Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Stephan
Actief lid
Actief lid

Re: Proeverij: Welke whisky en welke volgorde ?

Ongelezen berichtdoor Stephan » 10 Jul 2013, 10:38

Piet schreef:Ziet er inderdaad mooi uit Stephan.
...en uh,... nu word ik wel nieuwsgierig naar die "Blackadder - The Legendary - Glenfiddich".
Wisten ze de prijzen of kwam deze er "onbevooroordeeld" uit als beste?

De prijzen werden pas na de proeverij bekend gemaakt. Dus ze waren onbevooroordeeld.

Het mooie was dat de Blackadder er bij het ruiken zeker niet bovenuit stak en zelfs door enkele als 'vreemd' werd omschreven. Maar dat veranderde dus na het proeven. Vooral de grote complexiteit aan zachte smaken werd een aantal maal als pluspunt genoemd.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 11 Jul 2013, 08:16

Komende zaterdag organiseer ik voor een paar vrienden en kennissen een kleine proeverij. Aangezien het bijna allemaal complete beginners zijn EN de proeverij niet veel mocht kosten heb ik besloten een soort introductie in Schotse malt whisky er van te maken. Met van elke regio een voorbeeld (liefst uit mijn eigen collectie, sommigen moest ik kopen) maar dan wel met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Dit is het rijtje geworden (flessen zijn al besteld), maar ik twijfel over de volgorde. Wat is jullie mening?

1. Blend: Ballantine's Finest -- Gewoon om even op te warmen en het verschil tussen (standaard) blend en goede single malt duidelijk te maken;
2. Lowland: Auchentoshan Valinch
3. Highland: Dalwhinnie 15yo -- Deze had ik al in mijn bezit, anders had ik ws een ander Highland voorbeeld genomen gok ik;
4. Islands: Isle of Arran 14yo
5. Speyside: Glenfarclas 105
6. USA/Bourbon: Buffalo Trace -- Even een leuk uitstapje van zoet naar zoeter voordat we naar de turf gaan. Leek me ook leuk het extreme verschil te laten proeven tussen Schotse malt en Amerikaanse Bourbon. Deze fles had ik ook al in mijn bezit;
7. Campbeltown: Springbank 12yo CS -- Klein beetje turf, leuke uitleg over turfrook etc.
8. Islay: Bownmore 10yo Tempest Batch 3 -- Volbloed peatbom, leuke afsluiter en waarschijnlijk onder de beginners qua smaak niet erg populair ;)

Wat vinden jullie? Qua geografie zou het logischer zijn om Islands na Speyside te doen (dus 4 en 5 omdraaien) maar volgens mij sluit dat qua smaak dan weer minder mooi aan. De Glenfarclas is volgens mij veel uitgesprokener, maargoed - dat is dus één van de flessen die ik vandaag pas binnen krijg. Ik heb zelf de 12yo veel gedronken en die is toch behoorlijk vol en zoet, een echte speysider.
0 x
BAM! - ook op Facebook

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 11 Jul 2013, 08:42

Ik zie 4 whisky's op cask strength in je line-up, iets wat beginners mss kan afschrikken.
Vooral die Valinch, super lekker trouwens, staat als 2e wat vreemd. Sowieso gaat je Dalwhinnie slap overkomen. Ik zou de CS'en achteraan plaatsen om dat te vermijden en om de beginners eerst wat opgewarmd te krijgen alvorens hen 55+ % whisky te schenken..
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 11 Jul 2013, 08:45

Voor complete beginners heb je wel voor heel veel CS gekozen. Mooie whisky's, maar wellicht niet een reële weergave. Zo krijgen ze wellicht de indruk dat elke whisky klappen uitdeelt ;).

Edit: mijn voorganger plaatste op hetzelfde moment een soortgelijke mening zie ik nu.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 11 Jul 2013, 09:21

BWhisky schreef:Ik zie 4 whisky's op cask strength in je line-up, iets wat beginners mss kan afschrikken.
Vooral die Valinch, super lekker trouwens, staat als 2e wat vreemd. Sowieso gaat je Dalwhinnie slap overkomen. Ik zou de CS'en achteraan plaatsen om dat te vermijden en om de beginners eerst wat opgewarmd te krijgen alvorens hen 55+ % whisky te schenken..

vmk schreef:Voor complete beginners heb je wel voor heel veel CS gekozen. Mooie whisky's, maar wellicht niet een reële weergave. Zo krijgen ze wellicht de indruk dat elke whisky klappen uitdeelt ;).

Edit: mijn voorganger plaatste op hetzelfde moment een soortgelijke mening zie ik nu.

Jullie hebben beiden een goed punt. Eerlijk gezegd heb ik die whisky's zo gekozen omdat ik ze in principe voor mezelf aanschaf en de anderen tegen een kleine vergoeding er van laat proeven. Die CS versies zijn dus eigenlijk uit eigen belang ;) (de Tempest had ik bv ook al). Ik dacht ze eigenlijk gewoon wat extra aan te lengen met water om het ABV dusdanig naar beneden te doen dat ze niet meer zo'n punch uitdelen :) Dat is dan meteen een leuke reden om te beginnen over het whisky vs water verhaal. Volgens jullie niet mogelijk?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 11 Jul 2013, 09:30

Ik vind eigenlijk dat je beginners nog niet lastig moet vallen met zulke heftige CS als de 105 en de Valinch. Het vereist best wat ervaring om de juiste hoeveelheid water toe te voegen zonder hem te verzuipen en als ze te voorzichtig doen, dan proeven ze daarna niets meer. Dalwhinnie moet zoals BWhisky zegt echt naar voren, gewoon na de Ballantine's. Uitstapje Buffalo Trace vind ik opzich heel leuk, maar die komt ook totaal niet tot zijn recht als je daarvoor een CS hebt gedronken. Een ander nadeel van de CS'en aangelengd met water is dat op die manier de groep een heel erg wisselende ervaring heeft. Als je met iemand over een whisky praat waarbij jij er 2 druppels water bij hebt gedaan en een ander een paar theelepels, dan is het best lastig om te vergelijken.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 11 Jul 2013, 13:00

OK, beginnersfoutje van mij dus ;) Ik ging er vanuit dat een CS wel gewoon te temmen was met genoeg water tot een reguliere smaakervaring. Ik wilde gewoon zelf het water voor ze toevoegen, bij allemaal even veel. Zoals ik al zei betalen de deelnemers (vrienden en kennissen) een heel kleine bijdrage dus het is wel de bedoeling dat ik zelf nog iets aan de restanten heb. Vandaar dat ik gewoon flessen van mijn eigen wishlist besteld heb, en flessen uit eigen collectie meeneem. Maar het is duidelijk dat ik de volgorde wat om ga gooien. Andere whisky's meenemen is voor nu ff niet mogelijk ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

WhiskyWerner
Senior
Senior

History of Whisky NaT

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 22 Jan 2014, 09:40

Als je een tasting zou willen organiseren waarbij je de geschiedenis van Whisky wilt langsgaan, welke whiskies zou je dan zeker willen terugzien? Iets wat in de buurt komt van Peat reek (New make), een bijzondere blend (Misschien iets waar Andrew Usher's naam aan verbonden is), en andere mijlpalen in de whiskygeschiedenis. Hier mag natuurlijk best wat fantasie aan te pas komen. Ik ben er zelf over aan het brainstormen, maar zoiets werkt natuurlijk het beste met input van anderen. Kom maar door!!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: History of Whisky NaT

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jan 2014, 15:53

WhiskyWerner schreef:Als je een tasting zou willen organiseren waarbij je de geschiedenis van Whisky wilt langsgaan, welke whiskies zou je dan zeker willen terugzien? ...

Er zijn inderdaad verschillende insteken. "de geschiedenis van Whisky " is behoorlijk breed.

Voor pak weg 1960 was het vooral blend en "all Malt" of Blenden Malt" pas in de zestiger jaren kwam Glenfiddich met een Single Malt. Ook pas in de jaren erna kwamen er IB's met whisky bottlingen.
En aangezien het begon in Ierland, vervolgens naar de Schotse Lowlands en dan naar de Higlands en Island (vooral om de belasting te kunnen ontduiken) is dat ook een invulling.
En niet te vergeten de zijsprong naar USA met Bourbon whiskey en de drooglegging en de ontwikkelingen in Japan vanaf ±1900. Andere landen zijn wellicht even buiten beschouwing te laten.
Maar hier moet je wel even voor gaan zitten dat is duidelijk.

PS: New make vind ik meer passen in het productieproces en minder in de geschiedenis.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

WhiskyWerner
Senior
Senior

Re: History of Whisky NaT

Ongelezen berichtdoor WhiskyWerner » 25 Jan 2014, 11:09

Piet schreef:
WhiskyWerner schreef:Als je een tasting zou willen organiseren waarbij je de geschiedenis van Whisky wilt langsgaan, welke whiskies zou je dan zeker willen terugzien? ...

Voor pak weg 1960 was het vooral blend en "all Malt" of Blenden Malt" pas in de zestiger jaren kwam Glenfiddich met een Single Malt. Ook pas in de jaren erna kwamen er IB's met whisky bottlingen.
En aangezien het begon in Ierland, vervolgens naar de Schotse Lowlands en dan naar de Higlands en Island (vooral om de belasting te kunnen ontduiken) is dat ook een invulling.
En niet te vergeten de zijsprong naar USA met Bourbon whiskey en de drooglegging en de ontwikkelingen in Japan vanaf ±1900. Andere landen zijn wellicht even buiten beschouwing te laten.
Maar hier moet je wel even voor gaan zitten dat is duidelijk.

Ok, een line-up zou dus kunnen zijn:

1 - Ierse blend of single pot-still (redbreast?) of Bushmills (eerste distilleerderij met een officiele licentie)
2 - Andere kwaliteitsblend (met een verhaal over Andrew Usher en Column Stills)
3 - Blended Malt (Monkey Shoulder?)
4 - Glenfiddich Expressie (1e met een officiele SM)
5 - Japanse Whisky (Nieuwe markten)
6 - Peated whisky (Drooglegging in Amerika en Laproaigh nog wel beschikbaar voor medicinale doeleinden)

Dit is natuurlijk mijn eerste hersenspinsel, je kunt ook je richten op de geschiedenis in Schotland zelf natuurlijk.

Meer suggesties zijn welkom!
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 06 Mar 2014, 13:45

Compass Box The Peat Monster 70cl
Compass Box The Spice Tree 70cl
Compass Box Oak Cross 70cl
Compass Box The Peat Monster 10th Anniversary 70cl
Compass Box Canto Cask 35 70cl

As woensdag een club n&t, welke volgorde zouden jullie hanteren?
Bvd. voor jullie reacties.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 06 Mar 2014, 14:25

Compass Box Oak Cross 70cl
Compass Box The Spice Tree 70cl
Compass Box The Peat Monster 70cl
Compass Box The Peat Monster 10th Anniversary 70cl

Compass Box Canto Cask 35 70cl zou ik voor of na de Spice Tree doen. Hangt een beetje vanaf of je de enorme verschillen in hout wil benadrukken, maar ik heb die Canto nooit geproefd dus zou ook kunnen dat die juist door de houten vaten weer erg veel op de Oak Cross lijkt. Peat Monsters altijd mee eindigen. Gouden regel blijft wat mij betreft toch van zacht fruitig vanille, naar sherry (zit er niet bij) naar peated.
0 x

Otje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Otje » 06 Mar 2014, 23:59

Peat Monsters wou ik idd ook mee eindigen, vooral leuk om het verschil tussen de reguliere en de 10th anniversary te benadrukken. Canto cask is ook cask strengh, denk dat ik die na spice tree doe. Bedankt Soundwave.
0 x
Afbeelding
I'd rather drink from the grain than the grape...

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Mar 2014, 15:30

geen probleem en mee eens dat je die cask strength dan idd na de OC en ST moet doen. Mocht die nou echt heel erg heftig zijn, dan zou ik wel een goede pauze tussen die Canto en de peat monsters doen want anders smaakt die Peat Monster weer onterecht slapjes omdat iedereens tong dan weer half verdoofd is. Hier staat trouwens nog wat meer uitgebreide info ook over de verschillende Canto's http://www.compassboxwhisky.com/pdf/CantoCask.pdf
0 x

ErickE
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ErickE » 17 Jun 2014, 22:51

Dit najaar ben ik weer van plan om voor vrienden een whisky tasting te organiseren. Deze keer heb ik bedacht dat het leuk zou zijn om een whisky die ik een tijd geleden heb gekocht via dit forum, een Sheep Dip Old Hebridean 1990 open te gaan maken. Aangezien het een blend is van Dalmore, Fettercairn en Ardbeg lijkt het me leuk om deze ook te proeven.

Mijn opstelling die ik nu voor ogen heb:
- Buffalo Trace Bourbon
- Fettercairn 1996 Signatory
- Dalmore 12 yo
- Ardbeg 10 yo
- Sheep Dip 1990 Old Hebridean
- Ardbeg Corryvreckan

Ik denk dat ik deze volgorde aan kan houden, maar ik ken dan ook alleen de Ardbeg 10 (ik wil zelf ook wel iets nieuws proeven natuurlijk :bigsmile )
Alvast bedankt voor jullie suggesties!
0 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”