Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Mark » 06 Jan 2013, 18:00

Zijn er mensen hier die een GlenDronach Single Cask hebben geproefd?

Voor een tasting dit jaar wil ik eigenlijk een Single Cask hebben. Ben met name benieuwd naar de Glendronach 17 jaar, 1994 - 2011 en de Glendronach 19 jaar, 1993 - 2012 (de andere versies worden me eerlijk gezegd iets te duur ;)).

Ik hoor het graag!
0 x

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 06 Jan 2013, 18:16

Mark schreef:Zijn er mensen hier die een GlenDronach Single Cask hebben geproefd?

Wel twee. Twee PX-gerijpte zelfs. Eentje uit 1989-2011 en eentje uit 1992-2012. Van die laatste heb ik hier nog wat blind geproefde(!) notities:

-- [GlenDronach 1992-2012 PX 20y, 55.1%] --

Geur: zo, hallo, sherry (PX?), die valt even met de deur in huis. Ook een beetje lijm. Dat gaat nog een hele klus worden om wat geuren en smaken onder die sherrydeken vandaan te peuteren, maar bij dit soort whisky's weet ik dat het helpt om ze even een half uurtje te laten staan. Even later: ah, nu gebeurt er vanalles: walnoten, rundvleesbouillon, turks fruit, balsamico. Met een beetje water meer gekonfijte citrusschillen, kerststol.

Smaak: zoet en dik en lekker vet. Gloeiend, maar niet echt scherp. Een aardig bittertje ook. Smaakt ook een beetje als caramel en dan goed gebrande caramel, vandaar dat bittertje.

Afdronk: lang, drogend, iets bitter en lekker kruidig (kaneel, beetje hars). Echt lang, als in 'ik denk dat mijn ontbijt morgen nog naar sherry smaakt' lang.

Totaalindruk: een stevige sherrybom met een lekker volvet mondgevoel zonder zwavelonzin. Het bittere is net op het randje voor mij en had wel iets minder gemogen.

De 1989'er smaakt zelfs nog sterker, met een snipje rubber erbij. Weet dus waar je aan begint: enorm sherrygeweld is bijna verzekerd met zo'n single cask expressie.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 06 Jan 2013, 18:33

Thanks voor je proefnotities turfsmurf :duimop ! Ik ga hem even rustig doorlezen!
0 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 02 Feb 2013, 18:00

Afgelopen donderdag m`n bestelde flessen GlenDronach opgehaald. 2 keer de Cask Strenght en een fles 15 yo Revival. Ik kon gewoon niet wachten dus ik heb de Revival opengetrokken, maar mijn god, wat een fantastische whisky! Cacao, pure chocolade, espresso... Echt een heerlijke, sherried whisky!!

Dit zijn niet mijn laatste flessen GlenDronach die ik gekocht heb ;) !
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 02 Feb 2013, 21:22

Mark schreef:Afgelopen donderdag m`n bestelde flessen GlenDronach opgehaald. 2 keer de Cask Strenght en een fles 15 yo Revival. Ik kon gewoon niet wachten dus ik heb de Revival opengetrokken, maar mijn god, wat een fantastische whisky! Cacao, pure chocolade, espresso... Echt een heerlijke, sherried whisky!!

Dit zijn niet mijn laatste flessen GlenDronach die ik gekocht heb ;) !

goeie smaak ;)
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 02 Feb 2013, 21:46

De revival staat op mijn " wenslijstje" . Als ik dit zo lees, toch maar versneld aanschaffen??
0 x

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 03 Feb 2013, 20:48

Pellie schreef:De revival staat op mijn " wenslijstje" . Als ik dit zo lees, toch maar versneld aanschaffen??

Je krijgt er geen spijt van :goedgedaan !
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 13 Feb 2013, 22:46

GLENDRONACH1972 cask # 710 / 40YO 94
GLENDRONACH1989 cask # 5475 / 22YO 92
GLENDRONACH1991 cask # 3183 / 20YO no score
GLENDRONACH1992 cask # 1123 / 19YO 81
GLENDRONACH 1993 19Y 53,7°NEC 91
GLENDRONACH1994 cask # 98 / 18YO 92
GLENDRONACH 2002 10Y 57,1°NEC 90
GLENDRONACH CASK STRENGTH 91

dit was het lijstje terug van batch 7: scores staan er naast!

net de glendronach CS terug in het glas. Mijn enthousiasme was net iets té groot in die zin dat een score van 91 nu ook weer erg veel is. Ik zou hem eerder 89 geven, of soms 90. Het is vaak als je wat oudere sherry's er naast drinkt of andere dat je enthousiasme wel terecht is, maar je score net iets te hoog. Voor de rest blijf ik bij mijn standpunt, must buy.

volgende edit: na wat in het glas en wat water wordt ie nog beter, en scoort ie nu zeker 91. Verbazend drammetje dit, die CS. :schotland
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 01 Mei 2013, 13:17

Batch 2 van de Cask Strenght komt er volgens de importeurs (De Monnik Dranken) aan! GLENDRONACH Cask Strenght 55,2% PX & Oloroso Sherry Cask

En hier (wat stukjes uit) het promo verhaaltje van de Glendronach website:
We believe Batch Two will exceed people’s expectations,” added Alistair. “It’s a superlative dram; the fullness of flavour is really astonishing.”

e second batch has been personally selected once again by Master Blender Billy Walker. At 55.2% vol, non chill-filtered and bottled at its natural colour, it has been matured as before in a combination of the finest Oloroso and Pedro Ximenez sherry casks.

Mr Walker’s tasting notes show how time, wood and whisky mystically interact to create another richly-sherried expression that’s true to the GlenDronach style:

Appearance: Rich golden amber with a crimson heart.

Nose: Wonderful rich aromas of honey-drenched raisins and sultanas. Candied ginger and orange peel are spiced with a beautifully delicate back note of warm oak.

Palate: A perfectly balanced traditional sherried character. An explosion of chocolate-coated raisins and zest of orange mellowed with sweet warm oak spices, hints of soft toffee and gentle sugared almonds.

Finish: A uniquely balanced classic finish.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 01 Mei 2013, 13:38

Volgens de rakkers van de Usquebaugh Society die tijdens de clubreis naar Glendronach stiekem een sampletje van deze expressie hebben mogen proberen zou de Batch 2 nog beter zijn dan Batch 1. Nu moet je dat natuurlijk zien als anekdotisch bewijs, korreltje zout e.d., maar ik ga wel een flesje aanschaffen :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 01 Mei 2013, 15:12

Me2!!
0 x

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 10 Mei 2013, 10:24

Komt ie eraan?? :lekker

http://www.icontact-archive.com/q4Vn0U3 ... 2BxrNA?w=1

Edit: inmiddels ook bij the bonding dram te koop....
http://www.thebondingdram.eu/en/WhiskyS ... fault.aspx

Iemand batch 2 al besteld of al in zijn bezit??
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 21 Mei 2013, 09:27

voilà zie, daar hebben we het al

http://www.whiskynotes.be/2013/glendron ... h-batch-2/

88/100, uitstekend, maar de eerste scoorde toch 90 bij Ruben. Benieuwd naar Serge en consorten!

(enkele andere MM prefereerden bovendien ook de batch 1, dus ik heb al zo'n vermoeden)
0 x
Afbeelding

C C K
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor C C K » 21 Mei 2013, 10:03

Yapi schreef:voilà zie, daar hebben we het al

88/100, uitstekend, maar de eerste scoorde toch 90 bij Ruben. Benieuwd naar Serge en consorten!

(enkele andere MM prefereerden bovendien ook de batch 1, dus ik heb al zo'n vermoeden)

Ja ik las het ook! Dan toch maar een extra fles batch 1 aangeschaffen :P . Alhoewel merk ik dat Serge's advies het beste aansluit bij mijn smaak, dus we wachten geduldig af. Als hij nou eens eerst Batch 2 zou reviewen, in plaats van al die Bowmores :lol:
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 21 Mei 2013, 10:40

C C K schreef:
Yapi schreef:voilà zie, daar hebben we het al

Ja ik las het ook! Dan toch maar een extra fles batch 1 aangeschaffen :P . Alhoewel merk ik dat Serge's advies het beste aansluit bij mijn smaak, dus we wachten geduldig af. Als hij nou eens eerst Batch 2 zou reviewen, in plaats van al die Bowmores :lol:

Ook daar verwacht ik iets minder dan Batch 1. Mr Valentin gaf die immers 91! punten, er is niet veel ruimte daarboven...
hm, ik ben al eens aan het rondkijken voor nog wat batch 1 :lol:
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”