Nieuw hier: Rob w.

Als je wilt kun je hier in het kort aangeven wie je bent en vanwaar of wanneer je interesse voor Whisky is ontstaan dan wel wat je interesse of motivatie is. Deze achtergrondinformatie wordt door velen zeer gewaardeerd.
Rob w.
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Nieuw hier: Rob w.

Ongelezen berichtdoor Rob w. » 13 Jul 2013, 23:30

Hallo allemaal,

Ik ben Rob, redelijk nieuw in deze 'hobby'. Ik ben 2 jaar geleden eens naar een whiskybeurs geweest met een vriend maar totaal de verkeerde whisky's geproefd. Later van een andere vriend een whisky gekregen die ik wel erg lekker vond en zo een beetje begonnen met experimenteren. Ik koop zo'n 4 keer per jaar een lekker flesje tussen de 35 en 60 euro voor zo nu en dan een lekker glaasje.

Nadeel is dat ik zo ook tegen whisky's op advies aanloop die ik eigenlijk niet zo heel lekker vind.
Ik hoop dat ik hier wat beter advies krijg en wat gerichter kan kopen op wat ik lekker vind.

Grtz Rob
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Nieuw hier

Ongelezen berichtdoor totalatool » 13 Jul 2013, 23:33

Welkom!

Vertel eens wat je tot nu toe wel lekker vond, en wat je minder lekker vond?
0 x
Afbeelding

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 13 Jul 2013, 23:46

en wat viel er zo onder andere voor jou onder "de verkeerde whisky"..?

by the way... welkom! :hoedaf
0 x
Afbeelding

Rob w.
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rob w. » 13 Jul 2013, 23:51

Glenfiddich 12 jaar oud.
Ook hier stonden de smaken me erg aan. Ik vond het op zich ook best lekker maar nu ik de auchentoshan treewood heb gehad zou ik deze niet meer bestellen en liever voor de treewood gaan.

Auchentoshan treewood.
Heerlijke drank. Ik heb deze bij de plaatselijke slijter even mogen proeven. Ze vroegen daar 75 euro of zo dus ik heb hem elders gekocht maar wat een drank zeg. Lekker zacht, stroperig, honig achtig en een lekker nasmaak. Na een chocolaatje ook heerlijk. :goedgedaan

Zuidam Dutch Rye. Ik zie nu 5 jaar staan op die site maar ik zou zweren dat die van mij 7,5 of zo was.
De smaken stonden me erg aan maar door 50% alcohol vond ik hem veel te scherp. Normaliter drink ik zo nu en dan 1 of 2 glaasjes maar op het eind wilde ik gewoon dat ie op was zodat ik

Alvast bedankt voor het meedenken.
0 x

Rob w.
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rob w. » 13 Jul 2013, 23:52

Dit waren overigens de flessen van het laatste jaar. Daarvoor heb ik er ook nog 1 gehad maar heb de fles weggeknikkerd en weet niet meer wat het was.
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 14 Jul 2013, 00:09

heb die auchentoshan three wood zelf ook staan, superaanbieding van 40,- voor een volle liter.
inderdaad een lekkere whisky, erg vol van smaak...

gezien de fiddich lekker maar minder is dan de auchentoshan is , zou ik zeggen probeer ook de rich oack 14yo van fiddich eens, blijft een fiddich, maar met meer hout.

andere tips, betaalbaar en lekker.. , glenrothes select reserve, glen elgin 12yo, al wat pittiger.. glengalssauch revival en benromach 10yo, daarna bruichladdich the laddie ten. dan heb je al van diverse smaken de mildere versies gehad en kun je langzaam aan gaan wennen aan cask strengths ( sherry achtige a'bunath van aberlour is zo lekker ) of peaty en rokerige whisky's. ( ardbeg, lagavulin, talisker etc.. )

er is nog zooooo veel te ontdekken.. :hoera
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 14 Jul 2013, 09:32

Welkom hier!
Rob w. schreef:Nadeel is dat ik zo ook tegen whisky's op advies aanloop die ik eigenlijk niet zo heel lekker vind.
Ik hoop dat ik hier wat beter advies krijg en wat gerichter kan kopen op wat ik lekker vind.

Smaak is persoonlijk. Het feit dat iemand die een bepaalde whisky lekker vind, is geen garantie dat jij die ook lekker vind. Enige wat je kan doen: proberen. Doe dat dan niet op basis van het kopen van een hele fles, maar door proeverijen, festivals, clubs, samples onderling ruilen, etc.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuw hier: Rob w.

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Jul 2013, 15:35

Welkom Rob.

Ik zie dat er al wat hulp is geboden. Maar veel lezen hier gaat ook helpen.

Dit s ook een hulpmiddel om je smaak-richting te bepalen: Smaak diagram van een aantal (Classic) Malts.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 14 Jul 2013, 16:06

Welkom!!
0 x

Rob w.
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rob w. » 14 Jul 2013, 20:57

Hartelijk dank allen voor de hulp! Ik ga een neuzen. :goedgedaan
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 15 Jul 2013, 09:17

Welkom Rob!

:duimop
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Rob w.
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Rob w. » 23 Jul 2013, 21:18

Hallo mensen,

Om heel eerlijk te zijn heb ik een behoorlijk druk leven en niet veel tijd om te steken in proeverijen en dergelijke.
Ik ben naar de plaatselijke slijter gereden en heb op advies van haar (een hele gepassioneerde slijter) gekocht:
Afbeelding

Op zich een erg lekkere whisky. Iets zachter dan de auchentoshan threewood die ik zelf wat voller van smaak vind.
Toch ben ik tevreden met mijn aanschaf. Kan ik de komende maand weer af en toe een lekker glaasje pakken.
Volgende keer ga ik weer voor de auchentoshan threewood. Misschien bestel ik die er wel bij zodat ik af en toe eens kan wisselen. :duimop

Dank allen voor de hulp.
0 x

sw_reijnders
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor sw_reijnders » 23 Jul 2013, 22:00

je moet het vaak ook zien als prijs/kwaliteit verhouding.
en het seizoen/stemming, scheelt ook heel veel.

op dit moment drink ik de Auchentoshan Classic heel veel (voor 30 euro een hele mooie fles)
lekker licht fris fruitige whisky voor dit warme weer.

maar in de winter als het koud is, een goeie cask strength glendronach ofzo.
of bij de kachel een lekkere stevig gerookte Ardbeg Uigeadail -> kan ook prima bij de BBQ overigens :D

maar smaken zijn uiteraard persoonlijk, al kunnen verschillende factoren smaak wel flink beïnvloeden :)
0 x
Bas
mijn Afbeelding @ whiskybase.com

Desmo
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Desmo » 23 Jul 2013, 22:11

Dag Rob,

Heel herkenbaar wat je schrijft. Ik zou toch eens een keer een zaterdag of zondag vrijmaken en naar een whisky festival gaan. Als je je vooraf eens verdiept in de whisky flavour map, en je gaat daar eens flink proeven (wel notities maken!), dan heb je na 1 zo'n dag opeens zomaar een heel lijste met whisky's die je wel/niet lekker vindt. Dat is inderdaad goedkoper dan iedere keer een fles kopen "op de gok".
0 x

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 23 Jul 2013, 22:41

daar stem ik mee in, ik ben pas geleden naar de mitra wx geweest. 25 euro een kaartje
heb van te voren de lijst uitgeprint welke whisky aanwezig zou zijn en ben dat aan de hand van proefnotities gaan vergelijken met waarvan ik dacht dat het bij mij paste.

heb daar 17 verschillende ( hele kleine beetjes, ik moest nog wel kunnen lopen natuurlijk ;-) ) geproefd, en daar kwam uit dat 5 erg afweken van wat ik lekker vond, 4 vond ik hun geld niet waard, ook al smaakten ze prima, maar dus toch ook 8 waarvan ik direkte zekerheid kreeg dat ik die zou gaan aanschaffen.
daarnaast dus ook 9 waarvan ik het geld voor een hele fles niet heb neergelegd.. tel uit mn winst :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Terug naar “Even voorstellen, dat vinden we leuk !”