Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
massiveman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky

Ongelezen berichtdoor massiveman » 04 Mar 2010, 18:56

ik heb van een niet drinkende kennis een oude fles whiskey gekregen . deze zat nog dicht in de bus verpakking.
thuis gekomen wilde ik natuurlijk even nippen aan de whiskey. maar toen ik de fles tegen het licht aan hield, zag ik dat er hele kleine ongerechtigheden in dreven . dit lijkt veel op kleine haartjes. nu weet ik niet beter dat sterke drank niet kan bederven, maar wie kan mij vertellen wat nu die ongerechtigheden zijn . het gaat om een fles Glenfiddich pure malt schotch whiskey :Pipersmile ik heb hem nog maar niet geopend, omdat ik het niet vertrouwde.

graag jullie deskundige reactie.

gr piere
Laatst gewijzigd door massiveman op 04 Mar 2010, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Onrechtmatigheden of droebelheid in (oude) whisky

Ongelezen berichtdoor Piet » 04 Mar 2010, 19:22

Welkom op het forum Piere.
"massiveman schreef:.....dit lijkt veel op kleine haartjes.

Het zou zo maar een goed teken kunnen zijn. Whisky kan wel eens wat troebel zijn. Die "haartjes" heb ik zelf nooit gezien maar ik weet dat ze bestaan.

Er is verschil in troebelheid.

Omkeerbare troebelheid.
Om te voorkomen, of althans het risico te minimaliseren, dat de whisky troebel (mistig) wordt, zal deze juist vóódat hij op fles wordt gebracht, wordt gebotteld, vaak “koud gefilterd”, chill filtered worden.
Omdat koelfiltratie, chill filtration, echter de smaak negatief kan beïnvloeden worden er tegenwoordig steeds meer whiskies aangeboden die niet op deze manier gefilterd zijn. Deze krijgt dan het predicaat non chill filtered als extra kwaliteitsaanduiding. De troebelheid, in hoofdzaak na toevoeging van koud water of bij langdurige opslag in lage temperatuur, wijst erop dat deze whisky bij omgevingstemperatuur gefilterd is, en niet met de vries-krimpmethode op 3 à 4°C. Dit waas verdwijnt als de whisky opgewarmd en de fles wordt geschut of in het glas gewalst.
Of dat de kwaliteit beïnvloed is een voortgaande discussie. Steeds meer zie je"non chill filtered" op de betere flessen.

Onomkeerbare troebelheid kan worden veroorzaakt door de aanwezigheid van zuringzout (oxalaat) dat een verbinding aan gaat met calcium. Dit manifesteert zich als haartjes van kristal die zich langzaam in de whisky vormen. Deze stoffen kunnen voorkomen in het water waarmee het eindproduct wordt aangelengd. Deze vorm van troebelheid kan voorkomen worden door demineraliseren van het water.

In beide gevallen, prima te drinken ! Het hoge alcohol percentage doodt alle vormen van bacterieel leven dus daar hoef je niet bang voor te zijn.

Wellicht zijn er mensen die dit zelf gehad hebben ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

massiveman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor massiveman » 04 Mar 2010, 19:57

ik zat me later te bedenken , zouden het kleine stukjes houtsplinters kunnen zijn ? omdat ze mogelijk eerst in houten vaten zijn gerijpt? of zou dit het niet kunnen zijn .

ik was al even aan het zoeken geweest, maar ik kom deze fles nergens tegen met een inhoud van 1,125 liter.

dus glenfiddich pure malt scotch whisky special old reserve. word deze niet meer gemaakt?
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 04 Mar 2010, 20:19

massiveman schreef:ik zat me later te bedenken , zouden het kleine stukjes houtsplinters kunnen zijn ? omdat ze mogelijk eerst in houten vaten zijn gerijpt? of zou dit het niet kunnen zijn .

Ik heb dit al eens gehad met een Springbank 100 proof. Er dreven hele kleine stukjes hout in de fles, hoogstwaarschijnlijk omdat het een 'non-chillfiltered' whisky is. Ik heb er alleszins niets van geproefd.
Als niemand je wat meer kan vertellen over die fles moet je eens licht opsteken bij http://www.whiskymag.com . Daar zitten heel wat experts die je zeker meer kunnen vertellen.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

KSB66
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor KSB66 » 04 Mar 2010, 20:30

Ik had onlangs een troebele bourbon(oude fles uit 1975). Voor de zekerheid even door een koffiefilter gegoten.
Hij bleef daarna troebel maar was prima te drinken. Houtsplinters verteren niet.
0 x

massiveman
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky

Ongelezen berichtdoor massiveman » 04 Mar 2010, 22:29

bedankt voor jullie snelle reacties

ik ga hem lekker soldaat maken . bedankt voor het mee willen denken .

piere
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Chillfiltered of unchillfiltered

Ongelezen berichtdoor Piet » 19 Mar 2010, 09:33

Chillfiltered of unchillfiltered

Hier een interessant artikel van de maniacs (dank Ruben) E-pistle 2009/37 - The Colouring & Filtering Experiment.

Het gaat ook over bijkleuren maar dat is een ander onderwerp. Daarbij kwam bovenstaand artikel ter spraken.

De samenvatting die ik maakte i.v.m. bijkleuren is ook van toepassing op filteren:
..... maar wel degelijk de geur én smaak te beïnvloeden, vaak duidelijk merkbaar, soms ten goede soms ten slechte.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

saintjimmy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 20 Mar 2010, 09:33

Zelf heb ik ook dingen in mijn Bruichladdich Infinity drijven, het gaat hier om de 1e botteling. Bij mij zijn het geen haartjes. Maar meer richting kleine hout splinters of misschien zelfs meer thee (Zoals je wel het wel eens ziet als je geen zakje gebruikt). Ik geniet nog regelmatig van de Infinity en leef nog steeds ;)
0 x
Afbeelding

Tonny
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tonny » 25 Aug 2014, 16:47

Ik heb gisteren een Clynelish DE gekregen en daar drijven ook wat 'haartjes'. Ziet er wel gek uit (ook niet helemaal smakelijk).
0 x
Afbeelding

kv12
Actief lid
Actief lid

whisky kan troebel worden

Ongelezen berichtdoor kv12 » 24 Dec 2021, 10:49

Hi,

Ik ben gisteren 2 flessen gaan halen en er staat op geschreven dat ze troebel kunnen worden bij koudere tempraturen en dat zou temaken hebben met het filtratieproces dat gebeurt is.

Nu vraag ik mij af of de whisky ook slechter word indien dit zou gebeuren?
0 x

goosebumps
Senior
Senior

Re: whisky kan troebel worden

Ongelezen berichtdoor goosebumps » 24 Dec 2021, 11:07

Nee hoor. Eigenlijk kun je het [troebel worden]* eerder zien als een blijk van kwaliteit. Onder de ~46% kan whisky troebel worden wanneer deze koud is. Wat producenten doen om deze troebelheid te voorkomen is de whisky, voor het bottelen, sterk afkoelen om juist deze troebelheid te veroorzaken. Daarna wordt de afgekoelde whisky gefilterd. Oneerbiedig: onder zeer hoge druk door een pak bierviltjes geperst. Daarna wordt de whisky niet meer troebel, maar je kunt je voorstellen dat er ook smaak en mondgevoel hierdoor beïnvloed worden. Whisky van 46% of hoger hoeft deze behandeling niet te ondergaan. Wat niet will zeggen dat het niet gebeurd. De nieuwere distilleries doen het eigenlijk niet meer. Bij de grote jongens gebeurt het nog wel zo nu en dan. Als er niet op de fles staat dat deze "non-chill filtered" is dan moet je er in principe vanuit gaan dat het wel gebeurd is.

Ze noemen het graag "scotch mist". Wanneer de whisky weer opwarmt zal ook deze mist optrekken.

* edit 06-01-2021: verduidelijking
Laatst gewijzigd door goosebumps op 06 Jan 2022, 09:15, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding
"We should always be inspired by bad people and assholes, they are a living example of how we should not to choose to live." Ralfy Mitchel, the search for a whisky bothie

henri
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor henri » 24 Dec 2021, 11:32

edwinedje schreef:Ik zit te twijfelen deze vraag te koppelen aan:
Vervuilde whisky?
Vergane Whisky's (?)

Piet @ Onrechtmatigheden of troebelheid in (oude) whisky
turfsmurf @ kan je chill filtration proeven ?
Tomh @ Whisky (bij)gekleurd met karamel en Chill Filtered

1e is de beste plek voor verplaatsen, de andere 2 gewoon leuke extra info te vinden :D

Thanks Henri - MOD-Edwin knipje tbvd Leesbaarheid
1 x
Afbeelding

kv12
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kv12 » 24 Dec 2021, 12:55

goosebumps schreef:Nee hoor. Eigenlijk kun je het eerder zien als een blijk van kwaliteit. Onder de ~46% kan whisky troebel worden wanneer deze koud is. Wat producenten doen om deze troebelheid te voorkomen is de whisky, voor het bottelen, sterk afkoelen om juist deze troebelheid te veroorzaken. Daarna wordt de afgekoelde whisky gefilterd. Oneerbiedig: onder zeer hoge druk door een pak bierviltjes geperst. Daarna wordt de whisky niet meer troebel, maar je kunt je voorstellen dat er ook smaak en mondgevoel hierdoor beïnvloed worden. Whisky van 46% of hoger hoeft deze behandeling niet te ondergaan. Wat niet will zeggen dat het niet gebeurd. De nieuwere distilleries doen het eigenlijk niet meer. Bij de grote jongens gebeurt het nog wel zo nu en dan. Als er niet op de fles staat dat deze "non-chill filtered" is dan moet je er in principe vanuit gaan dat het wel gebeurd is.

Ze noemen het graag "scotch mist". Wanneer de whisky weer opwarmt zal ook deze mist optrekken.

ok geen actie vereist dus , ze staan in een houten (drank)kast die tegen de buitenmuur staat (uiteraard langs de binnenkant van het huis ;-) maar we wonen in een iets ouder en minder goed geisoleerd dus dus kan wel ietwat koud worden. alcoholpercentage is +59% voor beiden flessen die ik gekocht heb en het zou idd om goede kwaliteit whisky moeten gaan
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Dec 2021, 14:47

;)
goosebumps schreef:Nee hoor. Eigenlijk kun je het eerder zien als een blijk van kwaliteit.

Dat is echt klinkklare onzin! Het is gewoon een natuurlijke reactie op ingrijpen van de bottelaar op het origineel uit het vat.
Een blijk van kwaliteit is juist als de bottelaar besluit NIET koud te filteren, dan blijven namelijk ook de oliën die je wel in je whisky wilt houden er inzitten. De rest van je verhaal is correct trouwens.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 24 Dec 2021, 14:57

Sterker nog, je kunt er vanuit gaan dat nagenoeg elke fles onder de 46% abv wél koud gefilterd is. In die hoek zijn er maar weinig producenten die zitten te wachten op die ‘Schotse mist’ en dat is onder de 46% een grote kans.

MAAR:
Hang niet teveel op aan die ‘non chill filtered’ op de etiketten. Het is een marketing leus geworden. er zijn namelijk tal van andere manieren om een whisky ‘kapot’ te filteren. Hele dikke multilayer filtratie geeft bijna dezelfde effecten als koude filtratie. Maarja omdat je geen ‘koude’ filtratie gebruikt, mag je daar dus lekker mee pronken op je etiketje. Ondertussen heb je m op andere manieren ‘kapot’ gefilterd om de boel helder te houden. Er zijn tal van voorbeelden van ‘non chill filtered’ whisky’s die aan alle kanten weigeren om ook maar iets van Schotse mist te laten zien. Ra…ra… ;) you do the math.
3 x
Afbeelding

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”