Ardbeg Ardbog 52,1%

Hier beperken we ons tot Schotse single malt (Scottish Single Malt), dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke score geef je deze Whisky ?

Afbeelding - Minder dan 55
0
Geen stemmen
Afbeelding - 55-59
0
Geen stemmen
Afbeelding - 60-64
0
Geen stemmen
Afbeelding - 65-69
0
Geen stemmen
Afbeelding - 70-74
0
Geen stemmen
Afbeelding - 75-79
0
Geen stemmen
Afbeelding - 80-84
0
Geen stemmen
Afbeelding - 85-89
1
20%
Afbeelding - 90-94
4
80%
Afbeelding - 95-100
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

Piet
Moderator
Moderator

Ardbeg Ardbog 52,1%

Ongelezen berichtdoor Piet » 20 Mei 2013, 21:49

Ardbeg Ardbog 52,1% (voor de oorsprong en foto's van het 5cl sample zie Ardbeg Ardbog)

Uiterlijk: Donker goud-geel met een amber teint. Hangt dik aan het glas.

Geur: In eerste instantie vooral rook en gerookt, houtskool, gerookte makreel, mos etc. maar wel gemengd met fruit, kruiden en honing. Met water meer fruit en (gebrande)noten en een vleug hout in carbolineum.... later wat meer (brand)hout en ook gerookte ham (pata negra of zo).

Smaak/afdronk: Zachte olie-achtige binnenkomst om dan (radijs/gember) pittig uit te pakken en opwekkend te worden met puur chocola en zilt. Lekker ook zonder water. Geeft met een paar druppels wel meer vrij. Gemiddeld lange tot lange afdrong met rokerigheid, wat geel fruit (pruim) en ook weer de chocola.

Ik vind eigenlijk geen enkele dissonant, zoet, bitter (nauwelijks) en zilt zijn mooi in balans en ook vrij complex, waarvoor hij wat tijd kan gebruiken.
Vooralsnog een score van ±88.

Ik moet zeggen dat hij me erg deed denken aan een wat meer uitgesproken en pittige versie van de Laphroaig Quarter Cask. Wat meer peper, rook en gerookt en niet de medicinale component maar verder... Of is dat vloeken in de kerk met mijn gematigde peated ervaring?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

reSeth11
Senior
Senior

Re: Ardbeg Ardbog 52,1%

Ongelezen berichtdoor reSeth11 » 25 Mei 2013, 19:10

Klinkt goed, nog maar een weekje wachten... :smullen .
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”