 20:24

En een Glenmorangie Quinta Ruban met een lekker stukkie mosterdkaas!!
0 x

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor whiksy » 06 Aug 2013, 22:09

Old Pulteney 12... Die heb ik gemist de afgelopen weken, had alleen Caol Ila en Glenfarclas mee op vakantie :)
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 06 Aug 2013, 22:12

Een glaasje Laphroaig CS batch 004. Heerlijk karakteristiek Laphroaig en zeer goed te drinken op cask strength.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Aug 2013, 10:28

Er kan bij mij weer een fles naar de glasbak: gisteren de laatste dram uit m'n fles Springbank 10 genomen.
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 07 Aug 2013, 10:45

Banzai schreef:
Kay schreef:Gisteravond twee zomerse whisky's:

Bladnoch 1993-2013 Signatory
Auchentoshan Valinch 2012

Na de scores op Whiskybase gezien te hebben, valt die laatste me toch wat tegen.

Ik heb de Valinch nog niet gedronken maar persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan de scores op Whiskybase. Die scores staan vaak zo ver uit elkaar. Ik ga eerder uit van scores van echte kenners of van samples die ik geproefd heb.

Moet ik misschien ook eens wat meer gaan doen. Over het alhemeen komen het gemiddeldes op Whiskybase behoorlijk in de buurt van de score die ik geef, dat heb ik bv. bij de VBT gemerkt. Maar dat geldt eigenlijk alleen als een whisky voldoende scores heeft om een beetje representatief te zijn. Die Valinch had echter pas 5 scores, wellicht dat daar een paar tussen zitten die niet geheel belangeloos zijn.
Heb vorige week een 32 jaar oude Allt-a-Bhainne geproefd, had 'm op 88 gescoord. Toen ik die score op Whiskybase in ging voeren, bleek dat ie tot dan toe gemiddeld op 80 stond, 7 punten lager dan die Valinch :?
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 07 Aug 2013, 12:02

Kay schreef:
Banzai schreef:
Ik heb de Valinch nog niet gedronken maar persoonlijk hecht ik niet veel waarde aan de scores op Whiskybase. Die scores staan vaak zo ver uit elkaar. Ik ga eerder uit van scores van echte kenners of van samples die ik geproefd heb.

Moet ik misschien ook eens wat meer gaan doen. Over het alhemeen komen het gemiddeldes op Whiskybase behoorlijk in de buurt van de score die ik geef, dat heb ik bv. bij de VBT gemerkt. Maar dat geldt eigenlijk alleen als een whisky voldoende scores heeft om een beetje representatief te zijn. Die Valinch had echter pas 5 scores, wellicht dat daar een paar tussen zitten die niet geheel belangeloos zijn.
Heb vorige week een 32 jaar oude Allt-a-Bhainne geproefd, had 'm op 88 gescoord. Toen ik die score op Whiskybase in ging voeren, bleek dat ie tot dan toe gemiddeld op 80 stond, 7 punten lager dan die Valinch :?

Ja precies, als je op Whiskybase pakweg 20 quoteringen hebt kan bijv. 10% van de hoogste en laagste scores weglaten en dan heb je een mooi gemiddelde. Maar voor referenties check ik toch liever de sites van Johan, Ruben en Serge. ;)
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Aug 2013, 12:19

Banzai schreef:Ja precies, als je op Whiskybase pakweg 20 quoteringen hebt kan bijv. 10% van de hoogste en laagste scores weglaten en dan heb je een mooi gemiddelde.

Zoiets doen ze daar al automatisch: de hoogste en laagste scores worden niet meer meegeteld in de berekening van het gemiddelde.
0 x
Afbeelding

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 07 Aug 2013, 12:56

totalatool schreef:
Banzai schreef:Ja precies, als je op Whiskybase pakweg 20 quoteringen hebt kan bijv. 10% van de hoogste en laagste scores weglaten en dan heb je een mooi gemiddelde.

Zoiets doen ze daar al automatisch: de hoogste en laagste scores worden niet meer meegeteld in de berekening van het gemiddelde.

Is dat zo? Dat wist ik niet. Als ik bijv. de Balvenie Tun1401 batch 5 bekijk, dan zie ik scores van 78 tot 98. Ligt toch wel ver uit elkaar :?
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 07 Aug 2013, 19:03

Net een glas Tomatin 12 years genoten. Die fles gaat al aardig leeg. Nu glas omspoelen en dan maar en glaasje Glen Moray drinken.

:jazzybass

Groet en proost
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 07 Aug 2013, 19:30

Zo, dat glas Glen Moray 12 years is ook al bijna op. Wat hierna? Een Black Grouse? Nog maar een glas Tomatin 12 years? Of een keer buiten de pot pissen en een glas Joseph Guy VS Cognac nemen?

In elk geval wordt het genieten.

Groet en proost
0 x

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 07 Aug 2013, 19:53

Glas is weer omgespoeld. Een tijdje staan dubben wat het zou worden. Het is geworden: Tomatin 12 years. Meesterlijke whisky.

Groet en proost
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 07 Aug 2013, 20:23

Braeval 91-13 the whisky mercenary.
Op 47,7% is ie op ideale drinksterkte. Zeer lekkere whisky, een aanrader om via deze fles (of andere recente 91'ers die uitgekomen zijn) eens deze minder bekende distillery te proberen.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Rockbass
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Rockbass » 07 Aug 2013, 20:25

Dat was alweer een glaasje Tomatin 12 years. Ben ik de enige die, misschien op de vroege avond, van whisky aan het genieten is?

Ga zo het glas weer omspoelen en eigenwijs afsluiten met een verrukkelijk cognacje Joseph Guy VS.

Groet en proost
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”