Komende zaterdag organiseer ik voor een paar vrienden en kennissen een kleine proeverij. Aangezien het bijna allemaal complete beginners zijn EN de proeverij niet veel mocht kosten heb ik besloten een soort introductie in Schotse malt whisky er van te maken. Met van elke regio een voorbeeld (liefst uit mijn eigen collectie, sommigen moest ik kopen) maar dan wel met een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Dit is het rijtje geworden (flessen zijn al besteld), maar ik twijfel over de volgorde. Wat is jullie mening?
1. Blend: Ballantine's Finest -- Gewoon om even op te warmen en het verschil tussen (standaard) blend en goede single malt duidelijk te maken;
2. Lowland: Auchentoshan Valinch
3. Highland: Dalwhinnie 15yo -- Deze had ik al in mijn bezit, anders had ik ws een ander Highland voorbeeld genomen gok ik;
4. Islands: Isle of Arran 14yo
5. Speyside: Glenfarclas 105
6. USA/Bourbon: Buffalo Trace -- Even een leuk uitstapje van zoet naar zoeter voordat we naar de turf gaan. Leek me ook leuk het extreme verschil te laten proeven tussen Schotse malt en Amerikaanse Bourbon. Deze fles had ik ook al in mijn bezit;
7. Campbeltown: Springbank 12yo CS -- Klein beetje turf, leuke uitleg over turfrook etc.
8. Islay: Bownmore 10yo Tempest Batch 3 -- Volbloed peatbom, leuke afsluiter en waarschijnlijk onder de beginners qua smaak niet erg populair

Wat vinden jullie? Qua geografie zou het logischer zijn om Islands na Speyside te doen (dus 4 en 5 omdraaien) maar volgens mij sluit dat qua smaak dan weer minder mooi aan. De Glenfarclas is volgens mij veel uitgesprokener, maargoed - dat is dus één van de flessen die ik vandaag pas binnen krijg. Ik heb zelf de 12yo veel gedronken en die is toch behoorlijk vol en zoet, een echte speysider.