Tomatin expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

Tomatin Decades

Ongelezen berichtdoor Piet » 22 Mei 2013, 21:55

Ik zie zojuist Tomatin Decades voorbijkomen op het forum maar zie ook nog al verdeelde meningen.

Er zijn veel scores tussen 85 en 90 te vinden (whiskynotes, oversneden,... ) maar Serge geeft hem "slechts" een score van 81 (SGP:571 ) :Scratch

Op WB bijna 88 van 52 personen van 97 tot 80. Dus opvallend genoeg geen 60 of 70 scores die er bij zo veel beoordelaars meestal ook wel tussen zitten.
MM zit op gem. 84 van 9 man, met marges van 79 tot 89. Ook Ralfy is heel positief.

Op eigen ervaring gebaseerde meningen ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Tomatin expressies

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 22 Mei 2013, 22:58

Tsja, mijn mening ken je ondertussen al maar ik vind hem zeer goed.
Ligt voor mij in de lijn met andere grote favorieten van me : Ardmore 92, Cooley 99 , ... omdat hij de balans houdt tussen fruitigheid en rokerigheid zonder dat één van de twee overheerst.

:Slainte
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 22 Mei 2013, 23:23

Tomatin is de laatste tijd wel heel vaak in de aanbieding bij verschillende online winkels. Is dat ter voorbereiding van een nieuwe lijn die er aan komt? Of een promotie actie van de importeur/distillery-eigenaar? Of gewoon toeval? Iemand een idee?

Zo veel vragen!

Frank
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 23 Mei 2013, 08:47

OpiumX schreef:Is dat ter voorbereiding van een nieuwe lijn die er aan komt? Of een promotie actie van de importeur/distillery-eigenaar? Of gewoon toeval? Iemand een idee?

Ik heb wel op het Whiskyevent in Wageningen onlangs de nieuwe Tomatin Legacy geproefd. Ik zie hem ook meer verschijnen, denk een promotie ofzo.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 23 Mei 2013, 11:33

Trouwens , ivm de Tomatin Decades, hij staat binnen enkele weken op de Wee Dram Masters tasting van Bert Bruyneel. Ik ben samen met Yapi aanwezig, zal eens laten weten of de Tomatin Decades zich kan redden in deze line up ;)

Tomatin ‘Decades’ NAS (46%, OB, casks ranging from 1967 to 2005)
Tomatin 1980/2008 (47.4%, OB, C#994, 172 Bts.)

Springbank Rundlets & Kilderkins (49,4%, OB 2012, 9000 bts.)
Springbank 32yo 1967/1999 (50.9%, Signatory, C# 1946, 218 Bts.)

Littlemill 20yo 1992/2012 (54.8%, Archives, bourbon hogshead #44, 339 bts.)
Littlemill 32yo 1965/1998 (49.1%, Signatory, C# 5275, 192 Bts.)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

GJR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor GJR » 11 Jun 2013, 12:51

Twee Tomatins toegevoegd;

De Carn Mor 46% versie en een zeer donkere Tomatin van whiskybroker...

Wel beide nog dicht ivm eerst opmaken van bijna lege flessen :?
0 x
Mijn huidige collectie: Afbeelding...... en.... Mijn Whiskyblog en ook op twitter : GJR71

lauwensm
Actief lid
Actief lid

Tomatin CÙ BÒCAN

Ongelezen berichtdoor lauwensm » 04 Sep 2013, 10:36

Gisteren gereleased door Tomatin hun eerste peated whisky. het is een No Age Statement Whisky met een leeftijd rond de 8 jaar (als ik de marketingjongens mag geloven). Hij heeft wat weg van de voorlaatst telg van de family (The legacy).

Ik heb de eer en het genoegen gehad om een Sample hiervan te krijgen. Persoonlijk vind ik het een geslaagd experiment en een goede aanvulling op hun huidige assortiment. Tegen het einde van het jaar is hij beschikbaar in België en Nederland.

Mijn waarnemingen (ik ben nog geen expert ;-) )

Neus:
Fruitig licht citrus een beetje amandel en heel zachte rook in lijn met andere Tomatins (mijn vrouw vond dat het heel goed rook voor een whisky ;-) )

Smaak:
Wat kruidig, een beetje honing je proefde de jonge eiken vaten maar het was niet storend.

Afdronk:
bleef vrij lang hangen, met een rokerige hint.
Laatst gewijzigd door Piet op 04 Sep 2013, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 04 Sep 2013, 11:07

Die zag ik vanochtend hier staan.
Ik vroeg mij al af wat het was. Klinkt interessant!
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

lauwensm
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor lauwensm » 04 Sep 2013, 11:55

turfsmurf schreef:Die zag ik vanochtend hier staan.

Ik vond hem echt niet slecht, ik was aangenaam verrast. Maar de turf is maar heel subtiel aanwezig.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 05 Sep 2013, 13:14

turfsmurf schreef:Die zag ik vanochtend hier staan.

Ik heb 't ook voorbij zien komen. Ben er benieuwd naar, hoewel de marketing me gestolen kan worden. Heb smakelijk om het launchfilmpje moeten lachen :bigsmile Maar dat was denk ik niet de intentie van de marketingmensen.

0 x
Afbeelding | Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Tomatin CÙ BÒCAN

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 05 Sep 2013, 14:07

lauwensm schreef:Gisteren gereleased door Tomatin hun eerste peated whisky. het is een No Age Statement Whisky met een leeftijd rond de 8 jaar (als ik de marketingjongens mag geloven). Hij heeft wat weg van de voorlaatst telg van de family (The legacy).

Ik weet dat ik begin te klinken als een oude zeur, maar wel jammer dat het gekozen prijspunt voor deze peated whisky niet wat meer richting de Legacy zit. [En ja ik snap dat het batch 1 is en dat het geturfd is en dat het voor de eerste keer is, maar ik was zo blij met de legacy dat er eindelijk weer een jonge NAS met een normaal prijs was (dat wil zeggen een prijs onder de prijs van hun 10/12 jarige entry level malt).

Beetje off-topic maar iemand al ervaring met de Legacy? De punten op whiskybase lopen erg uiteen. Er zijn mensen die het wel prima vonden, maar ook mensen die het echt heel erg slecht vinden.
[Ben benieuwd naar de vergelijking met bijvoorbeeld de Deanston Virgin Oak)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 18 Sep 2013, 14:59

lauwensm schreef:Gisteren gereleased door Tomatin hun eerste peated whisky. het is een No Age Statement Whisky met een leeftijd rond de 8 jaar (als ik de marketingjongens mag geloven). Hij heeft wat weg van de voorlaatst telg van de family (The legacy).

Sluit goed aan bij de Duivelse trend :o

Cù Bòcan has stalked residents of the remote Highland village of Tomatin for centuries, his legend embellished by the hellhound’s increasingly fractious behaviour. Sightings are rare, once in a generation, always terrifying.
A distillery worker, out walking late, was once relentlessly pursued by an imposing black beast, steam spiralling from flared nostrils, teeth bared. Compelled beyond all natural reason to feel the hound’s dense fur he stopped and reached out, hand trembling, only to see the ghostly spectre - Cù Bòcan - dissolve before his eyes leaving nothing but a vacuum of deathly silence and an inky blue cloud of smoke, soon spirited away across the peat moorland…
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 18 Sep 2013, 15:27

WhiteMonkey schreef:Beetje off-topic maar iemand al ervaring met de Legacy? De punten op whiskybase lopen erg uiteen. Er zijn mensen die het wel prima vonden, maar ook mensen die het echt heel erg slecht vinden.

Ik heb hem een score van 82 gegeven. De smaak is op zich wel lekker, er zitten niet echt tonen in die negatief opvallen. Hij smaakt echter wel erg zwak. Hoewel ik juist van heel uitgesproken smaken houd, ken ik in de prijsklasse tot 25 euro geen beter alternatief.
0 x
Afbeelding

trmuthert
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor trmuthert » 15 Apr 2014, 11:02

Die Cu Bocan valt me niet tegen maar is zoals hierboven ook al gezegd misschien wel iets aan de dure kant voor zo'n whisky. Desondanks bevalt het rokerige aroma met het Tomatin zoetje goed! In navolging van Cu Bocan als Tomatin core range whisky sinds eind 2013 komt er nu ook een limited release op de markt. Vorige week bericht gekregen dat een vintage uit 1989 begin april gebotteld is. Een samenstelling uit 3 vaten die in een oplage van 1080 flessen op de markt komt (een echte limited release dus ;) ).
Heb er gisteravond wat meer over opgezocht en de info op m'n blog gezet. Volgens importeur Bresser & Timmer is ie er eind deze maand. Oplage voor de NL markt is nog onbekend maar zal ongetwijfeld niet veel zijn. Het wordt een wereldwijde release met uitzondering van de USA.
0 x

trmuthert
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor trmuthert » 15 Apr 2014, 11:02

Die Cu Bocan valt me niet tegen maar is zoals hierboven ook al gezegd misschien wel iets aan de dure kant voor zo'n whisky. Desondanks bevalt het rokerige aroma met het Tomatin zoetje goed! In navolging van Cu Bocan als Tomatin core range whisky sinds eind 2013 komt er nu ook een limited release op de markt. Vorige week bericht gekregen dat een vintage uit 1989 begin april gebotteld is. Een samenstelling uit 3 vaten die in een oplage van 1080 flessen op de markt komt (een echte limited release dus ;) ).
Heb er gisteravond wat meer over opgezocht en de info op m'n blog gezet. Volgens importeur Bresser & Timmer is ie er eind deze maand. Oplage voor de NL markt is nog onbekend maar zal ongetwijfeld niet veel zijn. Het wordt een wereldwijde release met uitzondering van de USA.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”