Ha, mijn eerste ingeving heeft mij wederom niet in de steek gelaten!
Piet schreef:Zo zie je maar dat de ene Islay duidelijk de andere niet is. En nu hebben we niet eens de distilleerderijen met een echte peat-reputatie gehad.... en deze Bowmore heeft dus duidelijk zijn karakteristieke smaakkenmerken!
Ik vond deze Bowmore de meest subtiele die ik heb geproefd, maar zoals je merkte karakteristiek genoeg voor een overtuigende eerste ingeving die zich bewezen heeft. Als ik hem even vergelijk met drie andere jonge Bowmore's die ik heb staan:
- van Wees 2002-2010, 8y, 60.4%. Deze Bowmore is duidelijk rokeriger dan sample #3 en veel gekruider. Ik zou hem zelfs een beetje richting Laphroaig zetten, wat toch best heftig is voor Bowmore.
- Berry Bros. & Rudd 2000-2009, 9y, 56.2%. Deze toont een andere kant van het Bowmore-karakter. De florale/chemische kant.
- Bowmore Tempest, batch #1. Deze lijkt in zijn subtiele rokerigheid nog het meest op sample #3, maar heeft een veel sterker vanillekarakter. De Tempest is dan ook gerijpt op first-fill bourbon en dat merk je.
Als ik de whiskyblogs mag geloven zijn Bowmores uit de jaren '90 wellicht ook erg lekker. Een bijzondere plaats hebben Bowmore's uit 1993. Dat was namelijk een jaar waarin er dacht ik een wisseling van eigenaren aan de gang was en in dat jaar werd er heel weinig gestookt, maar wel met een experimenteel stookregime. Als het internet mij niet voorliegt, heeft Bowmore zelf geen '93-ers meer opgeslagen liggen en bij de independents moet je ze inmiddels ook met een loepje zoeken. Ik heb een '93-er van Thosop geproefd en dat was echt een klasse apart: fruitig, dik en een beetje olieachtig/rokerig.
totalatool schreef:Gefeliciteerd aan degenen die dit sample zo goed wisten te plaatsen.

Ik ga proberen de volgende keer iets minder de detective uit te hangen.

Als je goed had gekeken, kon je zien dat mijn Teaninich nog dicht zit. Ik weet nog steeds niet hoe hij smaakt.
brebe schreef:In elk geval een idee om eens te gaan kijken naar verwante flessen, zoals iemand al zei dat er louter goede flessen uit die periode komen van Bowmore
Ik denk dat je met een 21e-eeuwse bourbon-matured Bowmore wel goed zit. Dat wil zeggen, als het je smaak is. Ondanks dat het extreem over-the-top parfum er sinds de jaren '90 niet meer zo hardnekkig in zit, heeft Bowmore nog steeds een beetje dat eigen karakter.