1001 Whisky's die je geproefd moet hebben!

Als er iemand ervaring heeft met of vragen over een whiskyboek of film dan is dat voor iedereen interessant.
macoffringa
Whiskyschrijver
Whiskyschrijver

1001 Whisky's die je geproefd moet hebben!

Ongelezen berichtdoor macoffringa » 01 Nov 2012, 12:47

Boekrecensie
Titel: 1001 WHISKY’S DIE JE GEPROEFD MOET HEBBEN !
Taal: Nederlands
Uitgever: Librero
Jaar: 2012
ISBN: 978 90 899 82353
Auteurs: Diverse schrijvers, onder redactie van Dominic Roskrow
Aantal pagina’s: 960
Uitvoering: full colour, hard cover met stofomslag
Prijs: 19,95

In het Engels was dit boek er al een tijdje, maar er is nu ook een editie beschikbaar in een Nederlandse vertaling. Lijvig is bijna een eufemisme voor dit naslagwerk, zo zwaar is het. Toch is het geen zware kost in figuurlijke zin. Ruim twintig schrijvers, bekend en onbekend, rijp en groen, waaronder ook enkele bloggers, hebben zich gezamenlijk, onder redactie van drankenjournalist Dominic Roskrow, op meer dan 1.000 whisky’s en whiskey’s gestort. Elk kreeg er 50 toegewezen van Dominic en yours truly mocht onder andere met de Glenmorangie- en Bowmore-reeks stoeien en dat is geen straf. Bij elke beschrijving staan de initialen van de desbetreffende auteur vermeld, waarvan achterin het boek een ultrakorte bio is opgenomen. Het voorwoord is van Jim “Whisky Bible” Murray.
Wat voegt dit boek toe aan de immer uitdijende whiskybibliotheek? Nieuwe geluiden van nieuwe (aspirant-)schrijvers naast de vertrouwde stijlen van de gevestigde garde. De nieuwste ontwerpen qua etiket en fles. En ongetwijfeld hier en daar een verrassing voor de doorgewinterde whiskyliefhebber. Handzaam is het boek niet, handig wel, vooral als naslagwerk.
Het boek is vertaald door een trio dames van een vertaal- en tekstbureau. Altijd grappig om je eigen Engelse schrijfwerk in het Nederlands terug te zien, vertaald door een ander, waar je dat normaal zelf doet. Anders dus! Over het algemeen leest het boek prettig, maar het gebrek aan inhoudelijke kennis doet zich wel gelden. Enkele voorbeelden: Het maakt veel verschil wat voor type ex-sherryvat is gebruikt voor een whisky. Bij Kilchoman op pag. 414 laat de vertaler achteloos het woord “oloroso” weg wanneer ze het over sherry butts heeft. En “a hint of sherry influence” mag toch echt niet vertaald worden als whisky met een vleugje sherry (dat is wettelijk niet eens toegestaan). Wanneer je “stills” als “distilleervaten” vertaalt, toon je toch echt een gebrek aan kennis en zaai je bij novices nog verwarring ook (pag. 471). Gelukkig lezen ze bij Oban geen Nederlands. Er staan nog wel meer van die uitglijders in. In het vak hebben we het bij voorkeur over “geur” en niet over “neus”. En turf is reukloos, turfrook daarentegen niet. Kortom, door het hele boek heen worden bepaalde termen wat ongelukkig vertaald op een manier die in de whiskywereld op z’n zachtst gezegd een tikje ongebruikelijk is. Op de achterzijde van het boek wordt vrolijk vermeld dat het geschreven is door een internationaal team van “whiskymakers en recensenten”. Hey, redactie, er komt geen distillery manager aan het woord en om een groep gerespecteerde schrijvers, waaronder mijn collega’s Chuck Cowdery, Robin Laing en Gavin Smith, als recensent weg te zetten vind ik niet bepaald chique. Het ware wellicht beter geweest indien de eindredactie aan een professionele whiskyschrijver was aangeboden. Enfin, in die hoedanigheid ben ik nu eenmaal (te?) kritisch en dat moet ook.
Uiteindelijk is het een mooi en leesbaar boek geworden. De prijs is niet verkeerd en dat mag je van een uitgeverij als Librero ook verwachten. De Engelse editie is, met soft cover uitvoering, ruim 5 euro duurder. Advies: kopen, die Nederlandse editie!
Bijlagen
1001-whiskys_3d.jpg
1001-whiskys_3d.jpg (53.33 KiB) 3879 keer bekeken
0 x

Paulus
Actief lid
Actief lid

Re: 1001 Whisky's die je geproefd moet hebben!

Ongelezen berichtdoor Paulus » 15 Mei 2013, 16:27

Net dit boek besteld via bol.com (Librero). Dit is wel een stuk uitgebreider dan het boekje van M.Hoffmann dat ik een jaar geleden voor een paar euro's kocht. Ben benieuwd :dancing
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 15 Mei 2013, 18:57

Bij Bol.com is de Engelstalige versie overigens slechts €1,00 duurder. Misschien ga ik toch de Engelstalige versie maar kopen. Wel grappig dat de vertaling her en der wat tekort schiet. Niet dat dat erg is, natuurlijk.

Frank
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 15 Mei 2013, 21:00

Vind het een heel mooi boek, heb er vele uren plezier van gehad en nog steeds.
En dat de vertaling misschien niet altijd helemaal klopt, valt mij helemaal niet op en heb er geen last van.

Misschien als ikzelf boeken zou vertalen dat het me meer zou opvallen :bigsmile

Mvg, Edwin
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 15 Mei 2013, 21:42

Ik zie in het Engels twee titels :Scratch

1001 Whiskies You Must Taste Before You Die (1001 (Universe)) (Hardback) Edited by Dominic Roskrow, Foreword by Jim Murray. Published: 15 May 2012. Hardback 960 pages. ISBN 13: 9780789324870 ISBN 10: 0789324873

en

1001 Whiskies You Must Try Before You Die (Cassell Illustrated) (Paperback) By (author) Cassell, Edited by Dominic Roskrow. Published: 05 July 2012. Paperback 960 pages. ISBN 13: 9781844037100 ISBN 10: 184403710X

Lijken wel in veel opzichten hetzelfde maar toch op zijn minst vreemd, niet alleen het verschil tussen een paperback en hardback :HitHead
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 15 Mei 2013, 22:02

Piet schreef:Ik zie in het Engels twee titels :Scratch

1001 Whiskies You Must Taste Before You Die (1001 (Universe)) (Hardback) Edited by Dominic Roskrow, Foreword by Jim Murray. Published: 15 May 2012. Hardback 960 pages. ISBN 13: 9780789324870 ISBN 10: 0789324873

en

1001 Whiskies You Must Try Before You Die (Cassell Illustrated) (Paperback) By (author) Cassell, Edited by Dominic Roskrow. Published: 05 July 2012. Paperback 960 pages. ISBN 13: 9781844037100 ISBN 10: 184403710X

Lijken wel in veel opzichten hetzelfde maar toch op zijn minst vreemd, niet alleen het verschil tussen een paperback en hardback :HitHead

Allebei eventjes(?) lezen, misschien is er plagiaat in het spel! Ik denk, dat het met de data te maken heeft.
En Taste en Try liggen, gevoelsmatig, ook wel erg dicht bij elkaar!

:Scratch
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Terug naar “Boek- en filmbesprekingen en (whisky)taalkundige zaken”