Dunes An Òir?

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Dunes An Òir?

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 19 Jun 2013, 17:30

Zojuist heeft Van Zuylen bekend gemaakt wat hun eigen MoS botteling gaat zijn: een 17 jaar oude Dunes An Òir
Maar ehhhh ik heb hier echt nog nooit van gehoord en Google vindt zelfs helemaal niets. Iemand enig idee?

http://www.whiskyvanzuylen.nl/whisky/pr ... n-oir/2940
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Re: Dunes An Òir?

Ongelezen berichtdoor Matti » 19 Jun 2013, 17:55

Voor zover ik snel even kan onderzoeken is Dunes geen gaelic (ik kan het woord iig niet terugvinden) en betekent 'an Òir' 'op de rand' of 'aan de kant'
0 x
Matthijs, whiskynerd.

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 19 Jun 2013, 17:58

Zal dit niet van een distillery afkomstig zijn die moeilijk doet over het gebruik van de naam door IB´s? Zoals Glenfarclas bijvoorbeeld? Een Glenfarclas op een bourbon hogshead is natuurlijk best interessant. Op de site van Van Zuylen staat deze onder de regio "Speyside" in ieder geval. Maar het kan ook een The Balvenie of Glenfiddich zijn? (verder weet ik niet welke er nog meer moeilijk doen over het gebruik van de naam).

Wel interessant zo! Dunes is geen Gaelic, maar Dun betekent 'Fort' dus misschien is het een vervoeging? Hmmm we gaan op onderzoek ;)
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 19 Jun 2013, 20:41

Voor zij zonder facebook: De Schots Gaelic naam Dunes An Òir staat voor duinen van goud, die staan ook in het originele Wapen van Loosduinen.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Jun 2013, 20:55

WhiteMonkey schreef:Voor zij zonder facebook:...

Zeg maar de gezegenden onder ons :P
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 19 Jun 2013, 20:57

Er zijn nogal wat Ben Nevis' uitgebracht van het jaar 1996 de laatste tijd...

EDIT : ah lees nu pas 'speyside'... zal geen Ben Nevis zijn dan veronderstel ik :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 20 Jun 2013, 01:09

Ja dat van die gouden duinen had ik opgevangen idd (voor zij die wel Facebook hebben, degene die er naar vroeg daar ben ik). Ik denk dat het een Caperdonich is trouwens.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Jun 2013, 17:17

Yep ik had het bij het rechte eind. Het is inderdaad een Caperdonich :D
0 x

Tristan
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Tristan » 21 Jun 2013, 18:00

Iemand hier die ´m gaat aanschaffen?
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 21 Jun 2013, 19:49

Als inwoner van die stad 'achter de gouden duinen', klant bij Van Zuylen en tevens ook wel liefhebber van MoS bottelingen ben ik het eigenlijk wel aan mijn stand verplicht, maar moet even kijken hoe het er financieel uitziet de komende maand. Heb al veel gekocht (inclusief een huis).
0 x

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 21 Jun 2013, 19:57

Als hij er volgende week nog is (hoeveel flessen zijn er van uitgebracht?) dan ga ik hem wel aanschaffen, Aardig fan van het profiel van Caperdonich en eentje op cask strength klinkt heerlijk. Daarnaast hoor ik veel goeie dingen over MoS. Hopelijk wordt er ook een 6cl sample van beschikbaar gesteld, kan ik hem proeven zonder meteen open te maken :gnif

P.S. Vinden jullie niet ook dat hij een vrij donkere kleur heeft op de foto? Zou ik eerder associëren met een sherry vat...
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Jun 2013, 21:11

C C K schreef:P.S. Vinden jullie niet ook dat hij een vrij donkere kleur heeft op de foto? Zou ik eerder associëren met een sherry vat...

Doet inderdaad donker aan. Het is niet de foto. De notitie zegt dat ook: ...Kleur: donker amber.
Toch zie je dat vaker bij Caperdonich gerijpt op "bourbon hogshead " (b.v. in WB).

Ik heb ook een behoorlijk donkere staan maar die is 37 jaar oud "matured in oak casks"... dan zou je sherry verwachten maar als ik dit zie ?!
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 21 Jun 2013, 22:59

Piet schreef:
C C K schreef:P.S. Vinden jullie niet ook dat hij een vrij donkere kleur heeft op de foto? Zou ik eerder associëren met een sherry vat...

Doet inderdaad donker aan. Het is niet de foto. De notitie zegt dat ook: ...Kleur: donker amber.
Toch zie je dat vaker bij Caperdonich gerijpt op "bourbon hogshead " (b.v. in WB).

Ik heb ook een behoorlijk donkere staan maar die is 37 jaar oud "matured in oak casks"... dan zou je sherry verwachten maar als ik dit zie ?!

Het zou een voor Schotse whisky aan de heftige kant getoast/gecharred vat kunnen zijn, zo komt bourbon ook in vrij korte tijd aan veel kleur.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

ganzeveld
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor ganzeveld » 04 Jul 2013, 11:08

Ik heb hem gister geproefd en ik ga er een fles van halen. In eerste instantie had ik zoiets van 'mwoah', maar na een paar minuten was ik om. Er zit een geweldige development in de whisky, met name in de fruitigheid. Om de twee minuten proef je een compleet andere whisky.

Hij is wat aan de dure kant voor een zeventien jaar oude whisky, maar in mijn ogen is hij de moeite waard.
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 04 Jul 2013, 15:13

ganzeveld schreef:Ik heb hem gister geproefd en ik ga er een fles van halen. In eerste instantie had ik zoiets van 'mwoah', maar na een paar minuten was ik om. Er zit een geweldige development in de whisky, met name in de fruitigheid. Om de twee minuten proef je een compleet andere whisky.

Hij is wat aan de dure kant voor een zeventien jaar oude whisky, maar in mijn ogen is hij de moeite waard.

Niet goedkoop misschien, maar een 17jarige MoS botteling van een gesloten distilleerderij ga je ook niet snel voor veel goedkoper vinden vrees ik. Zeker niet van deze kwaliteit. Dus relatief gezien is hij helemaal niet duur.
0 x

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”