Zitten we te wachten op whisky met een (bij)smaakje?

Het laatste nieuws over ontwikkelingen op gebied van Whisky.
Heeft u een nieuwtje te melden ? Dit is de plek, ook voor wetenswaardigheden die niet goed elders passen.
JayDie
Moderator
Moderator

Re: Zitten we te wachten op whisky met een (bij)smaakje?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Apr 2013, 15:21

Matti schreef:Ik twijfel er niet aan dat Yapi gelijk heeft. De vraag is: is dat een probleem? Als de resulterende 'whisky' lekker smaakt, wat maakt het dan uit hoe hij gemaakt is?

:respect

Diegene die het niets vind, laat het lekker staan :hoedaf

Yapi schreef:we hebben dat al hoor, dat zijn de finished whisky's, waarvan ik van sommige behoorlijk zeker ben dat er gewoon wat flessen van de finish bij het vat worden gegooid/botteling. Moet je niet over twijfelen.

Of er zat 'per ongeluk' nog een paar liter in het vat :bigsmile
Willem vd K schreef:Dat vind ik wel uit maken. Paardenvlees is ook lekker, maar niemand wordt er blij van als er paardenvlees door je rundvlees gemengt wordt en als rundvlees verkocht wordt. Het is een kwestie van je klanten voor de gek houden, en daar walg ik van. Als ze sherry door whisky gooien, moeten ze dat vermelden.

Deels mee eens; men dat verhaal mbt rundvlees / paardenvlees is niet netjes en is beduvelen. Ik maak me er echter niet zo druk over. Dat men het vlees ineens niet meer lekker vind is natuurlijk de grootste onzin. Beetje zelfde verhaal als mensen die zeggen geen knoflook te lusten, een bepaald sausje of boter erg lekker vinden en als je zegt dat er knoflook in zit ineens niet meer te pruimen vinden :Scratch
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Apr 2013, 15:30

Als zijnde getogen purist heb ik me ingehouden maar laat me nu toch ook maar even gaan.

Drambuie, Southern Comfort etc. prima. Er zijn tal van mooie likeuren vaak met een lange, al dan niet mythische, historie.

Ik vind het problematisch als de whiskynaam wordt gebruikt voor zo iets.
Jim Beam Red Stag (Black Cherry infused), neen niet voor mij. Om er dan nog whisky op te zetten vind ik niet kunnen.

Ik ben ook redelijk wars van die enorme explosie en wildgroei aan finishes met, naar ik meen Amrut als topper bourbon, sherry en cognac finish (of was er nog een vierde?). Dat levert bij mij zo'n afkeer op dat ik me er nog nooit toe heb kunnen zetten een Amrut aan te schaffen (mede omdat er genoeg lekkers te koop is buiten India).

Opvoeden op nieuw-eiken ex-bourbon of ex-sherry, al dan niet refill, vind ik prima. Dan heb je ook nog al die sherry soorten.
Als die goed ontwikkeld en zijn kunnen ze als single cask de fles in.
Of als ze goed, of minder goed als single cask presteren, dan gewoon op de juiste manier een single malt maken door het componeren van meerdere vaten.
Ik vind de Balvenie Tun1401 ook prima, waar dat componeren van vintages van bourbon- en sherry-vaten gedaan wordt in een kuip waarin ze dan nog even "rust" krijgen.... en waar dan altijd nog "corrigerend" kan worden opgetreden.

Dus al dat gefinish is voor mij niet echt nodig.
Door de komst van al die wijn-finishes zie je nu echt door de bomen het bos niet meer. Ik denk dat er heel wat mooie whisky verprutst wordt met al dat vaak experimenteel gefinish. Ik heb er dan ook per saldo niet veel geproefd en nog minder van gekocht.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Apr 2013, 16:39

Piet schreef:[...] Ik denk dat er heel wat mooie whisky verprutst wordt met al dat vaak experimenteel gefinish. [...]

Ik heb je post goed doorgelezen, maar kan alleen dit argument vinden voor je afkeer van finishing (en, in extrema, infusing), Piet. En ik vind het een goed argument, maar is dat inderdaad het enige, of zijn er nog andere redenen?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 24 Apr 2013, 17:04

Matti schreef:Daar kan ik wel in mee gaan, maar laat ik even een hypothetische situatie schetsen: Fles 1 is een echte Caol Ila, kost 50 euro en is op jou persoonlijke schaal 80 punten waard. Fles 2 is een Caol Ila met 5% sherry er doorheen, kost 50 euro en scoort op jou persoonlijke schaal 90 punten. Je koopt de fles voor eigen consumptie en dit zijn de enige twee keuzes.

Ga je dan uit principe die eerste fles kopen?

(Ik speel advocaat van de duivel, want vind het interessant waar mensen de grens leggen. Als je zou gaan voor fles 1 dan is blijkbaar het verhaal er omheen belangrijker dan de smaak, of is er nog een andere reden?)

Leuke situatie. Ik zou zeker voor de lekkerdere gaan. Maar dan moet Caol Ila netjes op de fles zetten dat ze er sherry doorheen gegooid hebben en dan moeten ze het geen whisky noemen. Dat is mijn hele punt. Natuurlijk is lekkerder beter. Het probleem zit 'm bij mij in de term. Whisky is een gerijpt graandestillaat ZONDER toevoegingen (op water en e150 na). Klinkt misschien als miereneuken, maar ik houd er gewoon niet van om bedonderd te worden ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Apr 2013, 17:14

Willem vd K schreef:
Matti schreef:Daar kan ik wel in mee gaan, maar laat ik even een hypothetische situatie schetsen: Fles 1 is een echte Caol Ila, kost 50 euro en is op jou persoonlijke schaal 80 punten waard. Fles 2 is een Caol Ila met 5% sherry er doorheen, kost 50 euro en scoort op jou persoonlijke schaal 90 punten. Je koopt de fles voor eigen consumptie en dit zijn de enige twee keuzes.

Ga je dan uit principe die eerste fles kopen?

(Ik speel advocaat van de duivel, want vind het interessant waar mensen de grens leggen. Als je zou gaan voor fles 1 dan is blijkbaar het verhaal er omheen belangrijker dan de smaak, of is er nog een andere reden?)

Leuke situatie. Ik zou zeker voor de lekkerdere gaan. Maar dan moet Caol Ila netjes op de fles zetten dat ze er sherry doorheen gegooid hebben en dan moeten ze het geen whisky noemen. [...]

Okee, maak ik het nog 1 stapje moeilijker: zelfde situatie, maar er staat niet op de fles dat sherry is bijgemengd. Je weet zeker dat dit wel is gebeurd.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 24 Apr 2013, 18:18

Piet schreef:...Ik ben ook redelijk wars van die enorme explosie en wildgroei aan finishes met, naar ik meen Amrut als topper bourbon, sherry en cognac finish (of was er nog een vierde?). Dat levert bij mij zo'n afkeer op dat ik me er nog nooit toe heb kunnen zetten een Amrut aan te schaffen (mede omdat er genoeg lekkers te koop is buiten India)...

Ehhh Amrut is hier toch niet persé de topper in? Glenmorangie en Bruichladdich hebben volgens mij door de loop der tijd ook verschrikkelijk veel finishes uitgebracht. En ik kan je zeggen dat de Amrut Fusion die ik destijds voor €30 had gekocht een absolute prijs/kwaliteit topper is die je niet uit principe zou moeten laten liggen imho.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Apr 2013, 19:21

Soundwave schreef:Ehhh Amrut is hier toch niet persé de topper in?

Wel dat ik weet hoor (heb er al eerder over geschreven maar kan het niet vinden).
Het gaat in mijn voorbeeld niet om of, of maar om en, en ,en en bij één enkele expressie dus!

Matti schreef:Ik heb je post goed doorgelezen, maar kan alleen dit argument vinden voor je afkeer van finishing (en, in extrema, infusing), Piet. En ik vind het een goed argument, maar is dat inderdaad het enige, of zijn er nog andere redenen?

Niet echt. Het is vooral de purist in mij. Laat ze maar wat aanrotzooien dat houd ik toch niet tegen.
Als voorbeeld: een van de mooie dingen in Schotse whisky vond ik juist de regionale smaakkenmerken (zoals in de oude wereld Wijnen). Dat is grotendeels verloren gegaan. Gelukkig niet helemaal maar je moet dan wel oppassen bij de inkoop.

Verder ben ik het vooral eens met Willem vd K: als ze het er maar opzetten. En het zeker geen whisky of malt of ... noemen als het dat niet (meer) is :nono
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 24 Apr 2013, 19:26

Piet schreef:[...] Als voorbeeld: een van de mooie dingen in Schotse whisky vond ik juist de regionale smaakkenmerken (zoals in de oude wereld Wijnen). Dat is grotendeels verloren gegaan. Gelukkig niet helemaal maar je moet dan wel oppassen bij de inkoop. [...]

Okee, nu snap ik het wat beter inderdaad. Ik denk trouwens ook dat dat sterk afhangt van je geboortedatum: als je begin 20e eeuw was geboren zou je heel andere regionale smaakkenmerken verbinden aan de regio's en begin 19e eeuw wéér heel anders. Niets is eeuwig ;)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Apr 2013, 21:31

Ah,.... hierop doelde ik
Amrut Kadhambam:
Gerijpt op sherry vaten, daarna in cognac vaten en een laatste rijping op rum vaten... :zwijg
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 24 Apr 2013, 21:41

Piet schreef:Ah,.... hierop doelde ik
Amrut Kadhambam:
Gerijpt op sherry vaten, daarna in cognac vaten en een laatste rijping op rum vaten... :zwijg

Er is toch van Bruichladdich ook de Infinity ofzo? Die is toch in wezen ook een middle of the road whisky die op een hele rits verschillende vaten is gerijpt om er iets speciaals van te maken. Tja, als het dan ineens geweldig lekker is, dan wil ik dat best proeven. Sowieso merk ik wel dat er enorme verschillen zijn in de kwaliteit van de finishes. Een goede finish kan ik wel erg waarderen. Maar een finish vind ik, mits goed uitgevoerd, ook heel iets anders dan whisky met een extra toegevoegd smaakje...

Frank
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 24 Apr 2013, 21:46

OpiumX schreef:Maar een finish vind ik, mits goed uitgevoerd, ook heel iets anders dan whisky met een extra toegevoegd smaakje...

Mee eens, eigenlijk een ander onderwerp,... maar kwam ook door het bij gieten van sherry (of een restant in een vat)... en dan komt het weer dichtbij... de grenzen vervagen 8-)
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 24 Apr 2013, 21:54

Piet schreef:
OpiumX schreef:Maar een finish vind ik, mits goed uitgevoerd, ook heel iets anders dan whisky met een extra toegevoegd smaakje...

Mee eens, eigenlijk een ander onderwerp,... maar kwam ook door het bij gieten van sherry (of een restant in een vat)... en dan komt het weer dichtbij... de grenzen vervagen 8-)

Canadese whisky staat toch bekend om de vrije regelgeving betreffende toevoegen van een scheutje (bijvoorbeeld) sherry als smaakmaker voor de whisky? Dit komt de populariteit van Canadese whisky overigens juist NIET ten goede...

Frank
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 24 Apr 2013, 23:07

Piet schreef:Ik vind het problematisch als de whiskynaam wordt gebruikt voor zo iets.
Jim Beam Red Stag (Black Cherry infused), neen niet voor mij. Om er dan nog whisky op te zetten vind ik niet kunnen.

Doen ze ook niet, er staat namelijk "Whiskey" :gnif

Ik vind het lekker, ik koop het 8-) Een ander koopt de White of Black label (jaja, of de Distillers edition, of...) van Jim Beam.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Terug naar “Nieuwtjes en wetenswaar- en aardigheden”