"Rare Malts" selection een IB als OB of een DB ?
"Rare Malts" selection een IB als OB of een DB ?
Van de "Rare Malts" selection zijn honderden bottelingen van vele tientallen distilleerderijen beschikbaar. Het lijkt op een Independent Bottler maar is een Original Botteling, hoe kan dat ?
In het kort is het zo dat al die distilleerderijen, waaronder de Classic Malts selection, eigendom zijn (of waren) van het Diageo concern, een van de grote spelers in whiskyland en eigenaar van veel merken en van een derde van alle Schotse distilleerderijen. Vanaf 1995 brengen ze "eigen" whiskies van hoge kwaliteit op de markt onder dit label. In 2005 is men gestopt met de "Rare Malts" selection.
De "Rare Malts" selection is dus meer een DB te noemen, een Dependent Bottler als variant op de Independent Botteler.
Er is zelfs een boek over geschreven: Rare Malts, Facts, figures and taste door Ulf Buxrud (staat ook op onze literatuur pagina) en heel recent een LinkedIn groep Diageo's Rare Malts Collectors, open for everyone who collects Diageo's Rare Malts.
Op Whisky Magazine staat een lijst met bottelingen van de Rare Malts.
In het kort is het zo dat al die distilleerderijen, waaronder de Classic Malts selection, eigendom zijn (of waren) van het Diageo concern, een van de grote spelers in whiskyland en eigenaar van veel merken en van een derde van alle Schotse distilleerderijen. Vanaf 1995 brengen ze "eigen" whiskies van hoge kwaliteit op de markt onder dit label. In 2005 is men gestopt met de "Rare Malts" selection.
De "Rare Malts" selection is dus meer een DB te noemen, een Dependent Bottler als variant op de Independent Botteler.
Er is zelfs een boek over geschreven: Rare Malts, Facts, figures and taste door Ulf Buxrud (staat ook op onze literatuur pagina) en heel recent een LinkedIn groep Diageo's Rare Malts Collectors, open for everyone who collects Diageo's Rare Malts.
Op Whisky Magazine staat een lijst met bottelingen van de Rare Malts.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat
- saintjimmy
- Senior

Re: "Rare Malts" selection een IB als OB of een DB ?
Laatst was ik bij de Whiskyschuur, vlakbij Sneek, daar hadden ze ook paar planken vol met de rare malts. Moet zeggen, als ik € zou hebben, dan had ik wel jeukende handjes.
0 x
"Flora & Fauna" serie een IB als OB of een DB ?
Uit viewtopic.php?f=17&t=587&p=4732#p4064
Ook de "Flora & Fauna" serie valt onder deze noemer.
Dit is een serie van 35 single malts allemaal van distilleerderijen die eigendom zijn van Diageo.
Ook deze staan vrij hoog aangeschreven.
Ze hebben in eigen beheer uitgebracht, maar wel o.a. onder het Flora & Fauna label, b.v. de
Ook de "Flora & Fauna" serie valt onder deze noemer.
Dit is een serie van 35 single malts allemaal van distilleerderijen die eigendom zijn van Diageo.
Ook deze staan vrij hoog aangeschreven.
0 x
Nu komen hier toch weer andere vragen uit voort.
Diageo heeft dus in elk geval deze DB-series.
Ik noem het expres Dependent Botteling omdat het geen OB is en het meer op een IB lijkt.

Diageo heeft dus in elk geval deze DB-series.
Ik noem het expres Dependent Botteling omdat het geen OB is en het meer op een IB lijkt.
- "Rare Malts" selection (van 1995 tot 2005).
- "Flora & Fauna" serie.
- "Managers Choice" serie (van 2009 tot ....).
- "Manager's Dram" van United Distiller's (ook van Diageo).
- Zijn er nog meer van deze Diageo DB-serie ?
- Zijn er andere concerns die ook DB's gebruiken ?
- Wat is in grote lijnen het verschil tussen de Diageo DB's ?

Laatst gewijzigd door Piet op 10 Mar 2010, 15:32, 4 keer totaal gewijzigd.
0 x
- saintjimmy
- Senior

Diageo heeft als vervolg op de Rare Malts recent de Managers Choice uitgegeven. Ook collectie bestaat uit de Diageo portfolio.
0 x
Inderdaad, daar had ik al eens iets over geschreven ook.
Managers Choice.
Even de zaken op een rij zien te krijgen.... als je even niet oplet
Managers Choice.
Even de zaken op een rij zien te krijgen.... als je even niet oplet

0 x
1. Ja, de "beruchte" Manager's Choice serie die Diageo sinds vorig jaar in batches aan het releasen is.
2. Geen idee
3. F&F zijn een beetje standaard whiskies. Grotendeels op 43% en ong 10-15 jaar oud. Je had wel een aantal CS versies allemaal in 1997 gebotteld. Deze laatsten zijn ook erg geliefd bij verzamelaars.
Rare Malts allemaal CS, vaak oudere whiskies, sommige van gesloten distilleries, vrij hoog in alcohol en erg ruige whiskies. Lees er meer over op http://buxrud.se/raremalt.htm
2. Geen idee
3. F&F zijn een beetje standaard whiskies. Grotendeels op 43% en ong 10-15 jaar oud. Je had wel een aantal CS versies allemaal in 1997 gebotteld. Deze laatsten zijn ook erg geliefd bij verzamelaars.
Rare Malts allemaal CS, vaak oudere whiskies, sommige van gesloten distilleries, vrij hoog in alcohol en erg ruige whiskies. Lees er meer over op http://buxrud.se/raremalt.htm
0 x
Life is too short to drink bad whisky
United Distiller's the "Manager's Dram" serie
Verder heb je ook van de United Distiller's the "Manager's Dram" serie. Dit zijn flessen die bij de jaarlijkse(?) bijeenkomst van de managers gekozen worden. Elke manager neemt een sample van zijn beste whisky mee. Die worden blind geproefd. De winnende wordt gebotteld en alle managers krijgen een fles. Dit is dus een private bottling, maar je komt ze wel eens tegen op de veiling. Vaak hele mooie whiskies. Ik heb een paar mogen proeven en ze waren allemaal erg goed. De Caol Ila van deze serie reken ik tot de beste whiskies die ik geproefd heb.
Dit zou je ook een DB kunnen noemen...
Dit zou je ook een DB kunnen noemen...
0 x
Life is too short to drink bad whisky
- saintjimmy
- Senior

Zeg dat wel de "beruchte" Manager's Choice. Zijn daar uberhaupt mensen positief over?
De meeste kreten die ik daarover hoor zijn: duur, jong en had ik te duur al gezegd?
Toch moet ik toegeven dat Diageo marketing gezien slim bezig is. Alleen leggen ze de prijs wel heel erg hoog! Hopelijk gaan de onafhankelijke of kleinere distilleerderijen niet mee in deze waanzin. Wat ik niet snap is dat ik voor mijn 20 jarige Pittyvaich, cask strenght, gesloten distilleerderij, etc. € 120 euro betaal. Wat ik best veel vind!
Maar waarom moet die managers choice, voor jongere whisky, dan toch nog ruim 3x zo duur zijn?! Tuurlijk, het is gekozen door de Managers van de Diageo distilleerderijen, maar we mogen er als consument toch vanuitgaan dat wij voor ons geld 'altijd' goede whisky krijgen?
De meeste kreten die ik daarover hoor zijn: duur, jong en had ik te duur al gezegd?
Toch moet ik toegeven dat Diageo marketing gezien slim bezig is. Alleen leggen ze de prijs wel heel erg hoog! Hopelijk gaan de onafhankelijke of kleinere distilleerderijen niet mee in deze waanzin. Wat ik niet snap is dat ik voor mijn 20 jarige Pittyvaich, cask strenght, gesloten distilleerderij, etc. € 120 euro betaal. Wat ik best veel vind!
Maar waarom moet die managers choice, voor jongere whisky, dan toch nog ruim 3x zo duur zijn?! Tuurlijk, het is gekozen door de Managers van de Diageo distilleerderijen, maar we mogen er als consument toch vanuitgaan dat wij voor ons geld 'altijd' goede whisky krijgen?
0 x
Ik had iets over dit forum-onderwerp op LinkedIn geplaatst en kreeg dit van Ulf (die overigens de DB discussie nog niet kent).
Ulf Buxrud schreef:Rare Malts are all OB's as all the distilleries, at the production occasion, were owned by Diageo or its forrunner.
At the bottling ocasion some distilleries may have changed ownership, f.i,. Aultmore and Bladnoch (threre are others). The bottled liquid, however, was always in full control by Diageo and matured according to established practice for the distillery in question.
Ulf Buxrud
(Author Rare Malts)
0 x
- macoffringa
- Whiskyschrijver

Wat Ulf zegt, klopt.
Toen Raymond Armstrong Bladnoch kocht van Diageo mocht hij absoluut zelf geen Bladnoch meer maken. Gelukkig heeft hij zich daar niet aan gestoord en produceert alweer een aardig tijdje. Bladnoch is nog wel verkrijgbaar in Diageo's F&F serie
Ps de Ierse vlag is voor Raymond
Toen Raymond Armstrong Bladnoch kocht van Diageo mocht hij absoluut zelf geen Bladnoch meer maken. Gelukkig heeft hij zich daar niet aan gestoord en produceert alweer een aardig tijdje. Bladnoch is nog wel verkrijgbaar in Diageo's F&F serie
Ps de Ierse vlag is voor Raymond
0 x
Zit je al in Chicago, Hans en zo ja, hoe gaat 't daar? Mocht je nog wat tijd overhouden, hou je ons dan 'n beetje op de hoogte? 
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”