Accijnsverhoging leidt tot massale sluiting slijterijen

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Piet
Moderator
Moderator

Accijnsverhoging leidt tot massale sluiting slijterijen

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jun 2013, 10:17

Accijnsverhoging leidt tot massale sluiting slijterijen.

Onderzoek naar de effecten van de accijnsverhoging op gedistilleerd per 1 januari 2013 en nogmaals in 2014, toont aan dat de overheid 13,6 miljoen euro aan accijns en btw misloopt. Daarboven op verliest de staat jaarlijks circa 31 miljoen euro vanwege grensoverschrijdende aankopen van gedistilleerd. Het omzetverlies voor de slijters is groot, met als gevolg dat honderden werknemers in de slijtersbranche hun baan kwijtraken en dat een kleine 100 slijterijen hun deuren moeten sluiten....
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Re: Accijnsverhoging leidt tot massale sluiting slijterijen

Ongelezen berichtdoor Matti » 25 Jun 2013, 10:56

[...] uit de berekeningen van onderzoeksbureau Panteia in opdracht van de Koninklijke SlijtersUnie [...]

Voor de volledigheid :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 03 Jul 2013, 21:30

Vreemd onderzoek... accijnsverhoging heeft voor een 40% 0,7 liter fles een stijging op de prijs van een schokkender 32 eurocent !! Goh ga ik toch echt minder voor inkopen.

Ik denk dat slijtersunie wil proberen de accijnsstijging per 1 januari as te voorkomen (bier/wijn +15%, whisky ed +5%)
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 04 Jul 2013, 08:19

GJR schreef:Vreemd onderzoek... accijnsverhoging heeft voor een 40% 0,7 liter fles een stijging op de prijs van een schokkender 32 eurocent !! Goh ga ik toch echt minder voor inkopen.

Helaas komt er dan vaak 3 euro 20 bij... Zelfde als bij een slechte aardappeloogst, dan stijgt de frietprijs. Maar ik zie hem nooit meer dalen, ook niet bij een (eventueel) overshot...

Ik steek voor m'n bier al de grens over (als ik er toch ben). De overheid loopt dan niet de genoemde centen mis, maar de complete accijns.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 15 Jul 2013, 13:03

JayDie schreef:
GJR schreef:Vreemd onderzoek... accijnsverhoging heeft voor een 40% 0,7 liter fles een stijging op de prijs van een schokkender 32 eurocent !! Goh ga ik toch echt minder voor inkopen.

Helaas komt er dan vaak 3 euro 20 bij... Zelfde als bij een slechte aardappeloogst, dan stijgt de frietprijs. Maar ik zie hem nooit meer dalen, ook niet bij een (eventueel) overshot...

Ik steek voor m'n bier al de grens over (als ik er toch ben). De overheid loopt dan niet de genoemde centen mis, maar de complete accijns.

Op zich wel mee eens, maar dat ligt dan niet aan de accijnsstijging.. en helaas zit ik niet zo dicht bij Duitsland om daar even boodschappen te gaan doen
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

Thomberry
Senior
Senior

Accijns alcoholhoudende dranken omhoog in 2014

Ongelezen berichtdoor Thomberry » 22 Dec 2013, 17:25

Is dit voor jullie een reden om voor het nieuwe jaar wat flessen van de wishlist aan te schaffen?
De accijns op alcoholhoudende dranken gaat omhoog met 5,75% :boos
0 x
Afbeelding

Matje
Senior
Senior

Re: Accijns alcoholhoudende dranken omhoog in 2014

Ongelezen berichtdoor Matje » 22 Dec 2013, 18:22

Volgens mij gaat de accijns van 5% naar 5,75%. Dus dan valt het wel mee.
Maar ik kom er ook niet helemaal wijs uit. :Scratch
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Dec 2013, 10:51

Thomberry schreef:Is dit voor jullie een reden om voor het nieuwe jaar wat flessen van de wishlist aan te schaffen?
De accijns op alcoholhoudende dranken gaat omhoog met 5,75% :boos

Ik denk dat slijtersunie wil proberen de accijnsstijging per 1 januari as te voorkomen (bier/wijn +15%, whisky ed +5%)

Nee
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”