Whisky op Televisie
Re: Whisky op Televisie
Gisteren was in 3 Op Reis een klein item over een Schotse distilleerderij. Nicolette maakte een rondreis door Schotland en uiteraard mocht een bezoek aan een whisky distilleerderij niet ontbreken 

0 x
ElwinB schreef:Gisteren was in 3 Op Reis een klein item over een Schotse distilleerderij. Nicolette maakte een rondreis door Schotland en uiteraard mocht een bezoek aan een whisky distilleerderij niet ontbreken
Ohja, daar las ik iets over in de Veronica gids. Daar stond iets als "...gaat met de boot naar het Schotse Newcastle..."

0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

JayDie schreef:Discovery heeft een nieuwe serie: Moonshiners! Leuk!
En ik zag een nieuwe animatiefilm op komst: Brave, by Pixar. Misschien geen whisky, maar wel Schotland![]()
Moonshiners is idd erg leuk! Seizoen 2 loopt nu op de Nederlandse Discovery. In de VS is het al uitgezonden, dus al verkrijgbaar via de bekende download kanalen
0 x
In The Big Bang vierden ze een feestje, Four Roses (Yellow Label) was er ook bij (S03E12)
0 x
Vavanond in het programma "Keuringsdienst van Waarde" gaat het volgens mijn TV-gids over houtsnippers van whiskyvaten die gebruikt worden voor de barbecue.
Men wil uitzoeken van welke whisky deze vaten afkomstig zijn.
Men wil uitzoeken van welke whisky deze vaten afkomstig zijn.
0 x
Whisky op Televisie : "Barbecueën met whisky"
Kapre schreef:...Men wil uitzoeken van welke whisky deze vaten afkomstig zijn.
En of het te proeven is
http://www.nederland3.nl/item/barbecue-en-whisky
Speciaal voor de barbecue, houtsnippers gemaakt van oude whiskyvaten. Keuringsdienst van Waarde vraagt zich af welke whisky er gebruikt wordt en nog belangrijker: hoe smaakt het vlees eigenlijk?
Malt whisky
De houtsnippers zijn gemaakt van whiskyvaten. Deze vaten zijn maar liefst 60 jaar oud en er heeft ’s werelds beste single malt whisky in gezeten. Maar welke whisky precies? En waarom is alleen die geschikt om mee te barbecueën?
De smaak van het vlees
Normaal gesproken gebruik je houtskolen en aanmaakblokjes om het vuur van de barbecue aan te krijgen. Maar zijn in whisky gedrenkte houtsnippers misschien beter om te gebruiken? De keuringsdienst van waarde test het vlees en komt tot een conclusie.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
Het was een interessante aflevering. Ook nog een bezoekje aan Bowmore.
Conclusie: De snippers zijn inderdaad van hele oude whiskyvaten gemaakt ... en uh ja, het geeft het vlees een iets zoetere smaak
Op het Whiskyfestival Leiden (ja Jack!) werden er vragen over gesteld en ik moet zeggen dat een aantal whiskykenners verbazingwekkende en soms verwarrende antwoorden gaf. Bijvoorbeeld, neen dat kan niet 60 jaar oude whiskyvaten !
Ook nog bekenden gezien als Jock Shaw, Erik Molenaar (Kintra), Piet Molenkamp, Jan Beek (van Wees) e.a. Leuk.
Het ergste was een slijter die zei dat hij geen enkele whisky had staan die op "American Oak" is opgevoed
En we zagen het, het zijn echt oude vaten van b.v. Imperial, Clynelish, etc. ze zijn het echt ! Ook een coperage in Schotland kon het ruiken en zien.
Conclusie: De snippers zijn inderdaad van hele oude whiskyvaten gemaakt ... en uh ja, het geeft het vlees een iets zoetere smaak
Op het Whiskyfestival Leiden (ja Jack!) werden er vragen over gesteld en ik moet zeggen dat een aantal whiskykenners verbazingwekkende en soms verwarrende antwoorden gaf. Bijvoorbeeld, neen dat kan niet 60 jaar oude whiskyvaten !
Ook nog bekenden gezien als Jock Shaw, Erik Molenaar (Kintra), Piet Molenkamp, Jan Beek (van Wees) e.a. Leuk.
Het ergste was een slijter die zei dat hij geen enkele whisky had staan die op "American Oak" is opgevoed
En we zagen het, het zijn echt oude vaten van b.v. Imperial, Clynelish, etc. ze zijn het echt ! Ook een coperage in Schotland kon het ruiken en zien.
0 x
Tja, dit was meer een 'hoe worden whiskyvaten gebruikt'-aflevering van teleac dan een schokkende ontdekking. Naja, het kan niet iedere keer raak zijn 
Die slijter moet zich even flink gaan staan schamen in een hoekje idd.
Die slijter moet zich even flink gaan staan schamen in een hoekje idd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.
Piet schreef:(...) ik moet zeggen dat een aantal whiskykenners verbazingwekkende en soms verwarrende antwoorden gaf. Bijvoorbeeld, neen dat kan niet 60 jaar oude whiskyvaten !
Kijk, je mist vaak een stukje context. KvW weet altijd heel mooi te knippen en te plakken. Natuurlijk kunnen vaten 60 jaar of ouder zijn. Echter, ik denk ook wel dat de meeste vaten niet zo oud worden. En als men dan hééél veel van die zakjes met snippers verkoopt, zouden er in verhouding ook hééél veel vaten moeten zijn (geweest). Althans... hoeveel vat gaat er in één zakje...?
Tel uit: zeg 5 jaar bourbon, dan 12yo Whisky (1st refil, totaal nu 17 jaar), nog eens 2nd refill 18yo (totaal 35 jaar; zit nog maar net over de helft)! Misschien wordt de leeftijd van de boom meegeteld
Piet schreef:Ook nog bekenden gezien als Jock Shaw, Erik Molenaar (Kintra), Piet Molenkamp, Jan Beek (van Wees) e.a.
Zag ook nog Wouter van Tol, Bob Wenting en - ohja - Ersin Kiris
Piet schreef:Het ergste was een slijter die zei dat hij geen enkele whisky had staan die op "American Oak" is opgevoed![]()
Inderdaad... hilarisch! Slijter René Poot
En dat onverstaanbare stukje:
> "Je hebt niet de World Finest Single Malts"
< "Nee, dat heb ik niet"
> "Maar heb je wel Single Malts"
< "Ja, genoeg"
> "En heb je ook de beste Single Malts"
< "Nee, die heb ik niet"
> "Waarom niet?
< "Ja, wie vraagt ernaar, dat loopt gewoon voor geen meter"
> "Sorry?"
< "Dat loopt niet, dat verkoop ik niet"
Maar wat een b*llshit... Bij het proeven van de kip: "Je proeft niet de whisky". Wil iemand mij de generieke smaak even omschrijven?
Blijkbaar 'zoet'...?
0 x
Heb begrepen dat de vaten tot 5x worden gevuld, dus zou idd zomaar 60y kunnen zijn, overtuigend vond ik de cooper die wel degelijk de vaten herkende als oud. Maar de conclusie vond ik belachelijk, alsof je nog whisky proeft na verbranding. Ben wel nieuwsgierig geworden, ga het zeker proberen. 
Had trouwens wel verwacht dat Erik Molenaar even een fles liet zien met bourbon cask whisky.

Had trouwens wel verwacht dat Erik Molenaar even een fles liet zien met bourbon cask whisky.

0 x
Koop gewoon rookmot. Dat is in veel soorten te verkrijgen, en iedere houtsoort voegt iets toe aan de smaakbeleving.
Wil je whisky proeven, maak dan een goede marinade of goede saus met Whisky. Dat ga je als Whiskyliefhebber veel aangenamer vinden.
Zo is mijn BBQ-saus, gemaakt met Big Peat, enorm favoriet bij de spareribs. En vanwege de rooksmaak in de saus, kun je hem ook swinters gebruiken als je je vlees gewoon in de grillpan of oven doet.
Wil je whisky proeven, maak dan een goede marinade of goede saus met Whisky. Dat ga je als Whiskyliefhebber veel aangenamer vinden.
Zo is mijn BBQ-saus, gemaakt met Big Peat, enorm favoriet bij de spareribs. En vanwege de rooksmaak in de saus, kun je hem ook swinters gebruiken als je je vlees gewoon in de grillpan of oven doet.
0 x
dmace schreef:Zo is mijn BBQ-saus, gemaakt met Big Peat, enorm favoriet bij de spareribs. En vanwege de rooksmaak in de saus, kun je hem ook swinters gebruiken als je je vlees gewoon in de grillpan of oven doet.
Denk dat we binnenkort eens even bij Danny moeten gaan barbecueën...
0 x
-
sw_reijnders
- Senior

JayDie schreef: ...Piet schreef:Het ergste was een slijter die zei dat hij geen enkele whisky had staan die op "American Oak" is opgevoed![]()
Inderdaad... hilarisch! Slijter René Poot![]()
gelukkig is het jullie ook opgevallen
wel erg dat je dat op TV verkondigt als slijter
Sietseus schreef:dmace schreef:Zo is mijn BBQ-saus, gemaakt met Big Peat, enorm favoriet bij de spareribs. En vanwege de rooksmaak in de saus, kun je hem ook swinters gebruiken als je je vlees gewoon in de grillpan of oven doet.
Denk dat we binnenkort eens even bij Danny moeten gaan barbecueën...
hij mag ook gewoon het recept geven

daar ben ik wel razend benieuwd naar
0 x
Mocht je het gemist hebben en alsnog willen zien. Hier de Uitzending gemist link: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1349283
Zeker de tijd waard
Zeker de tijd waard
0 x
- Willem vd K
- Whisk(e)y goeroe

Ik heb die uitzending ook gezien ja. Ik kijk KVW eigenlijk altijd, leuk programma! Maar er werd wel een hoop onzin verkondigt zeg, zelfs door de "experts". De enige die in mijn ogen genuanceerd en welingelicht overkwam was de Schotse kuiper. Die slijter die zegt dat hij geen Schotse whisky heeft staan die gerijpt is op Amerikaans eiken
Terug naar de schoolbanken voor die man 
Desondanks erg leuk om te zien weer. Prachtig kijkje bij een kuiperij!
Desondanks erg leuk om te zien weer. Prachtig kijkje bij een kuiperij!
0 x
Terug naar “Alle overige onderwerpen die niet passen onder een andere rubriek”