Balvenie expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Piet
Moderator
Moderator

The Balvenie Tun 1401 Batch 7

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Jan 2013, 14:18

The Balvenie Tun 1401 Batch 7
The Balvenie has confirmed that Batch 7 of its Tun 1401 special edition series with be a travel retail exclusive.

The Balvenie Tun 1401 Batch 7 will be available from March 2013.
Set for a release into global duty free in March, The Balvenie Tun 1401 Batch 7 will be a marriage of aged single malt matured in nine American oak casks and two European sherry butts.

Hand-picked by The Balvenie malt master David Stewart, the whiskies are married together in Tun 1401 for several months before being bottled at 49.2% abv.
...

Batch 6, a marriage of whisky from the 60s, 70s, 80s and early 90s aged in American oak and sherry casks, was released exclusively in the US in August. Batch 5, which was destined for the UK and European markets, sold out within weeks.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: The Balvenie Tun 1401 Batch 7

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Jan 2013, 15:33

The Balvenie has confirmed that Batch 7 of its Tun 1401 special edition series will be a travel retail exclusive.
...

Ik wist dat deze eraan zat te komen, maar helaas natuurlijk weer niet in een periode waarin ik zelf vlieg.
En laat ze er nou eens mee kappen. Ik heb de serie tot nu toe compleet weten te houden, maar het is bepaald niet eenvoudig en ook geen goedkope grap... :cry:
0 x
Afbeelding

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: The Balvenie Tun 1401 Batch 7

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 24 Jan 2013, 19:07

totalatool schreef:
The Balvenie has confirmed that Batch 7 of its Tun 1401 special edition series will be a travel retail exclusive.
...

Ik wist dat deze eraan zat te komen, maar helaas natuurlijk weer niet in een periode waarin ik zelf vlieg.
En laat ze er nou eens mee kappen. Ik heb de serie tot nu toe compleet weten te houden, maar het is bepaald niet eenvoudig en ook geen goedkope grap... :cry:

Money Makes the World Go Round, World Go Round, World Go Round!

Nog even zien? Oké, zie zie hier
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

Piet
Moderator
Moderator

Re: Balvenie expresies

Ongelezen berichtdoor Piet » 01 Mar 2013, 14:32

In de aanbieding: The Balvenie Tun 1401 Batch 6 USA 0,70 ltr € 399,99

Gaat lekker zo met die TUN1401 :Cry
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 01 Mar 2013, 14:52

Piet schreef:In de aanbieding: The Balvenie Tun 1401 Batch 6 USA 0,70 ltr € 399,99

Gaat lekker zo met die TUN1401 :Cry

Nou ja, Piet, het is bepaald niet goedkoop om een fles uit de USA over te halen, als de winkel in kwestie daar het überhaupt al wil doen. Dan nog een winstmarge hier eroverheen, en ja...
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

The Caribbean Cask 14 Years Old en The DoubleWood 17 Years O

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Mar 2013, 10:42

Perspublicatie:
The Balvenie Malt Master David Stewart lanceert twee meesterstukken:
The Caribbean Cask 14 Years Old en The DoubleWood 17 Years Old

David Stewart, de langst dienende Malt Master in de whiskybranche, blijkt nog niets van zijn talent verloren te hebben. Met zijn creativiteit en unieke vakkennis is hij er opnieuw in geslaagd The Balvenie familie uit te breiden. Deskundig en met gepaste trots geeft hij een toelichting op beide whisky’s:

The Caribbean Cask 14 Years Old
“We ontdekten dat deze single malt uitstekend gedijt bij jarenlange rijping in traditionele eiken vaten, afgemaakt door enkele maanden in een rumvat. De Caribbean Cask is een prachtig ronde whisky geworden die de traditionele vanilletonen van The Balvenie combineert met rijke toffee, een hint van fruit en een warme, lange afdronk."
TheBalveniepackshot14CaribbeanCask.jpg
TheBalveniepackshot14CaribbeanCask.jpg (31.32 KiB) 2212 keer bekeken

The DoubleWood 17 Years Old
“De nieuwe DoubleWood is een oudere broer van onze meest populaire single malt, de 12-jarige DoubleWood. Essentieel is het bijzondere procedé dat we al sinds halverwege de jaren '80 van de vorige eeuw toepassen. David Stewart en The Balvenie waren een van de eersten in Schotland die de techniek toepasten die we vandaag de dag kennen als ‘finishen’. Eerst laten we de whisky een aantal jaren rijpen in first fill bourbon barrels van Amerikaans eiken. Dat levert zachte, zoete vanilletonen op. Daarna volgt een tweede rijping in sherryvaten van Europees eiken. Het effect is een verrassende diepte en een veelheid aan rijke, kruidige smaken."
The Balvenie_11301_Original.jpg
The Balvenie_11301_Original.jpg (38.73 KiB) 2212 keer bekeken

Proefnotities:

The Caribbean Cask 14 Years Old
Een rijk en zoet aroma van romige toffee, gecombineerd met frisse fruittonen. De smaak is rond met vanille en zoete eikentonen, gevolgd door een geleidelijk tot ontwikkeling komend, fruitig karakter. De afdronk is zacht en lang.

The DoubleWood 17 Years Old
Elegante en complexe aroma’s van eiken, vanille, honing en een hint van groene appel. De smaak is zoet en omvat een mix van gedroogd fruit, geroosterde amandelen en kaneel, doorspekt met rijke roomtoffee en sporen van eiken en diepe vanille.

Naar verwachting zijn The Balvenie whisky's vanaf begin juni 2013 bij de slijter verkrijgbaar.

De adviesverkoopprijzen liggen respectievelijk rond de € 49,- en € 99,-.
0 x

Wilco
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Wilco » 06 Mar 2013, 13:38

Piet,

Beide zijn al een tijdje te verkrijgen bij The Whisky Exchange:

http://www.thewhiskyexchange.com/P-17985.aspx
£ 43,49

http://www.thewhiskyexchange.com/P-18092.aspx
£ 70,49

De scores welke ik gezien heb van de Double Wood zijn niet bijzonder hoog helaas, ben er überhaupt wel benieuwd naar natuurlijk (op zoek naar een sample'tje dan maar).
0 x
Afbeelding

WhiteMonkey
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor WhiteMonkey » 17 Apr 2013, 10:41

Blijkbaar gaat de 12 yo Signature uit het assortiment verdwijnen. (Info via de facebooksite van best of whisky, die het van de importeur hebben).
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 17 Apr 2013, 12:20

Als ik goed ben ingelicht door de meneer van The Balvenie op Edinburgh Airport;

The Carribbean Rum Cask was de (ong.) afgelopen 2 jaar exclusief op het Vliegveld te verkrijgen.
Deze zou nu de weg richting de normale winkels moeten vinden.

Vanaf recent is de Triple Cask exclusief verkrijgbaar op het vliegveld.

Afbeelding
Grote foto op http://www.edwinedje.nl/index.php/whisky-fotos-scotch#
Whiskybase
krijg de foto even niet klikbaar.

Ik heb op basis van de Sample de 16y/o meegenomen, maar de 12y/o was ook OK.
Er was ook nog een 25y/o, maar die lag enigzins buiten het budget.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

ElwinB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor ElwinB » 17 Apr 2013, 12:31

WhiteMonkey schreef:Blijkbaar gaat de 12 yo Signature uit het assortiment verdwijnen. (Info via de facebooksite van best of whisky, die het van de importeur hebben).

Ik las precies hetzelfde inderdaad.

Jammer, want ik heb enorm genoten van de Balvenie 12 Signature. Prachtige whisky.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 17 Apr 2013, 12:34

edwinedje schreef:Vanaf recent is de Triple Cask exclusief verkrijgbaar op het vliegveld.

Mooi label hoor. Er zouden dus nu twee Balvenies in de duty free zijn waarbij ik me niet zou kunnen inhouden: deze 16 triple cask, en de Tun 1401 batch 7.
Gelukkig voor mijn portemonnee vlieg ik voorlopig niet.
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 28 Apr 2013, 16:09

Ik realiseer me net eigenlijk pas dat de Balvenie 12 Triple Cask eigenlijk gewoon een Signature 12 met een nieuwe naam is.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 28 Apr 2013, 19:22

Tsja, je zou door al die cask soorten de whisky niet meer vinden cq herkennen :lol:
0 x

Chipeez
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Chipeez » 01 Mei 2013, 20:26

Krijg net een mailtje van Warehouse24

Introducing The Balvenie
Triple Cask Range
(Who says three into one won’t go?)

Introducing The Balvenie Triple Cask Range
This distinctive range of expressions involves the marrying of The Balvenie from three of the most traditional cask types - a first-fill bourbon barrel, a refill bourbon cask and a sherry butt.

Triple Cask - aged 12 years
Elegantly sweet and spicy with a hint of dried fruit, vanilla and cinnamon.

Triple Cask - aged 16 years
A rich vanilla sweetness accompanied by notes of toffee and gentle oak.

Triple Cask - aged 25 years
Aged 16 years
Foutje denk ik, zal toch 25 jaar moeten zijn

Deep, rich and complex with evidence of silky oak and spice, plus an exceptionally long and warming finish.

The Balvenie is delighted to announce the arrival of its Triple Cask Range exclusively at travel retail outlets worldwide.
0 x
Whisky, dat drink je met cola. Toch?

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 31 Mei 2013, 14:08

De Europese markt is weer aan de beurt voor een batch 1401.
Warehouse 24 schreef:It takes time and David Stewart’s skill and patience to hand-pick the barrels that make up a new and distinctive batch of Tun 1401.

And by marrying 12 of the rarest and most precious sherry butts and American Oak casks to produce a whisky characterised by citrus fruits as well as the familiar hints of vanilla and honey, Batch 8 is no exception – especially when some of the butts and casks have been maturing since David Stewart’s early days at the distillery.

As the Malt Master himself, explains:

“Determining which ones will work together takes time and it is important to do justice to them. I hand-picked nine traditional American oak barrels and three European oak sherry casks for Batch 8 and the result is a rich and fruity whisky which is characterised by citrus fruits, vanilla and honey.”

Hand-bottled at our distillery in Speyside, The Balvenie Tun 1401 Batch 8 comprises just 2,700 bottles with an ABV of 50.2%. This expression will be available across a number of European countries as well as Canada and Australia, from June.

En een tasting note op de site:
Tun 1401 Batch 8

Floral and fruity on the nose, with hints of lightly toasted spices, brown sugar and ripe vanilla balancing the gentle oak tannins. The rich, fruity taste has a warming spiciness of cinnamon and ginger, underpinned by maple syrup, sweet vanilla and tangy citrus notes. Citrus, vanilla and a gentle oakiness are evident on the finish.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”