Ik geef nooit punten, omdat ik ervan overtuigd ben dat punten bij de meeste mensen persoonlijke voorkeur weerspiegelen, en niet objectieve kwaliteit. Helaas moet ik het daardoor nu doen met mijn herinnering om een ranglijstje op te stellen.
Note to self is daarom in elk geval dat ik bij een notitie toch iets meer een waardeoordeel moet noteren, ook al is het slechts voor mezelf.
Mijn ranglijstje is denk ik als volgt, als ik mijn kladnotities er nog eens op nalees:
1. sample 5 Port Ellen 27yo: geur en smaak meteen goed en lekker ontwikkelend in het glas, dus voor mij aardig complex, afdronk had wat tijd nodig maar werd ook steeds lekkerder
Gedeeld tweede (maar met een bevooroordeelde volgorde

), onder andere omdat de Karuizawa en Port Charlotte zo verschillend zijn dat die moeilijk onderling te rangschikken zijn, en omdat ik de Bowmore wat weinig aandacht heb gegeven:
2.1. sample 6 Karuizawa Asama: omdat ik blij was te constateren dat deze Asama voor mij niet per definitie hoeft onder te doen voor de geijkte sherrybommen uit Schotland, al moet ik nog wel eens herproeven omdat ik niet in mijn beste doen was afgelopen weekend
2.2. sample 3 Bowmore 12 Whiskyman/Whiskysite: hoewel ik me er niet bijster veel van kan herinneren omdat ik te ongeconcentreerd proefde tijdens Game of Thrones

, weet ik wel dat ik hem best complex vond en ik aangenaam verrast was door de onthulling
2.3. sample 2 Port Charlotte 10: pluspunten omdat ik hem lekkerder vind dan de Laddie Ten, die me nog steeds niet echt kan bekoren
5. sample 4 Glenmorangie Nectar D'or: omdat ik deze, buiten de bitterheid die ik me herinner, weinig uitgesproken vond en ik er achteraf na de onthulling een beetje door teleurgesteld was
6. sample 1 Bunnahabhain Moine 4yo: omdat dit mij te in-your-face ééndimensionaal was, en dus niet mijn ding