Glas omspoelen, afwassen of zo hergebruiken?

Hier bespreken we Whisky als zijnde de "Gouden Godendrank" in de volle breedte.
Matti
Moderator
Moderator

Re: Glas omspoelen of zo hergebruiken?

Ongelezen berichtdoor Matti » 12 Dec 2012, 15:23

Kapre schreef:
Soundwave schreef:Sorry hoor, maar heb je wel eens aan een leeg glas geroken? [...]

Ja, maar dat is natuurlijk een scheve vergelijking.
Het gaat erom of je whisky in je glas (dus een tweede ingeschonken dram) anders ruikt doordat er 3 druppels van de vorige dram inzitten, dus op een manier zoals je dat gebruikelijk doet, je schenkt een dram in, laat dit eventjes staan waarbij het aroma vrij komt, en vervolgens ruik je en proef je.

Dat is een uitstekende vergelijking, en met geturfde whisky ruik (en proef, maar in mindere mate) je dat verschil dus wel degelijk (makkelijk zelf te testen met een paar druppels geturfd in een niet-geturfde dram). Met niet geturfde whisky in een vergelijkbaar smaakprofiel ben ik het met je eens dat het verschil wellicht zo klein wordt dat het niet meer waarneembaar is, maar daar speelt volgens mij nog iets anders (en dat is waar Soundwave aan refereert volgens mij):

Whisky die als het ware 'ingedroogd' is op het glas (oftewel het laatste restje van de vorige dram die minstens een paar minuten heeft gestaan) krijgt een compleet andere geur (ik haal er bijvoorbeeld vaak marsepein uit, iets wat ik niet vaak in het normale proeven opschrijf). Deze geur kan mijn inziens wel degelijk de geur van de volgende dram beïnvloeden, zelfs als die in het zelfde smaakprofiel zit als de whisky die net op is (dit heb ik tenminste meerdere keren gemerkt op de niet proef-avonden waar ik mijn glas niet omspoel).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 12 Dec 2012, 16:48

Mijn punt is dat er altijd wat aan het glas blijft hangen van de vorige whisky. Zou makkelijker zijn om het uit te tekenen, maar wanneer ik iets inschenk dan raakt het niet altijd alle wanden van het glas meteen en ik hou er niet van om mijn whisky als een gek te walsen en ik ga het zeker niet als een Richard Patterson door mijn huis heen smijten. Zodra je echter wat slokken hebt genomen is zeker 1 helft van het glas goed in aanraking geweest met de whisky (en mogelijk het gehele glas). Dit blijft hoe dan ook voor een deel aan het glas plakken tenzij het verdunde goedkope bocht is misschien. Schenk ik hierna iets nieuws in dan ruik ik 100% zeker nog de vorige whisky al maakt dat in sommige gevallen maar heel weinig uit. Dat ik het waarschijnlijk niet zal proeven geloof ik ook wel, maar mijn neus heeft geen enkele moeite om die 1% waar Kapre het over heeft te ontdekken en ik vind mijzelf bepaald geen 'prof-noser'.

Dat dezelfde whisky op een andere dag misschien een totaal andere beleving geeft en ander smaak/geur profiel zit ik niet zo mee, maar ik wil wel gewoon die ene whisky op dat moment proeven en ruiken en niet op de achtergrond de vorige whisky, net als dat ik ook geen goede whisky inschenk als ik net shoarma heb gegeten, er een frituurpan aan staat of wanneer mijn vrouw haar nagels aan het lakken is.

PS
Dit laatste was laatst echt gebeurd en ik heb de rest van de avond geen whisky meer gedronken en uiteindelijk de dram die ik in het glas had zelfs weggespoeld, al zal dat inderdaad gewoon met het psychische aspect te maken hebben gehad. Die whisky leek ineens alleen nog maar naar nagellak te ruiken haha.
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MichelC » 17 Feb 2013, 22:23

Mij is verteld dat ik het glas kan/mag/moet omspoelen als je hetzelfde glas gebruikt om een andere whisky te drinken/proeven.
Daarna is het aan je zelf of je je glas afdroogt of 'uit slaat' , wanneer je hem 'uit slaat, dan kan dat kleine laagje water wat dan in het glas achterblijft dienen om de whisky open te breken.
0 x

MichelC
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Glas omspoelen, afwassen of zo hergebruiken?

Ongelezen berichtdoor MichelC » 02 Mar 2013, 21:12

Mag ik trouwens ook toevoegen aan dit onderwerp "glas afwassen"
Na een aantal goede argumenten te hebben gehoord, was ik mijn whisky glazen met de hand met "Neutral" afwasmiddel, dit laat geen geurtjes oid. na aan het glas.
Dat je een sterk (duur of goedkoop) afwasmiddel hebt en na het afwassen/schoonmaken van je glas dat je tijdens het proeven je denkt een citroen of appel geur in de whisky te ruiken :P nee dank je...

Zo'n flesje Neutral kost maar iets van 95 cent, dus in de categorie "baat het niet dan..."

dan kunnen we ook zo ver gaan om te zeggen dat je de theedoek waarmee je het glas afdroogt ook niet te sterk in wasverzachter hebt.

Alleen een theedoek gebruikt voor het afdrogen van je glazen en niet voor alles, dat je glas straks tonen van braadvlees of saucijzen heeft :P omdat de pan wat afgaf oid :)

maar goed, het is maar net hoe ver je wil gaan...
0 x

OpiumX
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor OpiumX » 03 Apr 2013, 18:45

Meestal zo hergebruiken, maar bij een proeverij spoel ik wel na elke portie om.

Frank
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 03 Apr 2013, 19:16

Ik heb een tik dat ik altijd mijn glas grondig schoonspoel en dan droogwrijf met een schone theedoek.
Dit tussen alle drams door en ook met een schoonglas. Mijn logica is dat ik altijd hetzelfde begin punt wil hebben.

Weet bijna wel zeker dat ik het niet proef, maar goed daarom noem ik het ook "een tik". :HitHead

Mvg, Edwin
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 03 Apr 2013, 19:17

Ik spoel het gebruikte glas om, zet 'm 'n beetje scheef én ondersteboven op een droogdoek en pak vervolgens een ander glas. Met als gevolg dat er soms zo'n 15 à 20 lege glazen op het aanrecht staan! :lol: Nee, hoor, da's een geintje! Maar omspoelen doe ik dus wel, tenzij ik (en dat gebeurt vrij vaak ;) ) een soort van gelijke whisky heb en deze in het gebruikte glas schenk, met soms pareltjes als gevolg, of een greep naar de kwispedoor :vies

Blijven experimenteren, wie weet wat je "ontdekt".
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

KarmillaDimitri
Actief lid
Actief lid

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor KarmillaDimitri » 15 Sep 2013, 22:37

Misschien is dit niet helemaal op zijn plek hier, maar ik vraag het toch maar.
Hoe kan ik het beste mijn glazen schoonmaken? Mijn broer gruwelt er namelijk van als ik zijn bierglazen schoonmaak met afwaszeep. Geldt dat ook voor whiskyglazen?
Wat ik nu doe is het volgende: Ik spoel het glas om, laat dat de hele nacht met water erin staan en spoel het dan 's ochtends nogmaals om. Geen zeep. Nu merkte ik net echter toen ik mijn glazen omspoelde dat het een beetje ging 'schuimen' toen ik de kraan vol open deed. Komt dat omdat ik de glazen niet goed schoonmaak?
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Het glas maakt 'n verschil. Welk glas en waar te koop?

Ongelezen berichtdoor JayDie » 19 Sep 2013, 08:37

KarmillaDimitri schreef:Hoe kan ik het beste mijn glazen schoonmaken? Mijn broer gruwelt er namelijk van als ik zijn bierglazen schoonmaak met afwaszeep. Geldt dat ook voor whiskyglazen?
Wat ik nu doe is het volgende: Ik spoel het glas om, laat dat de hele nacht met water erin staan en spoel het dan 's ochtends nogmaals om. Geen zeep.

Bierglazen altijd alleen met warm stromend water. Whiskyglazen: bij mij wisselt het. We hebben een vaatwasser (!! daar gaan ze niet in bij mij !!) Soms als ik dan toch een sopje heb, haal ik ze daar even doorheen, andere keren (zolang ze niet al even aangekoekt staan) gewoon ook warm stromend water. Soms droog ik ze af, soms laat ik ze gewoon uitlekken. Komt m.i. niet zo nauw, als het allemaal maar schoon is. Je kunt nog zo goed boenen en met duur speciaal reinigingsmiddel, maar als je dan een vieze theedoek gebruikt die je ook als pannenlap gebruikt of om je handen te drogen...
KarmillaDimitri schreef:Nu merkte ik net echter toen ik mijn glazen omspoelde dat het een beetje ging 'schuimen' toen ik de kraan vol open deed. Komt dat omdat ik de glazen niet goed schoonmaak?

Besparende waterkop? Kan misschien door de vorm komen (of heb je het over tumblers?).
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 19 Sep 2013, 22:28

Ik zet mijn whisky glazen altijd gewoon in de vaatwasser hoor. Is dat naïef? Zou ik dat niet moeten doen?
0 x
BAM! - ook op Facebook

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 20 Sep 2013, 08:06

Willem vd K schreef:Ik zet mijn whisky glazen altijd gewoon in de vaatwasser hoor. Is dat naïef? Zou ik dat niet moeten doen?

Je moet doen wat je zelf prettig vindt. Er zijn ook mensen die bierglazen in de vaatwasser zetten. Ik doe dat niet.

Hoorde laatst van Jock dat hij na een proeverij ook een vaatwasser vol tastingglasses heeft, dus zal allemaal wel meevallen. Ze zijn niet heel smerig, wellicht dat je geen "Alles in 1" blokje hoeft te gebruiken, misschien zelfs géén vaatwasblokje!

Maarja... dat gaat natuurlijk niet op voor 2 glaasjes...
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 20 Sep 2013, 10:15

JayDie schreef:
Willem vd K schreef:Ik zet mijn whisky glazen altijd gewoon in de vaatwasser hoor. Is dat naïef? Zou ik dat niet moeten doen?

Je moet doen wat je zelf prettig vindt. Er zijn ook mensen die bierglazen in de vaatwasser zetten. Ik doe dat niet.

Hoorde laatst van Jock dat hij na een proeverij ook een vaatwasser vol tastingglasses heeft, dus zal allemaal wel meevallen. Ze zijn niet heel smerig, wellicht dat je geen "Alles in 1" blokje hoeft te gebruiken, misschien zelfs géén vaatwasblokje!

Maarja... dat gaat natuurlijk niet op voor 2 glaasjes...

Ja precies. Maar voor bier snap ik het nog wel wat beter, want daar heb je te maken met koolzuurgas en schuim e.d. Dan is het chemisch gezien niet zo handig om een schraal gewassen glas te hebben. Maar voor whisky is dat minder van belang was mijn redenering. Maar misschien heb ik dat wel mis? Qua geur heb ik er iig niet zo'n last van en ik vind het wel heel gemakkelijk om 'm lekker bij de andere vaat mee te wassen :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

PunxsutawneyPhil
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor PunxsutawneyPhil » 20 Sep 2013, 10:29

Ik spoel mijn glas altijd om. Ook als 'ie (uiteindelijk) in de vaatwasser is geweest. Ik drink ook vaak 1 of 2 glaasjes water tussen de verschillende whiskies door.
0 x
De gustibus et coloribus non est disputandum

Afbeelding

KarmillaDimitri
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor KarmillaDimitri » 21 Sep 2013, 17:37

JayDie: Ik heb Glencairn glazen en het leek me sterk dat het door de vorm zou komen! Maar, ja, ik doe ze inderdaad ook nooit in de vaatwasser, puur omdat vaatwastabletten naar mijn mening altijd zo'n sterke geur hebben! Met dubbelfris of water vind ik dat niet erg, maar whisky... oei oei :bigsmile
Ik denk dat ik ze maar gewoon met wat afwasmiddel ga schoonmaken en dan gewoon dertig keer omspoelen voor ik ze gebruik haha
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 21 Sep 2013, 20:20

KarmillaDimitri schreef:Ik denk dat ik ze maar gewoon met wat afwasmiddel ga schoonmaken en dan gewoon dertig keer omspoelen voor ik ze gebruik haha

Beter gewoon maar één drupje afwasmiddel en 2x spoelen :-)
0 x

Terug naar “De "Gouden Godendrank" in de volle breedte”