Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
reSeth11
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 16 Jun 2013, 11:46

Pellie schreef:
reSeth11 schreef:Vandaag gaan de GlenDronachs open. Waarschijnlijk de batch #1 en/of #2 en dan de Octarine en 20yo single cask 1990. Het is vaderdag of niet hè!? :gnif

Ik zou eerst met de Octarine beginnen als ik jou was!

Thanks, zal ik doen. :goedgedaan
0 x

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 19 Jun 2013, 09:13

Zondag alleen de GlenDronach CS batch #1 geproefd. Vond het niet echt weer voor een uitgebreide 'proeverij'.
In eerste instantie was ik wat teleurgesteld, omdat het eerste dat me te binnen schoot 'spiritus' was bij de neus. Nu ben ik ook nog niet héél veel anders gewend dan turf en rook, maar goed.
Daarna twee druppels water erbij gedaan, dit veranderde hem compleet mijns inziens. Daarna vol, zoeter (honing), rozijnen (denk ik, ben nog niet zo goed hierin). Toffee, chocola. En uiteindelijk de heerlijke sherry, wat ik erg kan waarderen.
Erg te spreken over deze spirit(us) uiteindelijk. :-)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Jun 2013, 09:34

reSeth11 schreef:Daarna twee druppels water erbij gedaan, dit veranderde hem compleet mijns inziens. Daarna vol, zoeter (honing), rozijnen (denk ik, ben nog niet zo goed hierin). Toffee, chocola. En uiteindelijk de heerlijke sherry, wat ik erg kan waarderen.

Het is meestal niet zozeer "Sherry" die je proeft maar aroma's die daarvan afkomstig zijn. Met name die rozijnen en (puur)chocola zijn aroma's die veelal afkomstig zijn van sherry-vaten. Sherry is er in veel soorten en een Oloroso (secco, "klassiek" whiskyvat) geeft weer heel andere geuren en smaken dan b.v. de extreme Pedro Ximénez. Als algemeen, vaak prominent, kenmerk wordt dan over "sherried of "ge-sherried" gesproken ;)
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

reSeth11
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 19 Jun 2013, 09:52

Piet schreef:
reSeth11 schreef:Daarna twee druppels water erbij gedaan, dit veranderde hem compleet mijns inziens. Daarna vol, zoeter (honing), rozijnen (denk ik, ben nog niet zo goed hierin). Toffee, chocola. En uiteindelijk de heerlijke sherry, wat ik erg kan waarderen.

Het is meestal niet zozeer "Sherry" die je proeft maar aroma's die daarvan afkomstig zijn. Met name die rozijnen en (puur)chocola zijn aroma's die veelal afkomstig zijn van sherry-vaten. Sherry is er in veel soorten en een Oloroso (secco, "klassiek" whiskyvat) geeft weer heel andere geuren en smaken dan b.v. de extreme Pedro Ximénez. Als algemeen, vaak prominent, kenmerk wordt dan over "sherried of "ge-sherried" gesproken ;)

Bedankt. Ben nog erg aan zoeken wat het dan steeds is. Eerst had ik gewoon twee categorieen, 'lekker' en 'minder lekker'.
Nu probeer ik steeds meer te ontdekken wát er dan zo lekker aan een desbetreffende whisky is. Veelal zijn het er dan toch die (voor een deel) op sherry vaten hebben gelegen.
Uigeadail, Ardbog komen dan als eerste in me op, terwijl deze toch op andere vaten hebben gelegen. Nu de GlenDronach, ook weer dát wat me erg goed bevalt.
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 20 Jun 2013, 21:25

Matti schreef:
Banzai schreef:Ik heb batch2 2 weken geleden geproefd bij Glendronach en deze vond ik persoonlijk lekkerder dan batch1. Maar uiteindelijk toch maar de Parliament en de hand-filled meegenomen. De Octarine was trouwens ook verrassend lekker voor zo'n jonge whisky.

De Octarine is een vondst idd. Ik zet die altijd aan mensen voor als 'eerste sherried whisky'. Nog niemand gevonden die daarna niet meer wilde proeven :)
Deze week even de Octarine gekocht en zojuist geopend. Wat een kwaliteit voor 24 euro! :goedgedaan
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 20 Jun 2013, 21:35

vmk schreef:
Matti schreef:
Banzai schreef:Ik heb batch2 2 weken geleden geproefd bij Glendronach en deze vond ik persoonlijk lekkerder dan batch1. Maar uiteindelijk toch maar de Parliament en de hand-filled meegenomen. De Octarine was trouwens ook verrassend lekker voor zo'n jonge whisky.

De Octarine is een vondst idd. Ik zet die altijd aan mensen voor als 'eerste sherried whisky'. Nog niemand gevonden die daarna niet meer wilde proeven :)
Deze week even de Octarine gekocht en zojuist geopend. Wat een kwaliteit voor 24 euro! :goedgedaan

Ja, een whisky van dezelfde kwaliteit en voor deze prijs zal verdomd moeilijk te vinden zijn.
0 x
Malt Monkeys Whiskyclub Leuven
Afbeelding

Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 20 Jun 2013, 23:31

Uitzonderlijk idd.....erg lekker!
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 10 Jul 2013, 22:13

Vandaag is er weer een nieuwe GlenDronach op de markt gebracht: de 44yo 'Recherché' uit 1968. Er zijn 632 flesjes beschikbaar. Maar 2750 pond per fles ;).
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 11 Jul 2013, 16:29

vmk schreef:Vandaag is er weer een nieuwe GlenDronach op de markt gebracht: de 44yo 'Recherché' uit 1968. Er zijn 632 flesjes beschikbaar. Maar 2750 pond per fles ;).

Da's geen geld. Ik neem er gelijk een stuk of 5 ;)
0 x
Afbeelding

Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 11 Jul 2013, 17:00

Banzai schreef:
vmk schreef:Vandaag is er weer een nieuwe GlenDronach op de markt gebracht: de 44yo 'Recherché' uit 1968. Er zijn 632 flesjes beschikbaar. Maar 2750 pond per fles ;).

Dat is mooi, kan je er mooi 1 aan mij weggeven :P
0 x

Banzai
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Banzai » 11 Jul 2013, 21:21

Pellie schreef:
Banzai schreef:

Dat is mooi, kan je er mooi 1 aan mij weggeven :P

Pech, de bank heeft m'n lening geweigerd ;)
0 x
Afbeelding

Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 11 Jul 2013, 21:51

En als je er 4 neemt?? :bigsmile
0 x

vmk
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor vmk » 14 Jul 2013, 12:44

Gisteren even een fotootje geschoten met mijn iPad.

image.jpg
image.jpg (666.5 KiB) 1338 keer bekeken
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 14 Jul 2013, 13:54

:hoera geweldig mooi, hé ;-)
0 x
Afbeelding

Pellie